Forskning:

– Ikke større muskler av å spise eller drikke proteiner etter trening

<p>– MYTE AVLIVET: Det å innta proteiner like etter trening gir ikke større muskler, viser to store såkalte metastudier. Det holder å innta nok proteiner i løpet av dagen, ifølge forskere. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com</p>
– MYTE AVLIVET: Det å innta proteiner like etter trening gir ikke større muskler, viser to store såkalte metastudier. Det holder å innta nok proteiner i løpet av dagen, ifølge forskere. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Det er ingen forskjell på folk som inntar protein før og etter trening, ifølge to store gjennomganger av forskning på området.

Det har i mange år vært en utbredt oppfatning at det er mulig bygge mer muskler ved å få i seg proteiner de første to timene etter en treningsøkt, for eksempel i form av proteinshakes eller proteinbarer. Men dette ser ut til å være en myte, melder Forskning.no.

To store gjennomganger av tilgjengelig forskning på feltet konkluderer med at det ikke er signifikant forskjell på folk som inntar protein før og etter trening. Det holder å spise nok proteiner i løpet av dagen, skriver forskerne i tidsskriftet Journal of International Society of Sports Nutrition.

Den danske treningseksperten Kristian Vissing har lest studiene og er overbevist. Han forsker selv på trening, muskelvekst og -fysiologi, men har ikke deltatt i de nye analysene. Vissing mener undervisningen nå må endres. Han har selv anbefalt proteininntak etter trening både i bøker og undervisning.

– Det vil jeg ikke lenger gjøre, i hvert fall ikke for unge mennesker, sier Vissing, som er førsteamanuensis ved institutt for folkehelse på Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.

Les også: Forsker: – Trening, sunt kosthold og sosialt samvær kan sinke aldringsprosessen

Ett gram per kilo kroppsvekt per dag

Førsteamanuensis Lars Holm på Biomedicinsk Institut og forsker på Bispebjerg Hospital har lenge vært skeptisk til effekten av proteintilskuddene etter trening. Etter å ha lest de to analysene er han sikker i sin sak:

– Resultatet stemmer overens med mine inntrykk. Hvis vi justerer statistikken ut fra det daglige proteininntaket, forsvinner effekten av å innta protein like etter trening. De fleste yngre menneskene får nok protein fra en vanlig kosthold, så lenge de ikke trener på eliteplan eller driver veldig tung styrketrening, sier han til Videnskab.dk.

Han mener rundt ett gram protein per kilo kroppsvekt om dagen er nok.

Les også: – De viktigste treningstrendene for 2016

– Kanskje effekt for toppidrettsutøvere

Lars Holm mener det fortsatt er en mulighet for at det på lang sikt vil være en liten effekt ved å innta ekstra protein like etter trening.

– Som toppidrettsutøver, hvor selv den minste forskjell kan være avgjørende, kan det kanskje være noe å hente. For alminnelig dødelige som ellers spiser normalt, er det ikke noe poeng, sier Holm til nettstedet.

Les også: Fysisk form tett forbundet med hjernehelse hos eldre

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus