Late nordmenn gir omsetningsboom for middagsleverandørene

Kolonihagen, Adams Matkasse og Godt levert opplever alle tre kundeboom etter at deres konkurenter gikk konkurs i fjor.
Kolonihagen, Adams Matkasse og Godt levert opplever alle tre kundeboom etter at deres konkurenter gikk konkurs i fjor. Foto: Kolonihagen.no, Adams Matkasse og Godt levert
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at to gikk konkurs i fjor opplever de en eksplosjon i antall kunder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Middagshjelpen.no tok plutselig og uten forvarsel ned nettsider og profiler på sosiale medier i august i fjor til stor forargelse for kundene som hadde bestilt middag på døra. Det var den andre middagsleverandøren som måtte kaste inn kjøkkenhåndle i fjor. I mai gikk Matfryd, som slo seg sammen med Maten er klar, også konkurs.

Siden da har de tre gjenværende store middagsleverandørene bare opplevd oppgang. Både Kolonihagen, Godt levert og Adams Matkasse sier til ABC Nyheter at de opplever doblinger både av omsetning og kunder.

Les også: Derfor dør urtene dine

Kolonihagen: 70 prosent vekst

– Vi startet Kolonihagen på kjøkkenbenken for rundt ti år siden. Da var det bare hjemlevering av frukt og grønt og i begynnelsen hadde vi bare rundt 20-30 kunder, forteller gründer i Kolonihagen, Jon-Frede Engdahl, til ABC Nyheter.

Han forteller at de raskt økte til 5-600 kunder. Han betegner dem som den harde kjerne som var svært opptatt av ren og økologisk mat, som Kolonihagen leverer. Nå når de et mye bredere lag i befolkningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Kjøttkaker med økologisk urfe med tyttebær og stuet kål er en av oppskriftene i Kolonihagens pakker. Foto: Kolonihagen.no
Kjøttkaker med økologisk urfe med tyttebær og stuet kål er en av oppskriftene i Kolonihagens pakker. Foto: Kolonihagen.no

– Vi har nå hatt en vekst på rundt 70 prosent på et år, sier han og legger til:

– Selv om vi er den miste av de tre store levrandørene på dette området så opplever vi den samme veksten som de andre.

– Vi forventer en omsetning på rundt 45 millioner i år, sier han og han er svært optimistisk for framtida.

Kokken Sverre lager oppskriftene i Kolonihagens middagskasser. Foto: Kolonihagen.no (skjermdump fra video)
Kokken Sverre lager oppskriftene i Kolonihagens middagskasser. Foto: Kolonihagen.no (skjermdump fra video)

Kolonihagen leverer til det sentrale Østlands-området fra Drammen til Hamar og Fredrikstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så mye betyr nøkkelhullet

Adams Matkasse: dobling på ett år

Informasjonsansvarlig i Adams Matkasse, Kim Arne Hammerstad, vil ikke fortelle nøyaktig hvor mange kunder de har i dag, men deler gjerne omsetningstallene.

Adams Matkasse har gått fra en omsetning på 7,8 millioner i 2013 til en forventet omsetning på 400 millioner i år. I fjor endte de på 128 millioner.

– Jeg kan si at fra denne tiden i fjor så har vi doblet antall kasser vi leverer, sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Adams Matkasse ble startet i Bergen av fire unge gründere. Foto: AdamsMatkasse.no
Adams Matkasse ble startet i Bergen av fire unge gründere. Foto: AdamsMatkasse.no

Heller ikke hos dem er det noen pessimisme å spore.

– Vi har ikke merket noen tilbakegang, nei. Det var litt færre som ville ha kasser i påsken, men det stabiliserte seg etterpå, forteller han.

Adams Matkasse leverer mest til de store byene, men merker at folk også vil ha middagshjelp i Nord-Norge.

– Nord for Trondheim leverer vi flere kasser enn folketallet skulle tilsi, sier Hammerstad.

Les også: Få orden på kjøleskapet - 11 punkter

Godt levert: doblet på et halvt år

Kokk Ole Martin Alfsen lager oppskriftene til Godt levert. Foto: Godt levert
Kokk Ole Martin Alfsen lager oppskriftene til Godt levert. Foto: Godt levert

– Vi har doblet antall kunder på et halvt år, forteller PR og markedsansvarlig i Godt levert, Maren Aas Nakken til ABC Nyheter.

Og her er de ikke redde for å fortelle hvor mange kunder de faktisk har.

– Vi begynte med åtte leveringer den første uken for fem år siden, forteller hun.

– Den andre uka var det 32 leveringer og nå har vi over 30.000 kunder og 15.000 leveringer i uka.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Godt levert sine kasser. De har doblet antall kasser som leveres i løpet av et halvt år. Foto: Godt levert
Godt levert sine kasser. De har doblet antall kasser som leveres i løpet av et halvt år. Foto: Godt levert

Hos Godt levert varierer det hvor ofte kundene får leveringer, mange får annenhver uke, derfor er færre leveringer enn kunder. Den store veksten i kunder gjør også at omsetningen dobles.

De har gått fra 7 millioner i omsetning det første året til 185 millioner i fjor.

– Vi forventer at vi ender på det dobbelte i år, sier Nakken.

De leverer i dag mest til det sentrale Østlandet, men utvider hele tiden nedslagsfeltet sitt.

– Når vi får nok forespørsler fra et område, så utvider vi. Målet vårt er å levere til hele Norge, sier Nakken.

Les også: Spar lanserte dyre middagsposer

For de som ikke syns det er nok med å få varene og oppskriften på døra, så kan kanskje dette være noe:

[video id="o0UtoYRDB_RPqYs4p3i16g" height="382”]