Her er Norges topp 10 dagligvarer

Tine Meierier scorer høyest på listen i en ndersøkelse av de mest populære dagligvareprodusentene i Norge.
Tine Meierier scorer høyest på listen i en ndersøkelse av de mest populære dagligvareprodusentene i Norge. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

YouGov lanserer nå den årlige globale rangeringslisten over merker innenfor dagligvarer som presterer spesielt bra i Norge på 6 forskjellige imageparametere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tine er på førsteplass når det gjelder YouGov BrandIndex' norske rangering. Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex og er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.

Norges topp 10 dagligvareprodusenter

Produktene fra Tine blir anvendt hver eneste dag i mange norske familier og merket ligger også helt på topp med en score på 38,3.

Norges største produsent av sjokolade, Freia inntar annenplass. Freia har økt sin score med 2,1 poeng det siste året og har den sterkeste fremgangen på årets topp 10-liste.

Gilde inntar tredjeplassen.

To iskremprodusenter gjør det godt i den norske rangeringen – Hennig Olsen på fjerdeplass og Diplom-Is på sjetteplass. Mens enda et meieri er på femteplass, nemlig Q-Meieriene.

Wasa sikrer seg syvendeplassen foran merker som Prior, Toro og Mills.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Norges topp 10 dagligvareprodusenter
Norges topp 10 dagligvareprodusenter

Om rankingen

Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGov Brandindex , som er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet.

YouGov BrandIndex er tilgjengelig i 55 markeder over hele verden og gjennomfører mer enn 11 millioner intervjuer hvert år i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia, Midtøsten og Australasia.

I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Data er fra 1. august 2020 til 31. juli 2021.