Motor
Selvkjørende biler kommer
Det er både juridiske og kostnadsmessige grunner til at selvkjøring lar vente på seg, men ved å redusere ambisjonsnivået blir det mer tilgjengelig.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Helt siden Chrysler introduserte Ralph Teetors Speedostat fartsholder i sine biler i 1958 har selvkjøring vært et tema. Mitsubishi og Toyota var blant de første med avstandsbasert fartsholder før Mercedes-Benz med sin Distronic i 1998 også kunne stoppe og starte selv.
Bedre utstyr
Mitsubishi var også først med en filvarsler i 1992 mens Mercedes-Benz var først ute med filassistent i år 2000. Siden har stadig bedre kameraer, sensorer, radar, lidar, data og GPS gjort det enklere, men både kostnader og juridiske spørsmål har gjort det vanskelig å implementere selvkjøring.
Ifølge forskningssjef Pedro Pachero i konsulentselskapet Gartner vil bilprodusentene derfor redusere ambisjonsnivået noe.
– Markedet styrer derfor teknologien fra nivå 3 til nivå 2 Plus Plus, sier han til Automotive News.
Flere nivåer
Selvkjøring deles opp i flere nivåer og undernivåer og Nivå 2 Plus er der blant annet BMW og Mercedes-Benz viste frem nye biler som iX3 og CLA på bilmessen i München i september. General Motors, BMW og Ford er blant dem som allerede har hatt slike biler på veien i USA og Tyskland.
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Nivå 2 er biler hvor sjåføren på motorveier kan slippe rattet over tid i tillegg til pedalene, så lenge vedkommende holder øynene, som blir registrert av førerovervåkningen, på veien.
Juridisk ansvarlig
På Nivå 2 Plus kan bilen også skifte fil selv, men du kan altså ikke benytte deg av smarttelefonen eller snu deg og prate med passasjerene i baksetet, og sjåføren er fortsatt juridisk ansvarlig. På nivå 2 Plus Plus kan bilene i tillegg navigere i urbane situasjoner i lav hastighet.
Nivå 3, hvor blant annet Mercedes-Benz har sin Drive Pilot kan sjåføren se vekk fra veien, men er fortsatt juridisk ansvarlig og må være klar til å ta over bilen hvis den ber om det. Dette systemet er betydelig dyrere og gjør fortsatt ikke bilen helt selvkjørende, slik mange definerer selvkjøring.
Ekte selvkjøring
Da må man opp på nivå 4 hvor bilene ikke trenger sjåfør og alle ombord kan benytte smarttelefon og gjerne alkohol, men områdene og situasjonene er begrenset. Her har blant annet Waymo lansert Robotaxi, men slike biler blir ikke solgt til forbrukerne.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
Nivå 5 er helt selvkjørende biler som kan kjøre alle steder det er lovlig og mulig. Her kan også alle ombord benytte smarttelefon, drikke alkohol og komme seg trygt fra A til B. Dette er det Tesla ønsker å lansere med sin Cybercab i 2027.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.