– Valtentinsdagen utkonkurrerer morsdag

<p>De norske forbrukerne kommer til å bruke mer penger på kjæresten, enn på sin mor førstkommende søndag, spår hovedorganisasjonen Virke.</p>
De norske forbrukerne kommer til å bruke mer penger på kjæresten, enn på sin mor førstkommende søndag, spår hovedorganisasjonen Virke. Foto: Illustrasjonsfoto/ Colorbox

Morsdagen vil falle i skyggen av Valtentinsdagen, når begge markeres søndag 14. februar, ifølge Virke. 

I år markeres både morsdag og valentinsdagen på samme dag.

På søndag 14. februar kan det dermed fort bli flere som kniver om din oppmerksomhet. Ifølge Hovedorganisasjonen Virke er det ikke tvil om hvem de norske forbrukerne kommer til å prioritere høyest.

Les også: Kåring: Paris er byen single helst vil tilbringe valentinsdagen

– Kjæresten settes høyest

– Vi bruker mer penger på kjæresten, enn vi gjør på mor. Nå som merkedagene faller på samme dato er jeg redd mor blir utkonkurrert, sier Bror William Stende, direktør for Virke mote og fritid til Adressa.

– Mor får nok en blomst, men partneren kan få både restaurantbesøk og kino, utdyper han.

Han legger til at «alle hjerters dag» har blitt mer populær de siste årene, mens morsdagen har hatt en dalende popularitet.

– Dette skyldes nok at de unge synes valentine er mer spennende, og handelsstanden er flinke til å reklamere for denne dagen, legger han til.

I år forventer Virke at Handels- og tjenestenæringen vil ha en omsetning på drøyt 300 millioner i forbindelse med de to dagene som markeres førstkommende søndag.

Les også: Når mobilen vinner over kjærligheten

– Bruker 300 kroner hver

I en undersøkelse Virke har utført kommer det frem at 50 prosent av norske ungdommer mellom 16-19 år sagt at de skal bruke penger i forbindelse med valentinsdagen. De samme ungdommene oppgir at de kommer til å bruke rundt 300 kroner hver i forbindelse med denne dagen, skriver avisen.

Les også: Bløtkake til morsdagen er enkelt

Nordmenn er raskere på bestillingsavtrekkeren

Derfor feirer vi morsdag

Personvernpolicy