Norske forbrukere savner bedre informasjon om bærekraft

– Det kan tyde på at noen forbrukere gir opp å velge bærekraftig rett og slett fordi de synes det er for vanskelig, sier Erik Horgmo, konsulent i Ipsos.
– Det kan tyde på at noen forbrukere gir opp å velge bærekraftig rett og slett fordi de synes det er for vanskelig, sier Erik Horgmo, konsulent i Ipsos. Foto: Maskot/NTB

7 av 10 norske forbrukere synes det er vanskelig å vite om et produkt er bærekraftig eller ikke. Det kommer frem i Orklas Bærekraftsbarometer 2021.

Ipsos har gjennomført en kvantitativ barometerundersøkelse på vegne av Orkla blant et representativt utvalg forbrukere i Norden og Baltikum.

Tusen forbrukere i hvert land er spurt om deres holdninger til ulike bærekrafttemaer. I dag blir funnene presentert i Orklas Bærekraftsbarometer 2021.

– Det er tredje året på rad Ipsos gjennomfører denne barometerundersøkelsen på vegne av oss. Den gir viktige pekepinner på hva forbrukerne er opptatte av, hva de er fornøyde med og hvor de forventer mer fra oss og bransjen, sier konsernsjef i Orkla, Jaan Ivar Semlitsch i en pressemelding.

– Forbrukerne er klare på at de ønsker bedre og mer tydelig informasjon, både om produkter er bærekraftige og om emballasjen kan resirkuleres. Her har vi og resten av bransjen en jobb å gjøre, sier Semlitsch. Foto: Orkla
– Forbrukerne er klare på at de ønsker bedre og mer tydelig informasjon, både om produkter er bærekraftige og om emballasjen kan resirkuleres. Her har vi og resten av bransjen en jobb å gjøre, sier Semlitsch. Foto: Orkla

Ønsker å velge bærekraftig

I Norge viser funnene at over halvparten av forbrukerne, nærmere bestemt 54 %, ønsker å velge merkevarer og produkter de opplever å være bærekraftige. I tillegg sier nesten 1 av 3 at de er villige til å slutte å kjøpe produkter fra merkevarer som ikke er miljøvennlige.

Selv om ønsket er stort, er det å få det til ikke like enkelt. 7 av 10 norske

forbrukere synes det er vanskelig å vite om et produkt er bærekraftig eller ikke.

– Andelen som sier de synes det er vanskelig, er større enn andelen som sier de ønsker å velge bærekraftig. Det kan tyde på at noen forbrukere gir opp å velge bærekraftig rett og slett fordi de synes det er for vanskelig, forklarer konsulent i Ipsos, Erik Horgmo, som har ledet arbeidet med undersøkelsen.

Flertallet åpne for mer plantebasert mat

Mens vi så en dobling av andelen veganere og vegetarianere fra 2019 til 2020, ser vi ikke det samme hoppet fra i fjor til i år. 8 av 10 norske forbrukere kategoriserer seg som altetende, mens 2 av 10 legger ulike typer begrensinger på hva de spiser. Størst i sistnevnte gruppe er flexitarianere (de som reduserer mengden kjøtt i kostholdet) som utgjør 13 %.

Det kan tyde på at noen forbrukere gir opp å velge bærekraftig rett og slett fordi de synes det er for vanskelig, forklarer konsulent i Ipsos, Erik Horgmo.
Det kan tyde på at noen forbrukere gir opp å velge bærekraftig rett og slett fordi de synes det er for vanskelig, forklarer konsulent i Ipsos, Erik Horgmo.

Til tross for at det store flertallet av norske forbrukere i dag ikke legger begrensninger på kostholdet sitt, viser undersøkelsen at mange er åpne for å redusere kjøttkonsumet sitt. 57 % av de spurte sier ikke at de utelukker å spise mer plantebasert.

Men da må kanskje utvalget styrkes. Sammenlignet med våre nordiske naboland, har Norge den laveste andelen som mener det er tilstrekkelig utvalg av plantebaserte alternativer. Kun 3 av 10 norske forbrukere er fornøyde med utvalget. Til sammenligning svarer over halvparten av forbrukere i Finland at utvalget er tilstrekkelig.

– Både det at flertallet av norske forbrukere ikke utelukker å spise mer plantebasert og at under en tredjedel mener utvalget er bra nok, tyder på at det ligger et uforløst potensial her. Også verdt å merke seg er at 74 % sier at smak er viktig når de skal kjøpe plantebasert mat, sier Horgmo.

Emballasje-bevisste

7 av 10 norske forbrukere mener det er viktig at produktene de kjøper har emballasje som kan resirkuleres. Men det er ikke like viktig at emballasjen er resirkulert. 45 % sier at de heller kjøper produkter som er pakket i emballasje av resirkulert plast enn i vanlig plast.

I likhet med hvor vidt produkter er bærekraftige eller ikke, virker det også å herske en del forvirring hos forbrukerne når det gjelder resirkulering. 64 % av norske forbrukere sier de synes det ofte er vanskelig å vite om emballasjen kan resirkuleres eller ikke. Det er til sammenligning færre enn i Danmark (72 %), men langt flere enn i Sverige (43 %).

– Forbrukerne er klare på at de ønsker bedre og mer tydelig informasjon, både om produkter er bærekraftige og om emballasjen kan resirkuleres. Her har vi og resten av bransjen en jobb å gjøre, sier Semlitsch.

Personvernpolicy