Nordmenn minst tilfreds med legevakten

Av sykehus, fastlege, tannlege og legevakt er det sistnevnte som scorer dårligst på brukertilfredshet i en ny undersøkelse.
Av sykehus, fastlege, tannlege og legevakt er det sistnevnte som scorer dårligst på brukertilfredshet i en ny undersøkelse. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilfredsheten med helsetjenestene i Norge holder seg på et godt nivå. Tannleger kommer best ut, mens legevakten gjør det dårligst i en ny undersøkelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er EPSI som har gjennomført studien som baserer seg på 438 telefonintervjuer av nordmenn i alderen 18-79 år.

Sammenlignet med i fjor øker nordmenns tilfredshet med sykehus og tannlege. Mens tilfredshet med fastlege holder seg på samme nivå, er vi mindre tilfredse med legevakten.

Tannlegene scorer hele 85,7 av 100 på kundetilfredshetsindeksen og kommer dermed best ut av de fire helsetjenestene som er undersøkt.

«Tannlegene anses som faglig kompetente, og de aller fleste av oss opplever at undersøkelsen/behandlingen er av høy kvalitet. Videre så føler pasientene seg godt ivaretatt av tannlegene, og summen av dette bidrar til sterke og gode kunderelasjoner», skriver EPSI i en pressemelding.

Les også: Ekstrem tannlegeskrekk: – Det er hjelp å få

Fastlegen får også gode tilbakemeldinger og scorer 77,7 av 100 på indeksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge EPSI er det ventetiden for undersøkelse og behandling hos fastlegen som gjør at fastlegene kommer dårligere ut enn tannlegene.

En internasjonal undersøkelse som ble publisert forrige måned, viste imidlertid at norske pasienter har dårligere erfaringer med fastlegen sin enn pasienter i ti andre vestlige land har med sin.

Les mer: Dårlig score for norske fastleger

Bedring for sykehusene

Sykehusene som var nede på 68,2 på kundetilfredshetsindeksen i 2013, har økt til 75,1 i 2016.

Brukerne opplever at ventetiden har blitt bedre, men det er fremdeles det svakeste punktet sett fra brukernes ståsted. De opplever imidlertid at de blir godt informert i forbindelse med behandling, skriver EPSI.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også en undersøkelse fra Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, som ble publisert i sommer, viste at norske pasienter samlet sett er mer fornøyde med landets sykehus enn de har vært før. Mest fornøyd var pasientene ved Betanien Hospital i Skien, Feiringklinikken i Eidsvoll, Tynset Sykehus og Sørlandet Sykehus Flekkefjord.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Overlege varsler: – Ventelistene manipuleres av hensyn til økonomi

Ventetid og informasjon kunne vært bedre

Legevakt, som kun har vært inkludert i EPSI-undersøkelsen siden i fjor, er den helsetjenesten vi er minst tilfreds med. Scoren har gått ned fra 76,9 i 2015 til 72,5 i år. Her oppgir de spurte dårligere score for ventetid på behandling.

– Noe av dette ligger vel litt i sakens natur – man booker jo stort sett ikke time, sier daglig leder Fredrik Høst hos EPSI Rating Norge til Forskning.no.

Legevaktpasientene mener også de kunne blitt bedre ivaretatt og holdt bedre informert. Legevaktene scorer også noe dårligere på faglig kompetanse.

Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 4. oktober til 17. november. Spørreskjemaene inneholder 28 spørsmål, der flertallet av spørsmålene skulle besvares på en skala fra 1-10, der 1 er dårligst og 10 er best.
Generelt peker resultater på over 75 på en sterk relasjon mellom leverandør og kunde, skriver EPSI på sine nettsider.

Les også: OECD: Norske helsetjenester bra, men ikke gode nok