Denne geniale dingsen skal få slutt på snorkingen

Nytt system vil gjøre nattesøvnen bedre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sover du sammen med noen som snorker? Eller blir du stadig vekket av partneren din, som klager på din snorking?

Et amerikansk selskap kan ha funnet en løsning på problemet, og har utviklet antisnorkesystemet Nora.

Les også: Barn som går i søvne, kommer ikke gående med armene foran seg

Det består av en trådløs sensor, en liten pumpemotor og en oppblåsbar matte som man legger inn i puten. Når du begynner å snorke, oppdages det av sensoren, og matten blåses opp og gir deg et lite dytt.

Som regel er det nok til at luftveismusklene blir stimulert nok til å roe ned snorkingen.

Les også: Frykt for dårlig søvn kan gi søvnproblemer

Mer tålmodig enn partneren din

– Ofte vil en svært liten bevegelse, eller et veldig svakt dytt, kunne stoppe snorkingen. Problemet er at etter noen minutter, vil de sannsynligvis begynne å snorke igjen. Og ingen har tålmodighet til kontinuerlig gjennom hele natten å dytte eller riste lett i partneren sin for å få dem til å slutte å snorke, sier medgrunnlegger av «Smart Nora», Behrouz Hariri.

Les også: Derfor legger du på deg av for lite søvn

Antisnorkesystemet er imidlertid like vennlig selv om du begynner å snorke mange titalls ganger gjennom natten, og går aldri til mer voldsomme angrep – slik partneren din i sengen kanskje kan bli fristet til.

De som tar testet systemet, har vært så fornøyde at selskapet sliter med å få prototypene tilbake.

– Det å ta dem tilbake fra noen, etter en uke eller to med soving, er ingen enkel oppgave, sier Hariri.

Les også: Våkenetter går på helsen løs

Mange ulike søvntips

Og når du først får sove, kan det være verdt å merke seg at det ikke er likegyldig for helsen om du sover på ryggen på magen eller på siden.

Og hvis det ikke er din egen eller andres snorking som gjør at du ikke får sove, finnes det flere tips til hva du kan gjøre. Du kan kvitte deg deg med klokker , ta deg en kopp urtete før leggetid eller spise matvarer med mye tryptofan.

Og om du virkelig ikke får sove, er det like greit å stå opp og gjøre noe annet en liten stund.

Les også: Studie: – Lite søvn kan gi deg hjerneskade

Personvernpolicy