Hipt fra bygda
<pI kveld hyller de bønder, Brå og skismurning på Norges lengste catwalk. I går åpnet Moods of Norway butikk i Oslo med utedo og traktor. </p
De er premiert av Bondelaget og har fått med den trendy langrennsløperen Oddvar Brå på laget. I går åpnet designduoen «Moods of Norway» ny butikk i Oslo, vegg i vegg med Louis Vuitton.
I kveld er det klart for motevisning på ærverdige Bislett Stadion i sammenheng med Oslo Fashion Week. Designerne Simen Staalnacke og Peder Børresen setter opp Norges lengste catwalk og lover at både Oddvar Brå og Tone Damli Aaberge stiller som modeller.
Visningen har fått navnet «0,8 foran skjema», og Big Chief Jazzband kommer selvsagt. De var det originale orkesteret under OL i Oslo i 1952.
Hyllest til norsk vinter
Simen Staalnacke forteller ABC Nyheter at den nye kolleksjonen vil være en hyllest til norsk vinter og vintersportshelter gjennom tiden, ispedd smøretips og fjellvettregler. Han er svært glad over å få Brå med på laget.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen- Oddvar synes det var morsomt og tok utfordringen på strak arm. Han skal gå sammen med Tone Damli Aaberge og det kommer til å være plenty av knekte staver strødd rundt omkring.
Noen av plaggene i den ferske kolleksjonen er prydet av påskriften «Where were you?», med et gulltrykk av en knekt stav.
På spørsmål om hvor han selv var da Brå brakk staven ler Staalnacke høyt.
- Det kan jeg faktisk ikke huske. Jeg må ha sittet foran tv-en, det må jeg ringe og spørre min far om.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDebuterer som modell
Oddvar Brå innrømmer at han har litt blandede følelser rundt motevisningen.
- Jeg gruer meg nok mer enn jeg gleder meg, dette er jo ikke helt min hjemmebane så det blir som om å hoppe i djupt vann, sier Brå til ABC Nyheter, mens han sitter i bilen på vei til Oslo.
Idrettshelten ler når han blir spurt om hvilket forhold han har til mote.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Jeg er jo en gammel idrettsmann og er ikke akkurat spesielt opptatt av klær. I det siste har jeg jobbet for Adidas så det er helst det jeg har gått i.
Oddvar har ikke sett kolleksjonen ennå men er ganske spent.
- Det blir min debut som modell, sier han spøkefult.
Bygde-sukess
Siden ideen om Moods startet på et nachspiel på Hawaii for fire år siden har guttene fra Stryn hatt stor suksess med sine fargerike klær ispedd norsk nasjonalromantikk. Ifølge Dagbladet hadde selskapet en omsetning på 16 millioner kroner i 2006. I 2007 var omsetningen på 27 millioner, og for 2008 er budsjettet på 44 millioner kroner.
Bruk av av rosemaling og pusseskinn til briller med vaffeloppskrifter fra hjembygden, er bare noen av duoens fashion-påfunn. Den nye butikken har Norgesglass som lamper og prøverommene er utformet som utedo. Sjelden har bygden vært så hipp som i Moods-guttas univers.
Artikkelen fortsetter under annonsen- Det internasjonale motebildet handler om å skape en identitet. Italienerne spiller på det italienske, svenskene på det svenske. Det er bare rett og rimelig at vi er opptatt av norske verdier. Alle i utlandet synes at designen vår er morsom og veldig eksotisk, sier Staalnacke.
Artikkelen fortsetter under annonsenOmfavnet av Bondelaget
I 2005 vant designerne Askeladd-prisen som årlig deles ut av Norges Bondelag og Landkreditt til unge gründere fra bygdene.
- Det som er spennende med Moods er at elementene de bruker i sin design er tatt fra landbruk og bygdene. I den sammenheng har de sagt at Bondelaget er så trauste at vi blir trendy, sier rådgiver Nina Glomsrud Saxrud i Bondelaget.
På fredagens visning vil Årets Bondelagskokk, Mikael Forselius, være til stede for å gi fashion-sultne gjester smakebiter fra norske bønder i form av fingermat med trønderfe og lokale oster.
Artikkelen fortsetter under annonsenStaalnacke kan ikke rose Bondelaget nok.
- De har vært med oss siden vår første visning og er vår eldste samarbeidspartner. Det er veldig morsomt å samarbeide med dem og vi bruker deres verdier i våre produkter. Vi er begge opptatt av å fronte distriktsnorge og derfor er vi en god match. Samtidig er det morsomt at vi jobber sammen en av Norges eldste organisasjoner som har et ganske annerledes image enn vårt. De blir kanskje sett på som konservative, mens vi liker rosa og gull.
På tur med ku
Da Moods hadde pressevisning i den profilerte butikken Fred Segal i LA i 2006 hadde de med seg en av Bondelages egne pappkuer som tidligere var blitt brukt i en landbruksdemonstrasjon.
Saxrud mener at designerne viser at norske bønder kan være både trendy og moderne.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Man kan jo kanskje si litt spøkefullt at alle hater bøndene men alle liker/elsker bonden. Med det mener jeg at bøndene kanskje blir fremstilt som en gjeng som lever på tilskudd og klager mye. Samtidig liker alle den bonden de ser på Bonderomantikk, den bonden de besøkte for å hente juletre, eller den bonden de besøkte som barn, sier Saxrud.
I sin uttalelse i sammenheng med Askeladdprisen hadde juryen følgende å si:
- De (Moods red. anm.) viser oss at Bygde-Norge har både glimt i øyet og trend-elementer i seg, og at man kan komme svært langt med bilde av ei traust bestemor og vaffeloppskriften fra mormor!
(KLIKK PÅ BILDENE FOR STØRRE VERSJON)