Test av fruktmos

Det er to fruktmoser du bør styre unna

DENNE VAR GOD!: Aurora Braaten Schumann (1) synes denne fruktmosen fra Nestlé smakte godt. Foto: Tore Fjeld
DENNE VAR GOD!: Aurora Braaten Schumann (1) synes denne fruktmosen fra Nestlé smakte godt. Foto: Tore Fjeld

Du kan trygt gi barnet ditt de fleste av fruktmosene eller smoothiene i foreldre.no sin store test, men to av dem bør du styre unna.

Har du lurt på om det er greit å gi de små en smoothie eller et fruktmosbeger mens du er på farten? Foreldre.no har testet 16 fruktmos/smootthies til små barn. Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas er nesten alle produktene i denne testen helt i orden å gi barna.

Skarpaas har tidligere testet blant annet barnebrød , smøreoster og julepølse for Foreldre.no.

– Slike fruktmoser/smoothier er like sunt å spise som frukt. Jeg har selv ingen betenkeligheter med å gi mine egne barn dette, og har selv brukt Ella’s kitchen sine. Barna får i seg vitaminer, mineraler og fiber, og det er enkelt å ta med seg på tur. Når de blir rundt et år kan du tilby fruktbiter, så lærer de seg å tygge frukten også, sier hun.

Det er lettere å få barn til å spise frukt og grønnsaker når den er kuttet opp . Men hva slags frukt holder seg best etter at den er kuttet opp? Les hva debattantene i forumet mener om det.

Les også: To av burgerne får terningkast 6

Bedre enn boller

Mammaen til Aurora som er fotomodell i testen, Katrine Braaten, sier hun av og til gir Aurora smoothier.

– Jeg tenker jo at det er sunt, men jeg er opptatt av at hun skal få i seg andre råvarer også. Jeg gir henne det oftest når vi er på tur, det må være bedre enn å gi en bolle, sier Braaten.

Aurora er mest glad i Ella’s med jordbær eller Småfolks Eple og jordbær.

– Jeg velger nok disse framfor et beger eller glass. Det er praktisk og smart oppbevaring og enkelt å ta med seg, sier hun.

Har barna dine vokst fra ferdiglaget barnemat? Her er turmaten de fleste barn elsker.

Les også: Sjekk hvilken som har minst kalorier

Sunne produkter

Klinisk ernæringsysiolog, Anette Skarpaas, forklarer at ingen av produktene i testen er usunne, selv om de er søte. Frukt er søtt, og forskjellen på dem er næringsinnholdet i de ulike fruktene eller bærene som brukes i fruktmosen.

– Det er for eksempel mer karbohydrat/sukker og kalorier i banan enn i epler, så det er der ulikhetene ligger. Vi vet jo ikke akkurat hva som er så bra med frukt og bær, men vi vet at det er bra. Jeg ville likevel ikke anbefalt mer enn 1-2 slike smoothier eller fruktmoser om dagen. Det er viktig at det er plass til andre viktige matvaregrupper som grove kornprodukter, meieriprodukter og kjøtt eller fisk også.

Barn får ofte i seg for lite jern. C-vitamin øker opptaket av jern fra maten. Derfor er det en god idé å servere fruktmos sammen med for eksempel brødmåltidet, slik at jernet i kornvarene tas opp i større grad, råder Skarpaas.

Anbefalingen for voksne er fem porsjoner med frukt og grønnsaker om dagen. Barn skal gradvis øke inntaksmengden ettersom de blir eldre, og for store barn gjelder de samme anbefalingene som for voksne.

De to produktene som får lavest karakter, scorer dårlig fordi de er tilsatt sukker og risstivelse, noe Skarpaas mener er unødvendig i slike fruktmoser.

– Du betaler for stivelse, og jeg ville heller valgt en som hadde 100 % frukt i seg. Så i forhold til de andre fruktmosene, kommer Småfolk Mango og banan og Småfolk blåbær dårligere ut, sier hun.

Fruktmos passer kanskje best som dessert, men hva skal du gi barnet til middag? Sjekk hvilke middagsglass som er best i test.

Les også: Så godt er det sunne godteriet

Dyrt, men praktisk

Noen synes kanskje små pakker med fruktmos eller smoothie er en dyr måte for barn å få i seg frukt på. Vår test viser da også at det er store prisforskjeller på de ulike produktene. Fire av smoothiene får terningkast 5 fordi de koster nesten dobbelt så mye som de som får 6.

– Det er faktisk ganske dyrt, selv om det er praktiske produkter. Du må gjerne lage dette selv hjemme i stedet. Lager du de selv kan du bruke overmoden frukt, for eksempel banan. De blir søtere når de er brune og smaker veldig godt i en smoothie, sier ernæringsfysiologen.

Et godt tips er å kutte opp bananene i småbiter og fryse de ned når de begynner å bli brune. Frosne, godt modne bananbiter er veldig godt i smoothie.

En oppfordring har Skarpaas også til produsentene.

– Det skulle gjerne ha vært smoothier som inneholdt grønnsaker også. For eksempel gulrøtter, som ikke ødelegger smaken, men som kan øke grønnsaksinntaket hos barn. For dem som synes det er enklere å få i barna frukt enn grønnsaker ville det vært en fin måte å øke inntaket på. Lager du smoothie selv hjemme kan du fint putte oppi brokkoli eller gulrøtter eller andre grønnsaker du har liggende.

Les også: De billigste er faktisk best

Variasjon er bra

Selv om barnet ditt har en favoritt blant fruktmosene, er det greit å tenke på at variasjon er bra i forhold til hvilke næringsstoffer de får i seg.

– I vintersesongen kan det for eksempel være greit å velge en smoothie som inneholder bær, da det er en periode vi ikke har så stor tilgang på friske bær. Og hvis barnet ditt spiser en banan til frokost eller som mellommåltid, kan du gjerne velge en smoothie med en annen frukt, råder Skarpaas.

Mest mulig frukt og bær med ulike næringsstoffer er tipset fra Skarpaas, som også er opptatt av at man skal skape gode vaner for barna.

– Tilby oppskåret frukt og gjerne grønnsaker til barna, lag gode vaner og variér, sier hun.

Les også:

Leskedrikken som er best for barna.

Noen av disse yoghurtene bør du styre unna.

Fiskepinnene som er best i test.

Derfor skal du ikke lage egne middager til barna

Saken er opprinnelig publisert på klikk.no.

Bilde

TEST AV FRUKTMOS OG SMOOTHIE: Vi testet 13 ulike typer fruktbasert barnemat som selges i dagligvarebutikker. Foto: Tore Fjeld

Bilde

SE PÅ ALL MATEN!: Ettåringen Aurora synes det er litt rart at hun skal få så mye mat på en gang. Foto: Tore Fjeld


Bilde

Ella’s Kitchen av jordbær og epler

Perfekt for barn som liker eple og jordbær.

Produsent: Ella’s Kitchen Pris: 10,70

Les hele testen


Bilde

Ella’s Kitchen The Purple One

Fint valg i vinterhalvåret.

Produsent: Ella’s Kitchen Pris: 7,40

Les hele testen


Bilde

Hipp Eco Squeeze – Eple, fersken, blåbær og bringebær

Lavt innhold av karbohydrater.

Produsent: Hipp Pris: 9,80

Les hele testen


Bilde

Fruit Break (eple, fersken og mango)

Denne inneholder mest eple og litt fersken og mango.

Produsent: Hipp Pris: 22,50

Les hele testen


Bilde

Ella’s Kitchen The Yellow One

Denne passer fint å ha i bakhånd om du ser at det blir litt for lenge til neste måltid.

Produsent: Ella’s Kitchen Pris: 7,50

Les hele testen


Bilde

Min Frukt – Eple og bringebær

Flott at den inneholder både frukt og bær.

Produsent: Nestlé Pris: 31,90

Les hele testen


Bilde

Min Frukt – eple, jordbær, blåbær

100 prosent frukt og bær.

Produsent: Nestlé Pris: 31,90

Les hele testen


Bilde

Frutti eple, mango

Kun frukt i denne.

Produsent: Nestlé Pris: 35,60

Les hele testen


Bilde

Fruit Break (eple og banan)

Supert at den inneholder 100 prosent frukt.

Produsent: Hipp Pris: 34,50

Les hele testen


Bilde

Min Frukt – Eple, banan, jordbær

Høy pris trekker karakteren ned.

Produsent: Nestlé Pris: 13,50

Les hele testen


Bilde

Min Frukt – Eple og pære

Bra at den inneholder 100 prosent frukt.

Produsent: Nestlé Pris: 13,40

Les hele testen


Bilde

Småfolk i farta, eple og jordbær

Fin blanding av frukt og bær.

Produsent: Småfolk Pris: 14,60

Les hele testen


Bilde

Småfolk i farta, eple og banan

Energi-innholdet er høyere enn i mange av de andre smoothiene.

Produsent: Småfolk Pris: 14,60

Les hele testen


Bilde

Småfolk Mango og banan

Denne inneholder kun 52 prosent frukt.

Produsent: Småfolk Pris: 15,50

Les hele testen


Bilde

Småfolk Blåbær

Bare 32 prosent blåbær og tilsatt sukker gjør at denne kommer dårlig ut i forhold til de andre.

Produsent: Småfolk Pris: 13,90

Les hele testen


Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus