Forskere har funnet flere gener som øker risikoen for føflekkreft

<p>– Når vi vet hvilke gener som gir økt risiko, kan man kanskje utvikle medisiner som blokkerer genene, dersom de viser seg å være aktive i kreftsvulsten, sier professor Lars A. Akslen ved Universitetet i Bergen. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com</p>

Håper bedre forståelse av biologien bak føflekkreft vil bety at man kan skreddersy behandlingen bedre i fremtiden.

Symptomer på føflekkreft:

Kan være en føflekk som:

Endrer form eller farge (spesielt til svart)

Vokser

Klør

Blør eller danner sår

Har asymmetrisk form

Har ujevn farge

Har uklar overgang til normal hud

Kilde: Kreftforeningen

I et forsøk på å komme nærmere en forståelse av hvem som har størst risiko for å utvikle den svært dødelige føflekkreften, malignt melanom, som stadig flere får, har et internasjonalt forskerteam sammenlignet gener fra føflekkreftpasienter med genene til friske mennesker, skriver Forskning.no.

Forskerne har samlet inn data fra 11 studier og til sammen undersøkt genene til nesten 16.000 pasienter fra Europa, USA og Australia. Genene deres er så sammenlignet med gener fra mer enn 26.000 friske personer. Også forskere fra Oslo og Bergen har bidratt med prøver fra norske pasienter.

Studien som er publisert i tidsskriftet Nature Genetics har avdekket fem nye genområder som gjør folk mer sårbare for denne kreftformen, skriver Forskning.no.