Reklamasjonsrett på klær og sko

KOSTBART: Jakker kan koste mange tusen kroner. Da er det godt å vite at du faktisk kan kreve noe av dem. Foto: Kristin Sørdal
KOSTBART: Jakker kan koste mange tusen kroner. Da er det godt å vite at du faktisk kan kreve noe av dem. Foto: Kristin Sørdal

Jakker og treningssko skal tåle normal bruk. Om ikke: Klag!

Utdrag fra forbrukerkjøpsloven:
  • § 15. Tingens egenskaper
  • Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen:
  • a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
  • b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
  • c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

Nordmenn er godt beskyttet av strenge forbrukerlover. Og til en viss grad: Vi vet å bruke dem.

Men samtidig som mange nordmenn er fullstendig klare over at en mobiltelefon bør vare i flere år, er ikke alle like bevisste på at lovene også gjelder helt andre ting. Som klær og sko.

For på akkurat samme måte som mobilen din har fem års reklamasjonsfrist, har klær og sko gjerne to års frist, ifølge Forbrukerrådet. Det vil si at om de går i stykker innen to år etter kjøp, uten at du selv har skylden, kan du ha krav på reparasjon eller ny vare i tråd med forbrukerkjøpsloven.

Les også: Skoene lakk - kjøperen fikk sponset tur til skomakeren

Skal jakker tåle sekker?

I fjor vinter kjøpte en Oslo-kar en Canada Goose-jakke til den nette sum av 6.500 kroner. Etter bare tre måneders bruk oppsto det slitasjemerker på ryggen.

– Kanskje det er sekken min sin skyld? undret jakkekjøperen, og kjøpte ny ryggsekk.

Men nei, slitasjen fortsatte. Jakken tålte tydeligvis ikke sekk, og mannen gikk til butikken for å klage. Tipset derfra var å bruke salmiakk for å få vekk merkene, men dette var ikke godt nok for mannen som hadde brukt seks og en halv tusenlapp på den nye jakken, og attpåtil kjøpt ny ryggsekk.

Klageren ville heve kjøpet og ha pengene tilbake, men butikken nektet, da de mente sekkbruken ødela jakken. Og krangelen var i gang.

Klag raskt, slipp bevisansvar

Saken har nå blitt behandlet hos «forbrukernes domstol» Forbrukertvistutvalget (FTU). Og de gir jakkekjøperen medhold. Butikken må nå tilbakebetale de 6.500 kronene mot at mannen gir den slitte jakken tilbake.

For det var ikke småtteri mannen kunne slå i bordet med: Han fikk selveste Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) til å analysere jakken. Den burde tåle en sekk, mente forskerne, dessuten var jakken slitt på andre steder enn der sekken gnisset. Den dyre jakken ble derfor ansett som mangefull.

Og siden mannen klagde innen seks måneder etter kjøpet var det opp til butikken å bevise at jakken var i god stand da den ble solgt. Det klarte de ikke.

Les også: Lue med innebygget lyd - hvor lurt er egentlig det?

«Utvalget finner det etter dette ikke tilstrekkelig bevist at slitasjeskadene skyldes forhold som oppsto etter kjøpstidspunktet, og det foreligger således en mangel ved jakken i medhold av forbrukerkjøpsloven», slår FTU fast i vedtaket.

Mange får medhold

Jakkesaken er langt fra den eneste klessaken FTU har behandlet i vinter.

  • En mann fra Randaberg i Rogaland kjøpte et par Ecco-treningssko i Stavanger. Etter åtte måneder oppsto et hull i skotåen, som en skomaker vurderte som skoens egen feil. Butikken mente mannens motorsykkelkjøring hadde skylden, men FTU krever at butikken tilbakebetaler 1.199 kroner til mannen.
  • En kvinne fra Eina i Oppland kjøpte to dynejakker fra en lekebutikk i Eidsvoll. Etter fire måneder var de fulle av hull, og hun ville ha pengene tilbake. FTU gir kvinnen medhold, og butikken må gi 700 kroner tilbake til den uheldige jakkekjøperen.

Les også: Broddene som bare trer i kraft når du faktisk sklir

Husk derfor at også klær og sko må svare til dine forvetninger, akkurat som alt annet, fra elektronikk til biler. Reklamasjonsfristen er i utgangspunktet to år, så mener du at klærne har blitt slitt ut før dette ved normal bruk, kan du slå denne artikkelen i disken og kreve din rett.

Personvernpolicy