Forskere slår alarm om stillesitting: – Øker risikoen for tidlig død

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Beveg deg hver halvtime, stillesitting i lengre perioder øker risikoen for tidlig død, uansett hvor mye du måtte trene, viser ny amerikansk forskning.

Mandag forrige uke ble det publisert en ny studie i Annals of Internal Medicine som er dyster lesning for de som bruker store deler av dagen på å sitte stille. En gruppe forskere ved Columbia University, ledet av Keith Diaz, mener å kunne se en direkte sammenheng mellom risiko for tidlig død og stillesitting etter å ha finstudert data fra 8.000 voksne.

– Tidligere har vi hørt eksperter si «sitt mindre, beveg deg mer», men det stemmer ikke helt. Det blir som å si til folk at de skal trene, uten å fortelle dem hvordan. Vi har funnet ut at det ikke bare handler om hvor mye du sitter, men hvor lenge du sitter av gangen, sier professor Diaz til CNN.

Hva med stående arbeidspult?

Diaz forteller at de som satt i mindre enn 30 minutter av gangen, hadde 55 prosent lavere risiko for tidlig død sammenlignet med de som satt mer enn en halvtime av gangen. Alder, kjønn, rase, vekt eller treningsvaner har ifølge professoren ingen ting å si for følger av for mye stillesitting.

Du scorer ikke flere poeng ved å jobbe stående i løpet av arbeidsdagen, ifølge Cruz. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Du scorer ikke flere poeng ved å jobbe stående i løpet av arbeidsdagen, ifølge Cruz. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

– Folk som satt i mer enn 90 minutter av gangen, hadde nesten dobbelt så stor risiko for tidlig død enn de som nesten alltid satt i mindre enn 90 minutter i strekk, forteller Diaz.

På spørsmål om for eksempel et stående skrivebord kan være nyttig for de som jobber på en arbeidsplass som innbefatter mye sitting, svarer Diaz at det er begrenset med bevis for at stående er et sunnere alternativ til å sitte.

– Hvis du har en jobb eller livsstil der du må sitte i lengre perioder, er det beste forslaget jeg kan komme med å ta et en pause hvor du beveger deg hver halvtime, saier Diaz.

– Våre funn tyder på at denne ene endringen kan være med på å redusere risikoen for tidlig død.

Les også: Slik regner du ut din egen BMI

Etterlyser retningslinjer for stillesitting

Det amerikanske senteret for sykdomsbekjempelse og forebygging anbefaler voksne intensiv trening i til sammen to timer og 30 minutter hver uke, samt muskelforsterkende aktiviteter på to eller flere dager i uken.

– Det trengs lignende retningslinjer for å sitte. Vi tror at en mer spesifikk retningslinje kan si noe slikt som «For hver 30 påfølgende minutter du sitter, så skal du stå opp og bevege deg/gå i fem minutter med rask tempo for å redusere helserisikoen tilknyttet stillesitting», sier Diaz til CNN.

Diaz legger til at studien tar oss et skritt nærmere slike retningslinjer, men at det er nødvendig med mer forskning for å bekrefte funnene.

Les også: Er stillesitting farlig hvis du har god kondis?

– Stillesitting gjør deg eldre

Dette er ikke første gang forskning har sett på følger ved for mye stillesitting. Tidligere i år fant et forskningsteam ved University of California San Diego School of Medicine at kvinner som utførte mindre enn 40 minutter med moderat til kraftig fysisk aktivitet daglig og i tillegg forblir stillesittende i mer enn 10 timer per dag, har kortere telomerer.

En telomer er et område med små repeterte sekvenser i enden av et kromosom. Kromosomer er sammensatt av DNA der det genetiske materialet som spiller en rolle i cellealdring, beskyttes mot nedbryting i hver ende av såkalte telomer.

Ettersom cellene aldres, blir de naturlig forkortet. Men helse- og livsstilsfaktorer som overvekt og røyking, kan fremskynde prosessen, og forkortede telomer knyttes til hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft.

Les også: – Mer fornøyd med alderen

Trening bør starte tidlig

Studien, som ble publisert i American Journal of Epidemiology i januar i år, fremholder at mengden trening spiller en avgjørende faktor i denne sammenheng.

– Vi oppdaget at kvinner som sitter lenge, ikke hadde kortere telomer så lenge de trente minst 30 minutter om dagen, skrev sjefsforfatter Aladdin Shadyab.

– Diskusjon om fordelene ved trening bør starte når vi er unge, og fysisk aktivitet bør fortsette å være en del av vårt daglige liv etterhvert som vi blir eldre, selv 80 år gammel, lyder oppfordringen.

Les også:

WHO-studie: Eldre diskrimineres på verdensbasis

Forskere: – Mennesker vil neppe bli eldre enn 125 år

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden