Bok: «10 tips om helse: Få det bedre og lev 10 år lenger»

Legens ti tips for et bedre og lengre liv

Hold deg i bevegelse, se lyst på livet og husk at vi mennesker trenger hverandre, er noen av rådene fra forsker og lege Bertil Marklund. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Hold deg i bevegelse, se lyst på livet og husk at vi mennesker trenger hverandre, er noen av rådene fra forsker og lege Bertil Marklund. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

– Gener betyr kanskje bare 25 prosent for hvor lenge man lever, mens livsstil betyr 75 prosent. Det er et gledesbudskap, sier lege Bertil Marklund som har skrevet en kort guide til et lengre liv.

– Jeg som er lege, vil helst at folk ikke skal komme til meg, men heller holde seg friske, sier Bertil Marklund til ABC Nyheter.

Den svenske legen og forskeren, som har jobbet med pasienter i allmennpraksis og forsket på helse i 40 år, er aktuell med boken «10 tips om helse: Få det bedre og lev 10 år lenger», som nylig kom ut på norsk.

– Jeg ville skrive denne boken om å styrke helsen, leve lenge og ha det bra. I stedet for risikofaktorer skriver jeg om friskfaktorer. Det synes jeg er et bedre perspektiv på det hele. Foto: Olle Kirchmeier
– Jeg ville skrive denne boken om å styrke helsen, leve lenge og ha det bra. I stedet for risikofaktorer skriver jeg om friskfaktorer. Det synes jeg er et bedre perspektiv på det hele. Foto: Olle Kirchmeier

Marklund forteller at han ble fascinert av det han gjennom jobben lærte om hvordan livsstilsvalg kan påvirke både livskvalitet og livslengde.

– Da jeg kom inn i ulike prosjekter, så lærte jeg at gjør du slik så lever du seks år lenger enn om du gjør sånn. Og i neste prosjekt, gjør du slik lever du syv år lenger. Det er så heftig at man kan påvirke sin livslengde så mye. Man kan virkelig få ti friske år til, sier Marklund.

Han forklarer at man tidligere tenkte at genene hadde mest å si når det gjelder hvor frisk man er og hvor lenge man lever, men at forskningen i dag viser at de valgene man selv tar om hvordan man lever livet sitt har aller mest å si.

– Gener betyr kanskje bare 25 prosent for hvor lenge man lever, mens livsstil betyr 75 prosent. Det er et gledesbudskap, tenkte jeg, og bestemte meg for at jeg ville skrive en kort guide til et langt liv.

– Jeg trenger ikke dø like tidlig som dem

Legen og forskeren forteller at hans egne foreldre døde 10-20 år for tidlig, så han hadde selv en interesse for å få frem fakta om at det samme ikke trengte å være hans skjebne.

– Jeg trenger ikke å dø like tidlig som dem, om jeg tar tak i mitt liv. Det kjentes bra å vite det. Jeg lever veldig sunt nå. Jeg lærte meg en del ting underveis i skriveprosessen som jeg ikke viste om. Jeg levde bra før, men nå vet jeg enda mer om hva jeg skal gjøre for å holde meg frisk og leve lenger.

Målet var hele tiden å skrive kort og enkelt, og det er nettopp det han har gjort i «10 tips om helse: Få det bedre og lev 10 år lenger». På bare drøyt 100, lettleste sider deler Marklund sine forskningsbaserte tips om hva man kan gjøre om man ønsker å holde seg frisk eller bli frisk – og leve lenger.

Se de ti tipsene nederst i artikkelen.

– Jeg vil gjerne fortelle at det handler om ti år, kanskje femten år lengre liv, om du lever på en måte, mens om du lever på en annen måte får du sykdommer og dør tidlig. Du velger selv. Boken er ikke skrevet på en måte som sier at du ikke får gjøre slik og sånn. Du får heller informasjon og kan velge hva du vil endre på i ditt liv. Du trenger ikke gjøre alt, sier han og fortsetter:

– Jeg vil at den som leser boken skal ha et bra liv, men ikke at det skal være en masse regler som de ikke liker. Leseren skal selv tenke at: «Slik kan jeg gjøre så får jeg noen gode, ekstra år».

Les også: – Lever lenger med tre timer aktivitet i uka

Friskfaktorer i stedet for risikofaktorer

Marklund forteller videre at han ville at boken skulle være en motvekt til alt som skrives om risikofaktorer for sykdom og død.

– Det blir så negativt. Jeg ville skrive denne boken om å styrke helsen, leve lenge og ha det bra. I stedet for risikofaktorer skriver jeg om friskfaktorer. Det synes jeg er et bedre perspektiv på det hele.

Og det virker som det positive og lettfattelige budskapet har truffet en nerve. Ikke bare har boken blitt godt mottatt i hjemlandet, rettighetene er nå solgt til 27 land.

– Nå kommer den ut i Norge, Danmark, Finland, Island og store deler av Europa, samt USA og Canada. Nylig fikk jeg vite at de vil ha den også i Kina, Taiwan og Sør-Korea. Og for en uke siden ringte de fra Russland og sa de vil ha den der også, forteller legen ivrig.

– Tenk å få spre helsebudskap til 27 land, det er helt fantastisk. Det viser at det finnes en enorm interesse for å leve sunt og ta tak i egen helse, over hele verden, fortsetter han.

Les også: – En stor suksess at folk lever lenger - og har det bra

– Mange har gjort forandringer i livet sitt

I løpet av året som har gått siden boken først kom ut i hjemlandet, har Marklund fått mange henvendelser fra folk som har lest den.

– Det er mange som forteller meg at de har gjort forandringer i sitt liv. Da blir jeg veldig glad, det var det jeg håpte på da jeg skrev boken.

Det er spesielt tre grupper som har tatt kontakt: pensjonister, arbeidsplasser og lærere.

– Pensjonistene er interessert i dette fordi de er blitt så gamle at de kanskje begynner å kjenne på sykdommer og da tenker de at de veldig gjerne vil leve godt i noen år til, sier Marklund.

– Jeg har også vært rundt på arbeidsplasser for å inspirere dem, slik at de kan få ned sykefraværet. Men det jeg nok er mest glad for er at lærere tar kontakt og sier til meg at dette bør elevene lære om på gymnasiet, om hvordan de bør leve når de går inn i voksen alder. Tenk om de kan begynne å tenke på denne måten når de er 20-25 år, og så etter hvert lære barna sine det. I så fall blir det mer enn ti år ekstra, tror jeg, sier Marklund entusiastisk.

Les også: – Stillesitting tærer på eldres helse, selv om de trener

– De får være uenige

Media får ofte kritikk for å omtale resultater av enkeltstudier, som senere kanskje viser seg ikke å stemme, med fete typer og spissede overskrifter.

I boken omtaler Marklund også resultater av enkeltstudier innen hvert tema, under overskriften «Forskning har vist». Han forsikrer at de studiene han har plukket ut her er nøye vurdert etter både størrelse og kvalitet.

– Gjennom selv å ha forsket i 20 år kan jeg bedømme og lese studier bedre enn mange andre, sier Marklund og fortsetter:

– Men på noen områder er det jo slik at det er veldig mange ulike oppfatninger om hva som er riktig, også i fagmiljøet. For eksempel gjelder det når det kommer til fett i kostholdet. Noen sier det er livsfarlig å spise mye fett, for da får du hjerteinfarkt, mens andre sier at det å spise smør går helt bra. De får være uenige.

Områder der det er så stor uenighet har han valgt ikke å skrive om i boken, forklarer professoren.

– Da vet jeg jo ikke hva som er det beste rådet. De tipsene jeg har plukket ut er ting det stort sett er enighet om.

Les også: – Fedme er en kronisk sykdom som det er vanskelig å behandle

– Overvekt, stillesitting og stress er like ille som å røyke

– Du har jobbet med å utvikle helseråd i mange år. Hva har vært de største endringene som har skjedd i løpet av den tiden?

– Det som har endret seg i folkehelsen de siste tretti årene, er to ting fremfor alt: Det ene er at det er mer overvekt og fedme blant folk. Det andre er at stressnivået har økt mye, svarer Marklund.

– Det som jeg ikke visste om for 30 år siden, er at det er så farlig å sitte stille. Det er ny forskning. Jeg satt mye stille da jeg forsket og skrev min avhandling. Og i dag sitter folk veldig mye stille. På jobb, i bilen og foran TVen i sofaen hjemme.

Men disse tre tingene: Å sitte stille, være overvektig og stresse mye, er like ille for helsen som røyking, forklarer Marklund.

– Det er faktisk like farlig som å røyke. Så der ser man hva man kan ta tak i.

Les også: – Stå og gå minst to timer i løpet av arbeidsdagen

Anbefalte 6-8 brødskiver daglig

Han forteller videre at de i Sverige for 30 år siden ga en hel del helseråd som de ikke lenger gir i dag.

– Spis 6-8 brødskiver om dagen, sa vi. Det gjør vi ikke i dag. Og da margarin kom, så sa vi at det var så bra å bruke i stedet for smør. I dag kan du lese at margarin skal du ikke bruke fordi det inneholder så mye omega 6, og i vårt kosthold får vi altfor mye av denne fettsyren, som dermed kan virke betennelsesfremmende. Det visste vi ikke den gangen, sier legen.

– Det er dette som er så spennende med forskning. Man lærer stadig nye, viktige ting, fortsetter han.

For ordens skyld anbefaler Helsedirektoratet i Norge gjennom sine kostholdsråd at man velger matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.

– Tror du rådene dine kommer til å være like aktuelle om 30 år?

– Antagelig kommer man til å vite om nye ting vi ikke vet om i dag. Men grunntankene i boken tror jeg kommer til å holde seg ganske bra, for det er så mye og god forskning bak det jeg skriver. Men jeg tviler ikke på at vi finner nye, interessante sannheter som vi i dag ikke vet om at skader eller styrker helsen, svarer Bertil Marklund.

Les også: To av tre stoler mest på egen kunnskap om kosthold

Her er legens ti tips for å få det bedre og leve lenger:

1. Beveg deg

«Uansett hvor gammel du er, og hva slags fysisk kondisjon du har, blir kroppen alltid yngre av mosjon og trening», skriver Marklund.

2. Tid for å hente deg inn igjen

«Tenk 'godt nok' – det forenkler livet og reduserer stresset, og du lever lenger og er mer tilfreds.»

3. Søvn gjør deg sterkere

«Søvnen bidrar til å styrke oppbyggingen av immunforsvaret, noe som reduserer risikoen for blant annet hjerte- og karsykdom, diabetes, depresjon og utmattelsessyndrom. En god søvn forlenger livet,» skriver legen i boken.

4. Sol deg – men bare passe mye

Så lenge man passer seg for ikke å bli brent, er det mer sunt enn farlig å sole seg. «Soling styrker helsen og holder mange sykdommer unna», skriver Marklund.

5. Spis deg frisk

«Det finnes også mat som styrker det viktige immunforsvaret vårt, og som beskytter mot betennelse og til og med leger den.»

6. Velg riktig drikke

«Ved å drikke nok væske skaper vi et sunt miljø for hele kroppen. Inntar vi for lite væske hver dag, fører det til at kroppen konstant fungerer på et uttørket nivå, og det kan gi grobunn for mange symptomer og sykdommer», skriver Marklund.

7. Pass på vekten din

«Du trenger ikke strebe etter å være slank, men unngår du overvekt, kan det gi deg mange ekstra leveår.»

8. Munnhelse gir allmennhelse

«Har du ikke betennelse i tannkjøttet, regner man med at det forlenger livet med over seks år.»

9. Bli en optimist

«Når optimisten møter problemer eller motgang, går han eller hun aktivt inn for å finne en løsning: «Hvordan skal jeg løse dette?», og ser for seg at det kommer til å lykkes. Dermed oppstår det ikke noen følelse av stress, frustrasjon og avmakt, og da unngår man forhøyet blodsukkernivå, økt betennelse og skader på immunforsvaret», skriver legen.

10. Vi trenger hverandre

«De som lever i positive forhold, det vil si har en god og nær familie, gode venner eller et kjært kjæledyr, kommer seg raskere etter sykdom og lever lenger.»

Les også: – Trening, sunt kosthold og sosialt samvær kan sinke aldringsprosessen

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden