Vil ha forbud mot tegneseriefigurer på usunn mat

Kellogg's frokostblandinger er blant produktene der de europeiske forbrukerorganisasjonene håper på endret markedsføring. Foto: Scanpix/AP.
Kellogg's frokostblandinger er blant produktene der de europeiske forbrukerorganisasjonene håper på endret markedsføring. Foto: Scanpix/AP.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den store europeiske forbrukerorganisasjonen Beuc ber produsenter og myndigheter begrense bruken av tegneseriefigurer og maskoter på emballasjen til frokostblandinger, godteri og andre usunne produkter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Gunstein Instefjord, Fagdirektør Handel i Forbrukerrådet. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet.
Gunstein Instefjord, Fagdirektør Handel i Forbrukerrådet. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet.

Kravet kommer i form av en pressemelding fra den mektige europeiske forbrukerorganisasjonen Beuc, få dager før EUs helseministre skal bli enige om nye retningslinjer mot barnefedme, melder SVT.

Beucs medlemmer er 43 nasjonale europeiske forbrukerorganisasjoner. Det norske Forbrukerrådet er blant disse.

– For god helse hele livet er det avgjørende med gode kostvaner. Det har bransjen sagt de vil bidra til. Da må vi forvente at de avstår fra bruk av populære lisensierte figurer som Frost, Minions, Star Wars, Redningsskøyten Elias og Brannmann Sam på produkter med mye salt, sukker og fett, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i det norske Forbrukerrådet til ABC Nyheter.

Kravet retter seg mot en rekke produkter. Beuc ønsker at de søte figurene og maskotene skal fjernes både fra emballasje og annen reklame. Det er figurer produsentene har fått laget, samt Disney-figurer og superhelter som brukes på lisens.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er en viktig kampanje også vi står bak. Den har i høyeste grad relevans her i Norge, sier Instefjord.

Les også: Barn i Norge kan få tilbud om fedmeoperasjon

– Vi vil ha det bort fra hyllene

Forbrukerrådet ønsker et forbud mot bruken av lisensierte tegninger og maskoter på disse matproduktene.

– Om dette kommer ved selvregulering eller forskrift er underordnet. Vi vil ha det bort fra hyllene, sier Instefjord.

Han tror bransjeinternt selvregulering er mest aktuelt i det norske regelverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge har i dag en selvreguleringsordning i matvarebransjen, Matbransjens faglige utvalg , når det gjelder å regulere markedsføring av usunn mat mot barn under 13.

– Det er forbud i Norge mot markedsføring direkte mot barn, men vi har lenge vært bekymret over at blant annet emballasjeutforming ikke betraktes som del av markedsføringen, sier Instefjrod.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verdens helseorganisasjon skriver i en rapport at det er fastslått en «utvetydig» sammenheng mellom markedsføringen av matvarer med høyt innhold av fett, sukker og salt og fedme blant barn.

Les også: Hvordan hjelpe overvektig ungdom best mulig

«Barnevennlig»

I en undersøkelse av 100 matvarer og reklamer fra 13 land fant Beuc at en «barnevennlig» tegneseriefigur ble brukt til å promotere sunne matvarer ved kun ett tilfelle.

– Når tegneseriefigurer og maskoter barna kjenner fra film og leker blir brukt i slik markedsføring gir det en sterk påvirking på barnas preferanser. Emballasjen er i stor grad en markedsføringskanal til barna, som i høy grad vurderer produkter visuelt, sier fagdirektøren.

– Det å bruke slike figurer på høyt bearbeidede matprodukter med lite næring og mye sukker er noe vi mener matbransjen bør holde seg for gode til, sier Instefjord.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag, i forkant av EU-ministrenes møte denne uken, går Beuc og medlemsorganisasjonene ut med en oppfordring til europeiske matprodusenter og forhandlere om å slutte å bruke tegneserier i markedsføringen av næringsfattige matvarer til unge forbrukere. Oppfordringen gjelder både reklame og emballasje.

I første omgang rettes kampanjen mot de store internasjonale produsentene, som Kelloggs og Unilever, men også mot filmselskap. Den europeiske organisasjonens håp er å overbevise EUs helseminstre som skal møtes i Brussel fredag for å diskutere tiltak mot fedme og overvekt blant barn og unge, melder SVT.

Les også: Er det dette som gjør oss tykke?