Meny

Matvarene du bør du spise når du har influensa

SPIS RIKTIG: Det finnes flere typer matvarer som kan hjelpe immunforsvaret å bekjempe sykdommen, samt matvarer du med fordel kan holde deg unna, ifølge eksperter. Foto: gettyimages.com

Velg matvarer som styrker immunforsvaret, anbefaler lege Berit Nordstrand.

Når kroppen verker, hodet hamrer og nesen renner, føles kanskje slaget tapt. Ifølge lege og forfatter, Berit Nordstrand, finnes det imidlertid matvarer som kan hjelpe immunforsvaret å bekjempe sykdommen og som samtidig styrker immunforsvaret.

Fet fisk og tran: Fet fisk bidrar med omega 3, vitamin D, protein, kalium og selen.

- Det er mer omega 3 i små, fete fisk enn det er i store, så det er lurt å spise mer småfisk som sild, ansjos, sardiner og makrell. I tillegg bør du ta tran hver dag, som et ekstra tilskudd, sier Nordstrand.

Plantebasert mat: Hele regnbuen av grønnsaker, som alle typer kål, gul- og rødløk, brokkoli, blomkål, bladspinat og grønnkål. Du bør også spise alle typer bær; solbær, blåbær, bringebær, jordbær, krekling, molte og bjørnebær.

- Det er grønnsaker og bær som er viktigst, så fruktinntaket bør ikke overdrives, sier legen.

Hvitløk og ingefær: Hvitløk er vist å styrke immunforsvaret mot infeksjoner, så det er lurt å spise mat med hvitløk i. I tillegg kan du drikke ingefær-te eller tilføye revet ingefær i grønne smoothies eller mat.

Syrnede meieriprodukter: Kefir og yoghurt.

Fermentert mat: Dette er mat som har gjennomgått en gjæringsprosess, og blant fermentert mat finner vi blant annet den koreanske nasjonalretten kimchi, vannkefir og kombucha-te.

E-vitaminer: Fås i gresskarkjerner, gresskar, mandler, brokkoli, gulrot, mango og spinat.

Honning: En til to teskjeer med honning kan med fordel røres inn i teen, for å lindre irritasjonshoste.

- Du blir ikke friskere av å spise mengder med honning, men den kan bidra til å dempe hosten, sier Nordstrand.

Ifølge legen er annen bra mat kraftsuppe, quinoa, små mengder rent kjøtt, bønner og linser, gurkemeie, havre, bygg og østers.

Les også: Årets influensa er den kraftigste på mange år

Dette skal du ikke spise

Funksjonellmedisinsk helseveileder ved Funksjonellmedisinsk Institutt, Heidi Stange Noraberg, forklarer at flere forskningsrapporter viser sammenheng mellom sykdomsutvikling og innholdet av sukker, melk og gluten i kosten. Hun mener at mange kan oppleve forbedret helse og raskere forebygging av sykdommen ved å redusere sukkerinntaket, samt fjerne melk- og glutenholdige produkter fra kostholdet.

- Sukker er gjødsel for sykdomsfremkallende bakterier, så det er avgjørende å ha et kontrollert sukkerinntak for å optimalisere immunforsvaret. Melk og melkeprodukter virker slimproduserende, og opphoping av seigt slim gir gode vekstforhold for bakterier og virus, forteller Noraberg.

Nordstrand er enig i at influensasyke bør begrense sukkerinntaket, og legger til at raffinerte hvite kalorier svekker immunforsvaret.

- Sykdomsforløpet kan forkortes med et næringsrikt kosthold, så styr unna lys pasta, hvit ris og hvitt hvetemel. Du bør heller ikke innta høyglykemisk mat, som saft og juice, fordi dette gir høye blodsukkertopper, sier Nordstrand.

Begge påpeker at redusert matlyst er vanlig i sykdomsperioden og at du bør lytte til kroppen og dens behov, fremfor å tvinge i deg tunge og store måltider.

- Å faste i kortere perioder har vist seg å ha en gunstig helseeffekt, så en tilnærming kan derfor være: Lytt til kroppen din og spis når du er sulten, men drikk alltid rikelig med væske, sier Noraberg.

Les også:

Forkjølelsesvirus er noen skikkelige tøffinger, og de er å finne nesten overalt

Disse er gull verdt for immunforsvaret ditt

Viruset som dreper 900 nordmenn årlig

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært