– Bruk ferien til å legge om vanene dine

Det er ikke mulig å ta igjen tapt søvn, men det er mulig å innarbeide nye gode vaner i ferien, mener søvnekspert.

Har du planer om å ta igjen for tapt søvn i ferien? Det er faktisk ikke mulig, ifølge professor Henri Tuomiletho.

Tuomiletho jobber som søvnspesialist ved den finske Oivauni Sleep Clinic, hvor han hjelper pasienter som sliter med søvnmangel på grunn av stress på jobben. Han har også lang erfaring som søvnspesialist for idrettsutøvere.

Tuomiletho forklarer til AFP Relaxnews at ferie ikke nødvendigvis er løsningen på problemet:

– Folk har en tendens til å jobbe veldig hardt før ferien, og tenke at de kan ta igjen søvn når de har fri. Dessverre fungerer det ikke slik. Har du sovet dårlig over en lengre periode, kommer du til å bruke ferien på å komme deg til hektene igjen,
sier han til AFP Relaxnews.

Les også: Mye og lite søvn kan påvirke hjerterisiko

Skaff deg bedre vaner

Tuomiletho forklarer at selv om du ikke kan ta igjen tapt søvn, er ferien en gylden mulighet til å innarbeide nye gode vaner, som du må jobbe med å bevare når du kommer hjem.

– Har du forsømt søvnbehovet ditt hele året, kan du egentlig ikke forvente en drastisk forandring bare fordi du har ferie. Når det er sagt, er det ingen grunn til å bli engstelig. Du har alltid neste års ferie, og nå er det på tide at du tar en titt i speilet og tenker over om det er noe du bør forandre, sier Tuomiletho.

Les også: Dette gjør søvnmangel med deg

Du får mindre søvn enn du tror

Hans beste råd til dem som sover dårlig, er at de må innse at de faktisk ikke får nok søvn.

– Folk sover generelt mindre enn de tror. Mange ofrer søvn for å gjøre husarbeid, se på TV og bruke smarttelefoner på senga. Du tror du har lagt deg til en viss tid, men i realiteten har du surfet en time før du sovnet, sier han til AFP Relaxnews.

Men hvordan vet man om man har et søvnproblem?

– En person som sover godt har mye energi. Føler du at du har for lite energi, kan det være et tegn på at du ikke får nok søvn. Prøv å sove én time lenger i et par uker. Da oppdager du fort forskjell, sier han.

Les også: Ny studie: Det du spiser kan påvirke hvor godt du sover

Én av fem sliter

Én av fem personer i Finland sliter med en søvnproblemer. Har du prøvd å legge vekk telefonen og PCen før leggetid, sett mindre på TV, slappet av mer før du legger deg, men likevel ikke sover noe bedre, kan det hende du trenger profesjonell hjelp.

– Én natts dårlig søvn er ikke så viktig. Det er det store bildet som teller, sier Tuomilehto og legger til:

– Søvn er ikke noe du bør ofre.

Les også: Derfor bør du sove naken

Oversatt og tilrettelagt av Kathleen Buer / ABC Nyheter

Personvernpolicy