– Soulcake blir en kakeversjon av Joe & The Juice

<p>FRA KONKURRENTER TIL SAMARBEIDSPARTNERE: Sunniva Thorirsdottir og Ragnhild Garde (t.h.) kjempet i det samme markedet. Så slo de seg sammen, og da begynte ting å skje.</p>
FRA KONKURRENTER TIL SAMARBEIDSPARTNERE: Sunniva Thorirsdottir og Ragnhild Garde (t.h.) kjempet i det samme markedet. Så slo de seg sammen, og da begynte ting å skje. Foto: Ivan Kverme / Finansavisen

– Jeg tenker stort. Soulcake skal bli en kakeversjon av Joe & The Juice, sier gründer Ragnhild Gaarde.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Lørdag.

– Vårt største mareritt er at noen legger ut en av våre cupcakes på Instagram, deler den i to og at det ikke flyter mengder med godt fyll utover, sier Ragnhild Gaarde.

De bruker kun Instagram som salgskanal. De har ingen hjemmeside.

Nok av alt

– Det skal være nok. Nok fyll, nok topping og kun topp kvalitet på råvarene vi bruker, legger Sunniva Thorisdottir til.

Hun kommer fra en idrettsfamilie med en far som fortsatt leder Norges kvinnelandslag i håndball. Sunniva baker. 25-åringen fra Klepp har bakt kaker så lenge hun kan huske. Hun brukte det også som sjekketriks på skolen.

– Guttene likte at jeg hadde med kake til dem, humrer Thorisdottir.

– Jeg har alltid vært glad i å lage mat, men egentlig ikke å bake, innrømmer Gaarde.

SYNDIGE FRISTELSER: De skulle lage eksklusive kaker til fest og moro. Så ble landet stengt ned og sosial distansering ble den nye normalen. Da snudde gründerne seg fort rundt og produserte cupcakes – kaker som kan trøstespises sendes til folk i karantene og generelt spises uten noen god grunn. Det har gått som ei kule. Foto: Ivan Kverme / Finansavisen
SYNDIGE FRISTELSER: De skulle lage eksklusive kaker til fest og moro. Så ble landet stengt ned og sosial distansering ble den nye normalen. Da snudde gründerne seg fort rundt og produserte cupcakes – kaker som kan trøstespises sendes til folk i karantene og generelt spises uten noen god grunn. Det har gått som ei kule. Foto: Ivan Kverme / Finansavisen

Vi møter dem i produksjonslokalet på Grünerløkka. Lokalet de tegnet en syvårskontrakt på noen dager før Norge stengte ned. De to hadde spesialisert seg på å lage luksuskaker til dåp, bryllup, bursdagsfester og andre anledninger. Kaker som koster fra 2500 kroner til et femsifret beløp. Kaker til et marked som forsvant over natten når den nye normalen var sosial distansering.

– Heldigvis snudde vi oss rundt. Det er nesten vondt å si det, men corona har vært bra for oss, sier Thorisdottir.