Sjekk hva smoothien egentlig inneholder

Nei, ikke alle er like sunne. Vi har testet 15.

Om testen

  • Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 ml. Det ble gitt flest poeng for lavest sukker og energiinnhold, og for mest fiber.
  • Fiber teller dobbelt siden det er positivt i seg selv, men også er et uttrykk for mer moste ingredienser og mindre juice. Innholdet av vitamin C ble ikke et kriterium for poeng, siden for noen av produktene er ikke innholdet deklarert, og heller ikke opplyst ved forespørsel.
  • Produktene er et utvalg av det som var tilgjengelig i ulike dagligvarebutikker og kiosk i mai 2016. Kun næringsinnholdet er vurdert i testen.
  • Noen produsenter har flere smaksvarianter, men vi presiserer at smak ikke er vurdert i denne testen, som mest er en rangering i forhold til sukker og fiber.

Vi guider deg i smoothie-jungelen! Testen viser hvilken som gir deg best næring. Det varierer nemlig veldig. Kanskje får du lyst å prøve en ny variant?

Rask energi

Smoothie gir deg rask energitilførsel, og fungerer bra når du trenger raskt påfyll av energi, som i forbindelse med trening, som et lite og enkelt mellommåltid (gjerne i kombinasjon med for eksempel noen nøtter), i stedet for brus, sammen med et måltid eller når du bare har lyst på noe friskt og søtt som også gir deg vitaminer og antioksidanter som kroppen har nytte av.

Les også: Det ene glasset er mye sunnere enn det andre

Mye fruktsukker

Ja, det er mye sukker i en fruktsmoothie, og det er i all hovedsak fruktsukkeret som utgjør energien/kaloriene du får fra denne drikken.

I en fruktsmoothie er det lite protein og den er tilnærmet fettfri, med unntak av smoothiene med innslag av kokosmelk som derfor gir disse litt flere kalorier.

Sammenlignet med juice eller brus gir smoothie cirka like mye energi fra karbohydrater/sukker, i noen varianter faktisk mer.

Det er greit å være klar over hvis man drikker mye smoothie, og spesielt om man har diabetes. Likevel er det noen viktige forskjeller i forhold til brus.

Vanlig sukret brus består av kun raffinert, hvitt sukker og absolutt ingen andre næringsstoffer. Smoothie er tross alt en blanding av frukt og gjerne bær med noen nyttige stoffer som brus mangler, for eksempel vitamin C, antioksidanter og fiber. Så selv om det er mye sukker, gir en liten flaske med smoothie mer næring enn brus.

Les også: Dette spiser du når du er godtesyk på kvelden

Blanding av juice og mos

Fiberinnholdet i en smoothie avhenger av hvor stor andel purè som er brukt og hvor fiberrik den valgte typen frukt/bær er. Mange smoothier inneholder mye juice, og det tenker vi ikke alltid på når vi ser produktet og hva som promoteres.

Jo mindre juice og mer purè, jo mer nyttige næringsstoffer følger med inn i smoothien.

Som oftest er det eplejuice, druejuice eller ananasjuice som brukes. Disse gir mest sødme og altså mest sukker. Banan er også en vanlig ingrediens som gir både sødme og konsistens.

Les også: Disse smoothiene må du lage nå


Høy score for mindre sukker, lite kalorier og bra med fiber:

Bendit Slide smoothie eple, gulrot, mango, pasjonsfrukt

Veil. pris: 19,90

Karakter: 5 / 6

Les hele testen


Middels sukker- og kaloriinnhold, halvparten er juice:

Bramhults smoothie appelsin, banan, ananas, blåbær, bringebær

Veil. pris: 38,00

Karakter: 5 / 6

Les hele testen


Middels kaloriinnhold og mye fiber:

Bramhults smoothie ananas, mango, banan, appelsin, acerola

Veil. pris: 38,00

Karakter: 5 / 6

Les hele testen


En av smoothiene med minst sukker og lite kalorier:

Bendit Flow smoothie eple, kiwi, ananas, drue, lime, spirulina

Veil. pris: 19,90

Karakter: 4 / 6

Les hele testen


Hele 58 % eplejuice i denne smoothien:

Smak forskjellen Smoothie skogsbær

Veil. pris: 21,90

Karakter: 4 / 6

Les hele testen


Les også: Denne saften kan dere lage nå


Middels med sukker og et nokså lavt kaloriinnhold:

Bendit Jump smoothie mango, ananas, banan, eple, pasjonsfrukt, appelsin

Veil. pris: 19,90

Karakter: 4 / 6

Les hele testen


Totalt mindre kalorier og lite sukker:

Gogreen nut drink smoothie coconut, mango and banana

Veil. pris: 29,90

Karakter: 4 / 6

Les hele testen


Smart med smoothie i mindre utgave:

Froosh strawberry, banana and guava smoothie

Veil. pris: 14,90

Karakter: 4 / 6

Les hele testen


Lavt kaloriinnhold og mindre sukker:

Smak forskjellen Smoothie jordbær og banan

Veil. pris: 21,90

Karakter: 4 / 6

Les hele testen


En av de mest sukkerrike smoothiene:

Smak forskjellen Smoothie mango og pasjonsfrukt

Veil. pris: 21,90

Karakter: 4 / 6

Les hele testen


Les også: Slik har du ikke laget kaffe før


Litt over snittet kalorimessig:

Bendit Spin smoothie eple, drue, banan, blåbær, solbær

Veil. pris: 19,90

Karakter: 3 / 6

Les hele testen


Nokså mye sukker i denne smoothien:

Froosh mango and orange smoothie

Veil. pris: 24,90

Karakter: 3 / 6

Les hele testen


Middels med sukker, og mindre fiber enn snittet:

Smak forskjellen Smoothie ananas og kokosnøtt

Veil. pris: 22,90

Karakter: 3 / 6

Les hele testen


Middels med fiber og lite vitamin C:

Bramhults smoothie eple, ananas, banan, havre, spirulina

Veil. pris: 38,00

Karakter: 3 / 6

Les hele testen


Den mest kaloririke smoothien i testen:

Froosh pineapple, banana and coconut smoothie

Veil. pris: 24,90

Karakter: 2 / 6

Les hele testen


Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Les også:

Frosne drinker du smeller sammen i blenderen

Deilige sommerdrinker

Testen ble opprinnelig publisert på Klikk.no