Schous gjør comeback

COMEBACK PILS: Schous er på vei tilbake til butikkene
COMEBACK PILS: Schous er på vei tilbake til butikkene
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han var gallionsfigur for et av Oslos eldste bryggerier og influencer for det gode liv på 1960-tallet. Nå returnerer Schous-mannen til butikkene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Premium 02.03.21

Etter å ha vært begrenset til hovedstadens tappekraner i mange år, er Schous-pilsen på vei tilbake i dagligvarebutikkene.

Det en gang så betydelige hovedstadsbryggeriet fylte et helt kvartal i bunnen av Grünerløkka, fra 1800 til bryggeriet stengte dørene i 1981.

Schous var den første bedriften i Norge som fikk bil med skiltet A1, som senere ble gitt i gave til kongen.

Før alkoholreklame ble ulovlig, var Schous-mannen et eksempel på det gode liv som ble født ut av et markedsføringsstunt på 1960-tallet, da selskapets mer korpulente ølkjører ble byttet ut med en kjekk, sunn og yngre kar.

Schousmannen Foto: Ringnes
Schousmannen Foto: Ringnes

Økende interesse for historiske Schous

I Schous gamle bryggerilokaler er det ikke lenger mye som handler om øl. Schouskvartalet, hvor bryggeriet lå, er i dag totalforvandlet til et sted for kultur, restauranter og treningssentre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt som er igjen av bryggeriets 180 år lange historie er baren Schouskjelleren – og for de mer oppmerksomme – nevnte kjekkas som fortsatt troner over bryggeriets tidligere inngangsparti.

Men interessen for ølet har bare økt, og karen som i 1960-årene forbandt øl og det gode liv, gjør nå comeback i butikkene når Schous igjen blir å få kjøpt i dagligvarekjedene. I første omgang på Østlandet.

– Interessen for Schous har gradvis økt med årene, og ølet har økt fra 5 til 200 utsalgssteder, sier Karoline Underthun, sjef for produktutvikling i Ringnes, som står bak den reinkarnerte pilsen.

LES OGSÅ: Slik bygger du ditt eget vinrom hjemme

Fra uteliv til butikk

Det gjør at Ringnes nå utvider tilbudet fra uteliv til butikk, og den klassiske Schous-pilsen blir å finne i kjøleskapet.

Schous-pilsen

* Nordisk pilsnerøl med Saaz-humle fra Tsjekkia

* Fruktig smak, moderat bitter og med balanse mellom humle og malt

* Aromaen er preget av gjærfruktighet og humle med toner av blomster og gress

Underthun sier oppskriften på Schous' suksess er forsvinnende enkel: Det er lyst, enkelt øl som mange liker. Og den er brygget på barnebarnet av gjæren som en gang la grunnlaget for originalen.

– Det er en god pils, den er ren i smaken og enkel. Vi selger til hvermannsen og da treffer du de fleste. Skummende frisk og riktig balansert, sier hun.

Se video: Fant 30 år gammelt øl i elven, og smaken...