Studie: – Forførende etiketter lokker flere til å spise grønt
Amerikanske forskere har omsider funnet svaret på hvordan man skal få flere til å spise grønnsaker: Gi maten mer fristende navn.
Vi vet at grønnsaker er sunt for legeme og sjel, og at det er fem om dagen som burde gjelde 365 dager i året. Likevel er det ofte svært lett for mange av oss å la gulrøtter, potet, blomkål og brokkoli ligge igjen.
En gruppe forskere ved Stanford-universitetet har imidlertid foretatt et forsøk i studentkantina som viser at det er mulig å «overbevise» folk om å spise grønnsaker. Faktisk økte omsetningen med 25 prosent etter forskernes lille inngripen. Løsning? Gi maten et mer forlokkende navn.
Fire ulike etiketter
Eksperimentet, som er publisert i JAMA Internal Medicine, utspant seg i løpet av en høsttermin der en grønnsaksskål daglig ble merket på en av fire ulike måter. For eksempel:
- Grunnleggende - Beskrivelsen sa kun «gulrøtter»
- Sunt restriktiv – «Gulrøtter med sukkerfri sitrus dressing»
- Helsefokusert – «Smart-valg vitamin C sitrus gulrøtter»
- Overbærende - «Forvridde sitrus-glaserte gulrøtter»
Valget av grønnsaker ble også rotert slik at det skulle være nok variasjon i løpet av en uke. Hver dag regnet forskerne over mange av studentene som valgte grønnsaksskålen, og på slutten av måltidet ble det veid hvor mye av maten som faktisk var blitt tatt fra serveringsskålen.
Les også: Grønnsaker på grillen
Psykologien bak våre valg
Med etiketter som «Sitrende bønner», «Eksplosive chili- og limekrydrete rødbeter» og «Forvridde sitrusglaserte gulrøtter» ga forskerne grønnsakene bein å gå på. Til sammenlikning ble maten som var merket med ordet «sunn» nærmest glatt oversett, til tross for at rettene i seg selv var identiske.
Mer forlokkende og spenstige navn gav et oppsving på 25 prosent sammenliknet med den grunnleggende beskrivelsen. Det var 41 prosent flere som foretrakk forførende mat fremfor maten merket med sunn, restriktiv informasjonslapp, og 35 prosent mer enn dunn merking.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLeder bak studien, Brad Turnwald, skriver i rapporten at funnene gir mening dersom man tar psykologien som ligger bak i betraktning.
– Når de fleste av oss bestemmer seg for mat, er vi motivert av smak. Studier viser at folk av en eller annen grunn har en tendens til å tenke på sunnere alternativer som mindre velsmakende, forklarer Turnwald før han fortsetter:
Artikkelen fortsetter under annonsen– Etiketter kan påvirke vår sensoriske opplevelse, og påvirke hvor velsmakende og mettende vi tror mat vil være. Derfor ønsket vi å vise hvordan folk ser på grønnsaker ved hjelp av fristende etiketter.
Les også:
Åtte om dagen er aller best for hjertet