Ryggproblemer på tog, buss og fly:Fysioterapeut: – Slik er det ikke bra å sitte

KAN SKADE RYGGEN: Kollektivtransport-seter er som oftest ikke bra for ryggen, og kan gi deg alvorlige problemer.Illustrasjonsfoto: Thinkstockphotos.com
KAN SKADE RYGGEN: Kollektivtransport-seter er som oftest ikke bra for ryggen, og kan gi deg alvorlige problemer.Illustrasjonsfoto: Thinkstockphotos.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

20 minutter her hver dag vil utvilsomt gi konsekvenser for ryggen din.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fysioterapautens tips:

Til tross for at mange av kollektivtransport-setene er dårlige, kan du ta forholdsregler for å gjøre det beste ut av dem.

  • Ta med en egen liten pute du kan bruke i korsryggen og/eller i nakken.
  • Ikke rett deg opp i ryggen hvis du ikke synes det er behagelig. Sitt slik du føler deg mest komfortabel.
  • Tren ryggen din mye for å forebygge skader. Helst hver dag - noen få minutter holder.
  • Bruk de innstillingene som er på setet, slik at du får tilpasset setet best mulig til deg.

– Generelt er det dårlige seter uansett hvordan du reiser. Dersom du for eksempel tar bussen daglig i 20 minutter, er jeg ikke i tvil om at det kan gi konsekvenser for ryggen din. Etter hvert blir jo det mangfoldige timer med belastning for ryggen, sier fysioterapeut Erik Strøm.

Han har 18 år med erfaring i bransjen. Strøm har flere ganger behandlet personer som har fått forverret ryggskader på grunn av dårlige seter på buss, fly, trikk, t-bane eller tog.

– Mange av kollektivtransport-setene er veldig rette, med få justeringsmuligheter. Slik er det ikke bra å sitte, og mange blir veldig anspente av det, forklarer Strøm.

Flere justeringsmuligheter må til

Han er ikke i tvil om at både på korte og lange reiser kan skape eller forverre rygg- og nakkeproblemer. Han mener de vonde setene bidrar til det. Enten du drar på en lang reise med fly et par ganger i året, eller om du tar buss daglig på vei til jobben.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Strøm forteller at kollektivtransport-setene kunne blitt bedre dersom det hadde vært flere innstillinger, og mer støtte til korsryggen.

– Alle er forskjellige, og du er derfor avhengig av å stille sete slik det passer for akkurat deg, sier Strøm.

Les også: Så farlig er egentlig turbulens på flyet

Han gir en lett huskeregel: Dersom at du føler at du sitter ubehagelig – er det mest sannsynlig ikke helt bra for deg.

– Smerte er en indikasjon på at noe er galt. Det beste du kan gjøre ut av situasjonen dersom du sitter på et dårlig sete er å sette deg slik at det føles best mulig. Ganske enkelt; sitt slik du synes det er mest behagelig, anbefaler fysioterapeuten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten er det viktig å trene ryggen, for å forebygge skader.

FOTO: Marie Moen KingsrødEKSPERT: Fysioterapaut Erik Strøm forteller om hvilke konsekvenser kollektivtransport-setene kan få for ryggen din. Foto: Marie Moen Kingsrød

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stiller få krav til by-busser

Ruter er et offentlig eid selskap som samordner, bestiller og markedsfører kollektivtransport i Oslo og Akershus. Klikk.no spurte Ruter selv hva de synes om setene sine, og om de er bra nok for passasjerene.

– Vi har ulike krav til setekomfort. Det er forskjell på bybussene og regionbussene. På såkalte bybusser er det mange på- og avstigninger, og reiseavstanden er kort, da er det andre krav, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Tvedt Anderssen.

Norske myndigheter ønsker å få flere til å bruke kollektivtransport, særlig i byene. Til tross for dette, etter det Klikk.no forstår, stiller Ruter få krav til kvaliteten på bybuss-setene. Det eneste er at flest mulig sitteplasser skal være plassert i bussens reiseretning. I tillegg til at de sitter minstekrav til avstand mellom setene.

Les også: Du lar vel ikke ungene sitte slik?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regionbussene har der i mot strengere krav. Tvedt Anderssen forteller hvilke krav de setter til de bussene, avhengig av de ulike bussklassene og reisetid:

  • På busser i klasse en og to skal setene ha høy rygg som også fungerer som nakkestøtte.
  • Busser i klasse to og tre skal være utstyrt med nedfellbart armlene mot midtgang for alle seter.
  • Busser i klasse tre skal også være utstyrt med regulerbare seter.

– Vi setter krav til komfort som vi mener er god, men det er også en avveining mellom setekvalitet, antall plasser på bussene og pris. Samtidig er det viktig å understreke at vi alltid er åpne for innspill til forbedringer, sier Tvedt Anderssen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyseter kan også gi skader

Også lengre reiser sliter på ryggen din, og kan gi deg akutte smerter.

Ifølge informasjonssjef i flyselskapet SAS, Knut Morten Johansen, investerer de stadig mer på flysetene, og ser viktigheten av at de er gode. Han sier at SAS er opptatt av passasjerenes komfort.

– Vi investerer mye i ergonomiske og moderne flyseter som er langt bedre enn tidligere utgaver. De nyeste setene våre er godt utformet. Slik er mindre behov for å stille tilbake seteryggen for å sitte godt, sier Johansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Rett dere opp i ryggen, gutter

De har registrert behovet for bedre seter, og har derfor prøvd å sette en så god standard som mulig.

– Sittekomforten har også med å gjøre hvor god plass du har til sidemannen og seteryggen foran. Det hjelper ikke med et godt sete om du sitter som sild i tønne. Derfor presser ikke vi inn et maksimalt antall seter inn i en flykabin, forklarer Johansen.

Til tross for at Johansen virker ganske tilfreds med SAS sin standard på dette området, er det rom for forbedring. SAS har flere lange reiser, som kan belaste ryggen din.

– Vi foretar en betydelig investering på nye, bedre flyseter nå. Vi har involvert ergoteraeuter med i arbeidet, slik at de kan velge ut de best og mest egnede setene, sier han.

Les også:

De verste katastrofene i flyhistorien

Så galt kan det gå når du mister passet

Styr unna de bakerste flysetene

Saken er opprinnelig skrevet for Kvinneguiden og publisert på klikk.no.