Seks geniale tips for å sove lenger

Spar tid om morgenen

SPAR 30 MINUTTER: Hvem av oss har vel ikke lyst på 30 minutter ekstra hver morgen? Enten om det er til å sove eller å nyte en lang kopp kaffe. © FOTO: Thinkstock
SPAR 30 MINUTTER: Hvem av oss har vel ikke lyst på 30 minutter ekstra hver morgen? Enten om det er til å sove eller å nyte en lang kopp kaffe. © FOTO: Thinkstock

Hvem vil vel ikke ha 30 minutter ekstra om morgenen?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tove Eggen

Tove Eggen (30) er utdannet makeupartist ved Art Complexion Make Up Skole og motejournalist ved London College of Fashion.

Ved siden av et tiår med frilansvirksomhet, jobber hun også som makeuplærer og stylist.

Nå er hun stasjonert i varme Barcelona og lager mote- og skjønnhetsvideoer og -artikler for Kamille.no.

Jo mørkere det blir, jo tyngre føles det å komme seg opp av senga om morgenen. Og når vi først vel er oppe (etter noen runder med slumring), går alt relativt treigt før sola titter opp fra horisonten.

Uansett om du er A-menneske og våkner naturlig klokken seks, eller hiver deg anstrengt ut av senga som B-menneske klokken 08.15, gjør 35 minutter ekstra en stor forskjell.

Derfor har vi laget en liten liste med seks geniale skjønnhet- og klestriks, som totalt kan gi deg en halvtime ekstra hver eneste morgen!

Om du bruker dem på søvn eller i slåbroken på kjøkkenet med kaffekoppen og dagens oppdateringer i hånden, er opp til deg.

Og har dere flere lure tips, tar vi de vel imot i kommentarfeltet nederst i saken.

Les også: Derfor legger du på deg av for lite søvn

1. Farg vipper og bryn

Maskara og øyebrynssminke er et av de sminkeelementene jenter flest innrømmer å ikke kunne gå uten. Ansiktet føles rett og slett litt nakent med lyse vipper og bryn.

Men maskara har en lei tendens til å klumpe seg, smitte av på huden og ikke legge seg slik som vi vil.

Resultatet blir flere minutter ekstra foran speilet armert med bomullspinner og sikkerhetsnåler (som vi absolutt ikke anbefaler!) for å rense huden, og separere vippene.

Og enhver som sminker brynene sine vet at de et par dager i uka simpelthen nekter å bli symmetriske og fine. Argh!

Spar deg selv for stress og minst fem minutter ved å farge vipper og bryn cirka én gang i måneden.

Dette kan du fint gjøre hjemme selv, gjerne med en hjelpende hånd, eller oppsøke en profesjonell salong for å få det utført.

Og ønsker du fortsatt at vippene skal ha mer volum, er det bare å legge en gjennomsiktig maskara eller et tynt lag med en vanlig type. Da vil vippene i det minste fortsatt se jevne og fine ut.

Les også: Syv ting de som sover godt gjør riktig

2. Bytt til dusjolje

Hvis du fortsatt ikke har testet en dusjolje (finn den beste i vår test her), så er det virkelig på høy tid! Den rensende oljen har en genial effekt ved at kroppen blir ren, huden blir fuktet og jaggu sparer man ikke tid på å tørke kroppen også!

Kroppen trenger ikke bodylotion, som føles som en halv evighet å påføre om morningen, i tillegg til at huden må tørke i noen minutter.

Og som tidligere nevnt trekker oljene seg raskere inn i huden, og nærmest "låser" inn fukten fra dusjen, slik at man blir tørr på under minuttet. Så her sparer man minst gode to minutter.

Les også: Frykt for dårlig søvn kan gi søvnproblemer

Saken fortsetter under bildet FARGE: Ved å farge vipper og bryn cirka én gang i måneden, slipper du å sminke dem om morgenen! © FOTO: Tove Eggen FARGE: Ved å farge vipper og bryn cirka én gang i måneden, slipper du å sminke dem om morgenen! © FOTO: Tove Eggen

3. Planlegg antrekk

Uansett om du har lett for å bestemme deg eller ikke, tar det fort 10 minutter å finne frem et antrekk om morgenen.

Men skal vi være helt ærlige med oss selv, så er det nettopp tanken om hva vi skal ha på oss, som ødelegger for morgenroen. Etter å ha slitt oss gjennom den tredje slim-jeansen, koker topplokket og alt ser uansett feil ut.

Spar deg selv for mye stress og unødvendig dårlig selvbilde, ved å legge klart antrekket dagen før.

Dette er også en fin måte å gå gjennom garderoben i ro og mak om kveldene, og kanskje sortere ut plaggene som aldri funker.

Les også: Her er tegnene på at du sover for lite

4. Bruk bronzer og rouge til alt

Er du ikke verdensmester på å legge en kreativ og perfekt dagsminke på fem minutter som inkluderer 15 forskjellige produkter?

Ikke noe problem!

Har du en god bronzer, som gjerne ikke er for rød, og en ferskentonet rouge, har du "alt" du trenger.

Legg solpudder i tradisjonell 3-tallsform langs hårfestet, under kinnben og langs kjeven. Og husk! Du trenger ikke så mye produkt for å få en effekt – så ikke gå i "bronzer som pudder"-fella.

Bytt så til en mindre kost, eller bare klem tuppen på pudderkosten, og legg bronzeren lett i globalen og under nedre vippekant.

Gå så over på rougen og legg lett i eplekinn, deretter fra vippekant og opp til global.

Vips så har du en ansiktssminke og øyelook som harmonerer perfekt med hverandre, og passer ypperlig til dagen.

Ikke minst så har du spart minst tre minutter ved å droppe tre forskjellige øyenskygger.

Les også: Dårlig søvn knyttes til økt risiko for selvmord hos eldre

Saken fortsetter under bildet SOLPUDDER OG ROUGE: Ved å legge solpudder og rouge både i ansiktet og på øyne, sparer du tid OG får en nydelig sminkelook! © FOTO: Tove Eggen SOLPUDDER OG ROUGE: Ved å legge solpudder og rouge både i ansiktet og på øyne, sparer du tid OG får en nydelig sminkelook! © FOTO: Tove Eggen

5. Flerbruks-hudpleie

Cleanser, skrubb, toner, serum, øyeserum, øyekrem, fuktighetskrem og primer.

Det er ikke måte på hva man skal smøre seg inn med, og bare tiden man bruker på å finne fram alskens hudpleie er nok til at tiden løper fra en. Sats derfor på en god og intrikat kveldspleie, og en effektiv morgenrutine.

Rens huden med en mild skrubberens, skånsom nok til å brukes daglig. Følg opp med en fuktighetsgivende primer, som låser fuktighet inne, jevner ut linjer og porer i tillegg til at sminken sitter bedre.

Har du tid, er en god øyerull med kjølende ingredienser eller koffein også topp!

Ved å gå fra åtte til tre hudpleieprodukter har du plutselig spart minst to minutter.

Les også: Søvnvansker kobles til krymping av hjernen

6. Perfekte bølger

Har du halvlang til langt hår, har vi et genialt triks for å lage perfekte og myke bølger om morgenen – helt uten redskap!

Både for å spare tid, og for å spare håret for slitasje og "lære det opp" til å ikke bli så fett, anbefaler vi å vaske håret hver tredje dag.

Uansett om du vasker håret eller ei, bruker du bare tvinneteknikken, som tar ti sekunder å få til, og som sørger for at håret krøller seg mens du fortsetter med morgenstellet:

Gre ut håndkletørket hår med en kam, eller kam inn litt stylinglotion på tørt hår. La håret lufttørke til det nesten er tørt, mens du holder på med andre morgensysler.

Tvinn så håret passe stramt fra enten nakken, og fortsett å tvinne til håret legger seg rundt seg selv som en ball.

Klikk her for å se video av tvinne-teknikken!

Kos deg med frokost, kaffe og nyhetene, kom deg til kollektivtransporten eller hør på favorittradioen din i bilen, vel vitende om at håret vil se fab ut før du kommer på jobb.

Når håret er tørt eller du føler deg klar for å slippe det ned, drar du strikken ut og rister litt i manken.

Vips! Flotte bølger som holder hele dagen, og du har spart minst 10 minutter på å sette opp eller lage en annen fancy hårfrisyre.

Tips! Har du tykt hår som bruker lang tid på å tørke; slipp håret ut et par ganger, vent ti-fem minutter og tvinn på nytt. Da tørker det fortere.

Les også: – Syv timer søvn er optimalt

Saken fortsetter under bildet BØLGER UTEN JOBB: Tvinneteknikken er genial for perfekte bølger, helt uten redskap og et hav av tid! © FOTO: Tove Eggen BØLGER UTEN JOBB: Tvinneteknikken er genial for perfekte bølger, helt uten redskap og et hav av tid! © FOTO: Tove Eggen

Les også:

Slik bruker du ulike hårstylingsprodukter

Alt du bør vite om sminkekoster

Dette produktet reduserer rynker på ett minutt

Denne saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no

Personvernpolicy