Forbrukerrådet:Frykter at forsikringsselskap skal bruke data fra treningsapper mot deg

Helse- og treningsapper deler brukerdata i reklameøyemed, kan lagre brukerdata etter at kontoen er avsluttet, og sporer deg når appen ikke er i bruk, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.
Helse- og treningsapper deler brukerdata i reklameøyemed, kan lagre brukerdata etter at kontoen er avsluttet, og sporer deg når appen ikke er i bruk, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere helse- og treningsapper forbeholder seg vide rettigheter for bruk av treningsdata. Forbrukerrådet frykter at informasjonen skal misbrukes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helse- og treningsapper deler brukerdata i reklameøyemed, kan lagre brukerdata etter at kontoen er avsluttet, og sporer deg når appen ikke er i bruk, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

– Selskapenes vilkår og praksis bryter grunnleggende forbruker- og personvern. Vi frykter også at informasjonen kan bli benyttet til uheldig, direkte markedsføring og prisdiskriminering, sier fagdirektør Finn Myrstad i en pressemelding.

Tekniske tester utført av SINTEF på oppdrag fra Forbrukerrådet viser at data spres til et utall av aktører.

– Vi er spesielt bekymret for at helseforsikringer skal bruke denne informasjonen, sier Myrstad til NRK.

Les også: Forbrukerrådet med hardt skyts mot dating-app

– Kan bli aktuelt å tilby forsikring basert på aktivitetsnivå

Ole Irgens i Tryg forsikring sier til NRK at det i fremtiden kan bli aktuelt å skreddersy helseforsikringer på bakgrunn av kundenes aktivitetsnivå, men han sier det må avklares tydelig med forbruker og utelukker at de kan kjøpe slike data fra en tredjepart. Irgens forteller at man i Sverige kan få rabatt på forsikring om man går 7500 skritt om dagen, men at dette registreres gjennom en egen app fra forsikringsselskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også DNB Forsikring synes problemstillingen er interessant.

– Det er klart at jo mer data man har om kunden, jo mer rettferdig blir forsikringen, men vi må følge de retningslinjene som Datatilsynet gir, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø til NRK.

Les også: Mange stoler ikke på appene sine

– God grunn til å ligge unna

Helge Veum i Datatilsynet mener det er mange grunner til å være bekymret for den stadig større mengden av data om oss som blir samlet inn. Han sier det er en utfordring at vilkårene man godkjenner ikke alltid er lett tilgjengelige.

– Kommer det ikke tydelig frem hvorfor appene krever de tilgangene de gjør, er det en god grunn for å ligge unna, sier Veum til NRK.