– Å kutte ut gluten kan være skadelig

<p>Man bør kun kutte ut gluten om man har cøliaki eller glutenintoleranse, mener ekspertene.</p>
Man bør kun kutte ut gluten om man har cøliaki eller glutenintoleranse, mener ekspertene.

Det beskytter heller ikke mot hjerte- og karsykdom, ifølge ny studie.

Det har blitt stadig vanligere å kutte ut gluten i kosten, uten at man har en cøliakidiagnose. Samtidig har markedet for glutenfrie varer vært i kraftig vekst de siste årene.

Nå viser en ny studie at det å kutte ut gluten når man ikke trenger det, kan være skadelig.

– De siste årene har flere matprodusenter og diett-bøker pushet ideen om at gluten er skadelig og at det å begrense inntak av gluten kan gi en rekke helsefordeler. Vår forskning antyder at dette ikke stemmer, og at det faktisk kan være skadelig å kutte ut gluten, sier sier Andrew T. Chan, lege og forsker ved Harward Medical School og Massachusetts General Hospital, til bransjenettstedet MedPage Today og legger til:

– Om man begrenser inntaket av gluten, får man i seg mindre fullkorn, som er forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdom.

Han er forfatter av en ny studie publisert i det anerkjente tidsdriftet BMJ som konkluderer med at inntak av gluten ikke øker risikoen for hjerte- og karsykdom på lengre sikt.

Les også: Forskere: – Glutenintoleranse eksisterer kanskje ikke likevel

– Ikke kutt ut gluten

Peter H.R Green, som jobber som lege ved Cøliaki-avdelingen ved Columbia University, understreker i en e-post til MedPage Today at han ikke anbefaler en glutenfri diett til friske personer, og at man kun bør kutte ut gluten dersom man har cøliaki eller glutenintoleranse.

Skylar Giggs, lege og forsker ved Childrens Hospital Boston, var ikke involvert i studien. Hun påpeker at studien viser at dersom man unngår gluten, får man i seg mindre fullkorn - som beskytter mot hjerte - og karsykdom.

– Å følge en glutenfri diett dersom du ikke har cøliaki, beskytter ikke mot hjerte- og karsykdom, slår hun fast overfor MedPage Today.

Les også : – Ikke kutt ut gluten på egenhånd

Stor studie

Studien er basert på data fra 64.714 kvinner og 45.303 menn, som ikke hadde historikk med hjerte- og karsykdom. Forskerne fulgte deltagerne fra 1986 til 2012.

Hvert fjerde år fylte deltagerne ut et spørreskjema om kosthold og helse.

Enkelte av deltagerne døde eller utviklet hjerte- og karsykdom.

Ifølge Chan er det en svakhet ved studien at forsøkspersonene ikke ble tildelt en spesielt diett, og at det dermed ikke var mulig å etablere årsak og virkning.

Han påpeker også at forsøkspersonene kan ha fått i seg spor av gluten, selv om de opplyste om at de fulgte en glutenfri diett.

– Snakk med profesjonelle

Den siste tiden har FODMAP-dietten, hvor man også kutter ut gluten, blitt stadig mer populær. Mange som har IBS (Irritabel tarmsyndrom) følger denne dietten.

Om man har utelukket en cøliakidiagnose og har tenkt til å forsøke å kutte ut gluten eller å legge om til FODMAP-redusert diett, bør man ha kontakt med lege eller ernæringsfysiolog:

– Det er både upraktisk og dumt å kutte ut masse matvarer fordi man tror man reagerer på det, så reagerer man kanskje ikke i det hele tatt. Kanskje man hører på en bekjent eller et familiemedlem som har hatt positiv effekt av å kutte ut noe, men så er det ikke det som er problemet i det hele tatt. Det er lurt å snakke med profesjonelle før man legger om dietten på denne måten, sa ernæringsfysiolog Lise Friis Pedersen i Cøliakiforeningen til ABC Nyheter.

Les også:

– Magetrøbbel kan gjøre oss deprimerte

– IBS kan lett forveksles med andre sykdommer

Slik lever du med IBS

Nima kan oppdage selv små spor av gluten

Personvernpolicy