- Denne øvelsen er oppskrytt

Lovnadene om at planken er en skånsom, effektiv og funksjonell øvelse er svært overdrevet, skriver rektor Kari Bø i et innlegg på Norges idrettshøgskoles blogg. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Lovnadene om at planken er en skånsom, effektiv og funksjonell øvelse er svært overdrevet, skriver rektor Kari Bø i et innlegg på Norges idrettshøgskoles blogg. Illustrasjonsfoto: Colourbox

«Planken» blir sett på som grunnleggende magetrening. Se hvilken øvelse påtroppende rektor Kari Bø ved Norges idrettshøgskole mener er bedre.

«Planken» er en velkjent øvelse for de aller fleste. Den brukes ofte som en av de grunnleggende øvelsene innen magemuskeltrening.

- Det er imidlertid svært sannsynlig at lovnadene om at planken er en skånsom, effektiv og funksjonell øvelse, og at den er god for å forebygge og behandle korsryggsmerter, er svært overdrevet, skriver påtroppende rektor Kari Bø i et innlegg på Norges idrettshøgskoles blogg.

Hun mener mye tyder på at vanlige situps er like bra eller bedre. Mye fordi «planken» ikke er noen funkjsonell øvelse.

- Vi står aldri i denne posisjonen i våre daglige gjøremål. Situps er mer funksjonelle. Det er denne bevegelsen vi gjør for å komme oss opp fra liggende stilling, og den er viktig for eksempel for eldre dersom de faller, skriver Bø.

Les også: Slik slankes en mann

Oppskrytt

Derfor mener Bø at dersom man skal trene magemusklene funksjonelt bør det gjøres i stående stilling.

- Det er her vi trenger magemusklene for å stabilisere og holde ryggsøylen i posisjon mens vi gjør bevegelser med armer og ben, sier hun, og anbefaler å heller gjøre skrå mageøvelser.

Bø mener den også mye brukte «planken» er oppskrytt på treningssentrene.

- Alle former for planketrening markedsføres i dag som coretrening og det skal både være effektivt og funksjonelt, samtidig som man lover at man ved å gjøre denne øvelsen både kan forebygge og behandle korsryggsmerter, skriver hun.

Les flere saker på DN Aktiv

Omdiskutert blant forskere

Ifølge Bø er det ikke gjort gode studier på effekten av ren planketrening. Slik trening er heller ikke sammenlignet med annen type magemuskeltrening hverken innen forebygging eller behandling av korsryggsmerter.

- De studiene som har undersøkt effekt av magemuskeltrening har benyttet øvelsen drawing in som coretrening og ikke planken, skriver Bø.

- Teoriene bak coretrening og effektene er svært omdiskutert blant forskere internasjonalt.

Les også: Drikk dette hvis du vil bli tjukk

- Man må tilpasse

Derfor mener hun man skal være forsiktig med å trekke frem «planken» som den ultimate mageøvelsen.

- For instruktører er det viktigste ikke å love mer enn man kan holde når det gjelder positive gevinster av magemuskeltrening.

Les også: Endringene som gir sixpack

Hun påpeker også at det er viktig at man sjekker utførelsen på de øvelsene man instruerer.

- Man må tilpasse med lettere varianter eller velge andre øvelser dersom vansklighetsgraden er for høy, skriver hun i sitt innlegg.

«Supergen» gir bedre hjerte

Dette øker risikoen for hjerteflimmer

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus