Folket har igjen tillit til kyllingkjøtt

Kyllingens popularitet har økt etter at den ble narasinfri. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Kyllingens popularitet har økt etter at den ble narasinfri. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at norske kyllingprodusenter faset ut stoffet narasin av produksjonen, har forbrukerne fornyet tillit til kjøttet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2014 haglet det kritikk mot norske kyllingprodusenter etter at Veterinærinstituttet fant betydelige forekomster av en resistent bakterie i dyrene. Det var bruken av narasin i fôret, et middel som bekjemper tarmsykdom, som førte til en langvarig mediestorm rundt kyllingprodusentene.

Nå sier kvalitetssjef Christin Schaumburg Bjønness i Den stolte hane til Nationen at tilliten er tilbake hos forbrukerne.

– Å fase ut narasin av kyllingproduksjonen vår har gått bedre enn forventet, sier hun.

Salget av kylling gikk ned etter store medieoppslag i 2014, men i 2016 er veksten høy.

– Ser vi på omsetning per måned, ligger veksten langt over 2015, og betydelig over nivået i 2014, sier administrerende direktør Fredrik Strømmen i Den stolte hane. Nortura, Den stolte hane og Norsk kylling har faset ut stoffet.