Bart i motebølger

MOTERIKTIG: «I 1902 var mannen mer forførende enn dagens menn, med hvit nattskjorte og sort mustasje». Slik lød bildeteksten til dette bildet da det ble trykket i ukebladet Aktuell i 1952.(Foto: Sverre A. Børretzen / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Movember har gjort november til bartens nye høytid. Men barten har møtt både med- og motgang i sin mange hundre år lange historie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Movember:

Movember er en bevegelse som startet i Australia i 2003, og som senere har spredd seg til en lang rekke land, deriblant Norge.

Målet er å skape økt bevissthet om prostata- og testikkelkreft samt menns psykiske helse. I tillegg skal man samle inn penger til arbeidet for menns helse.

Movember utfordrer menn til å la barten vokse i 30 dager i november. Det vil skape oppmerksomhet som gjør det mulig å snakke om saken, samtidig som man kan ble slekt og venner om å gi pengestøtte til sin bart og dermed prosjektet.

I 2012 sluttet 1,1 millioner mennesker seg offisielt til bevegelsen, og samlet inn 839 millioner norske kroner.

(Kilde: no.movember.com)

– Barten er et interessant fenomen fordi den har en slags mellomposisjon, sier skjeggekspert Anders Kvåle Rue. Han har tidligere skrevet boka «Skjegg – en kulturhistorie», der barten har fått sitt eget kapittel.

– Tradisjonelt har barbering symbolisert innordning og underkastelse. Mens skjegget har vært et frihetssymbol og blitt populært i perioder med revolusjon og opprør. Anlegger du bart derimot, viser du at du innordner deg et system, samtidig som du markerer potens og maskulinitet ved hjelp av håret på overleppa, sier han.

Ifølge Kvåle Rue har bart derfor særlig vært populært i uniformerte yrker, som hos politi og brannmenn. De innordner seg, men trenger samtidig å understreke sin kraft og mannlighet.

– Det ligger enn viss aggressivitet i en bart, sammenlignet med hårvekst ellers i ansiktet. Opp gjennom historien har mange krigerske generaler gjort mye ut av barten, påpeker han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Klassiske skinnplagg

Skjeggsyklusen

Skjeggmoten går ifølge Kvåle Rue i sykluser. Først har man en periode med helskjegg, etterfulgt av helt glattbarbert. Mellom disse periodene kommer barten inn.

– Barten og kinnskjegget er en slags mellomfaseløsning på vei fra helskjegg til glattbarbert. På slutten av 1800-tallet for eksempel, var det helskjegg som gjaldt. På begynnelsen av 1900-tallet ble det populært med bart, før moten gikk over til glattbarbert, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mot slutten av 1960-tallet fikk man en ny barteperiode, før 1970-tallets hippiehelskjegg ble populært. Barten kom tilbake på slutten av tiåret, før 1980-tallet og jappetidas glattbarberte menn tok over.

Les også: Problemene begynner gjerne her

Man fikk til og med begrepet «den metroseksuelle mannen», som ikke bare glattbarberte seg, men også var opptatt av klær, hår og sminke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå er helskjegg igjen på moten, og har vel vært det noen år. Så du skal ikke se bort fra at det kommer en ny barteperiode, sier Kvåle Rue.

Han tror imidlertid ikke at Movember-kampanjen vil føre til at barten blir mote utover kampanjeperioden.

– Akkurat nå blir bart oppfattet som noe litt festlig. Enkelte anlegger bart som et ironisk humorgrep – bart blir sett på som harry, og man kan dermed leke med konvensjonene ved å spare håret på overleppa, sier han, og referer til unge, urbane hipstere som kan finne på å stille med både bart, hatt og briller.

Les også: Slik blir skoene dine blanke med et bananskall

Vekker oppmerksomhet

Fordi bart for tiden ikke er på moten, mener Kvåle Rue den egner seg godt til å fronte en kampanje.

– Siden få har bart, skaper en bart oppmerksomhet, og man får mulighet til å snakke om saken til folk som lurer på hvorfor man har latt håret gro, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også president i Den Norske Mustachclub av 91, Tore Moan, har bare godt å si om Movember.

– Vi er gjerne ambassadører for økt oppmerksomhet rundt menns helse, og synes bare det er artig at flere anlegger bart, sier Moan, som selv har hatt snurrebart i tretti år. Eller mustasje, som det heter.

Les også: Derfor ser du tjukk ut

– Bart er hårvekst på overleppa. Vi liker å kalle det mustasje, da har du et bevisst forhold til barten og vet å stelle den, påpeker Moan.

Kvåle Rue har også andre grunner til at han hilser Movember velkommen.

– Alle unnskyldninger for ikke å barbere seg er bra, sier han, som selv har helskjegg og mener alle menn burde satse på det samme.

– Det er slik vi er skapt, og jeg mener det går på mannsverdet løs å fjerne skjegget, sier han, og nevner barten som en god nummer to.

– Bart er langt bedre enn ingenting!