Skalldyrfest: Stor økning i salg av skalldyr

Foto: MENY
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter mange svake år, har trenden snudd de to siste årene: Salget av fisk- og sjømat har i år totalt økt med 9 prosent i MENY, med skalldyr som den store vinneren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjøkreps ligger på veksttoppen med en økning på 60 prosent så langt i år mot samme periode i fjor, tett fulgt av håndrensede krabbeskjell på 55 prosent vekst. Lyngen reker har en vekst på 38 prosent og blåskjell på 21 prosent. Også skreisesongen var formidabel i 2021 med en vekst på 25 prosent mot fjoråret.

– Svært gledelig for folkehelsa, sjømatnæringen og matopplevelsen , sier Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY, i en pressemelding.

Gerhardsen har jobbet med fisk og sjømat i MENY i mange år, og han har aldri sett maken til slike stabile veksttall. Han mener noe av økningen kan tilskrives stengte restauranter, men ikke all, for de var delvis stengt også i fjor.

– Trenden går mot renere og sunnere råvarer. I tillegg har vi lykkes med å ha gode tilbud, faste konsepter som «Helt rå på skalldyr» og «Fisketirsdag» og gi tips til fristende og enkle fisk- og sjømatmåltider, sier Gerhardsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Veksten i salget av fersk fisk- og sjømat i MENY er på 9 prosent så langt i år, målt opp mot svært gode tall også i fjor. I 2020 hadde MENY en volumøkning på fersk fisk på 8 prosent, mens salget av skjell og skalldyr samlet sett var på 18 prosent.

I sommer er målet å vinne grillentusiastene; da har MENY fast sommerpris på laksefileter, men også på tre fiskesorter som egner seg på grillen; kveite, seabass og dorade.

– Min favoritt er å grille seabass i foile med litt sitron og urter, sier Gerhardsen som opprinnelig er butikkslakter.