Kampen mot brystkreft:Ny puppetrend vil redde liv

Artikkelen fortsetter under annonsen

At kvinner legger ut bilder av brystene sine på nettet er ikke noe nytt. Men «mamming» er noe helt annet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Videoen «This is mamming» (se øverst) er i ferd med å bli en av de store snakkisene. Fenomenet kommer som en oppfordring til kvinner om å sjekke brystene sine for kreft; mammografi - derav navnet «mamming».

Se videoen øverst i saken.

«Mamming» er lett å utføre (i alle fall hvis man er kvinne): Man legger brystene sine over et bord, en gjenstand eller noe annet passende, tar bilde av det og deler bildet på Instagram. På denne måten håper initiativtakerne å få flere kvinner til å gå til legen.

Les også: Ett år med kreftbehandling på ett minutt

I Norge blir alle kvinner fra 50 til 69 år automatisk innkalt til undersøkelse annenhvert år. Det er Verdens Helseorganisasjon som anbefaler dette.

Risikoen for brystkreft øker nemlig med alderen. Åtte av ti som rammes er kvinner over 50 år, ifølge Kreftregisterets nettsider.

Les også: Gåing reduserer risikoen for brystkreft

Det er ikke første gang det settes i gang humoristiske tiltak for det alvorlige temaet. For eksempel denne kampanjen fra tidligere i år, der disse kjekkasene vil få deg til å sjekke brystene: