Fem matvarer som har ufortjent dårlig rykte

Og som du bør spise regelmessig, ifølge ekspert.

Kjendistrener og forfatter av boken «Ultimate Familiy Wellness» David Kirch har lang erfaring med kosthold og trening. Han har jobbet med kjente fjes som Heidi Klum, Liv Tyler og Anne Hathaway.

På oppfordring fra nyhetsbyrået AFP Relaxnews, avkrefter han nå mytene rundt fem vanlige matvarer som han anbefaler at familier innlemmer i kostholdet sitt:

1. Vannmelon

Ifølge det indiske medisinsystemet ayurveda virker vannmelon beroligende og svært rensende på kroppen dersom den spises på tom mage om morgenen. Foto: Colourbox
Ifølge det indiske medisinsystemet ayurveda virker vannmelon beroligende og svært rensende på kroppen dersom den spises på tom mage om morgenen. Foto: Colourbox

Flere er av den oppfatning at vannmelon kun inneholder sukker og vann. Det er feil. Vannmelon inneholder store mengder vitaminer A og C, samt mineralene jern og kalsium. I tillegg inneholder vannmelon mye antioksidamter. På toppen av det hele inneholder vannmelon svært lite kalorier, ikke noe fett og 92 prosent vann. Det gjør vannmelon til en ypperlig snack, spesielt i varmen.

Les også: – Spis frukt og grønt, så blir du lykkeligere

2. Avokado

En hel middels stor avokado inneholder ca. 21 gram fett. Det meste av dette er imidlertid enumettet fett. Foto: Colourbox
En hel middels stor avokado inneholder ca. 21 gram fett. Det meste av dette er imidlertid enumettet fett. Foto: Colourbox

Avokado er en av favorittene til Kirch, og døtrene hans elsker å spise avokado i salater og i smoothie. Men avokado inneholder mer kalorier enn andre grønnsaker, så noen styrer unna. Betyr det er usunt å spise avokado regelmessig? Nei, avokado inneholder 20 næringsstoffer og åtte vitaminer, samt omtrent 25 gram sunt fett, noe som er viktig for et sunt kosthold. I tillegg inneholder avokado fiber, som hjelper fordøyelsen. På toppen av det hele senker avokado kolesterolet og bidrar til å holde blodsukkeret stabilt.

3. Egg

Et ubefruktet hønsegg vil normalt kunne holde seg i to måneder i kjøleskap. Foto: Colourbox
Et ubefruktet hønsegg vil normalt kunne holde seg i to måneder i kjøleskap. Foto: Colourbox

Det er en gammel myte at proteinet finnes i eggehviter, mens plommen kun består av fett. Nyere forskning har imidlertid avkreftet den myten. Ett helt egg inneholder syv gram protein. Eggeplommen inneholder faktisk halvparten av proteinet i ett egg, samt mesteparten av vitaminene og mineralene. Ja, eggeplommen inneholder også kolesterol, men så sant du ikke er rammet av hjertesykdom eller sliter med høyt kolesterol, vil det ikke påvirke kolesterolnivået i kroppen din nevneverdig. Et helt egg er nærmest den perfekte matvaren. De er proppfulle av omtrent alle vitaminer og mineraler som kroppen trenger, omega 2, vitamin B6 og B12 - som skal virke forebyggende mot hjertesykdom. Egg er også en av de få matvarene som inneholder vitamin D.

Les også: Vi kaster mer mat om sommeren

4. Nøtter

Valnøtt har vært dyrket svært lenge, og det opprinnelige utbredelsesområdet er usikkert. Foto: Colourbox
Valnøtt har vært dyrket svært lenge, og det opprinnelige utbredelsesområdet er usikkert. Foto: Colourbox

Nøtter har fått et dårlig rykte grunnet høyt fettinnhold, men nøtter inneholder protein, sunt fett, mye fiber og antioksidamter, og burde derfor være en del av ditt daglige kosthold. Nøkkelen til å få maks utbytte av nøtter i kostholdet er måtehold. Kirch anbefaler å spise en liten håndfull nøtter hver dag, aller helst mandler. Mandler inneholder mer fiber enn andre nøtter, samt mest vitamin E. Han liker også valnøtter, pistasjnøtter, pinjekjerner, cashewnøtter, paranøtter og hasselnøtter.

5. Potet

Poteten spiller en viktig ernæringsmessig rolle for store deler av befolkningen på kloden. Foto: Colourbox
Poteten spiller en viktig ernæringsmessig rolle for store deler av befolkningen på kloden. Foto: Colourbox

Poteter har lenge vært ansett som nei-mat, men poteter inneholder fem gram fiber, fire gram proteiner, ti prosent av ditt daglige jernbehov, 20 prosent av ditt daglige kaliumbehov og 70 prosent av ditt daglige behov for vitamin D. Kirch anbefaler å beholde skallet og å droppe rømmen og smør. Han anbefaler bakt potet som et lite måltid etter en hard treningsøkt.

Les også:

– Poteter kan redusere risikoen for magekreft

Se hvor dramatisk frukt og grønnsaker har forandret seg

Slik påvirker dyrere mat og drikke lommeboken din

Oversatt og tilrettelagt av Kathleen Buer / ABC Nyheter

Personvernpolicy