Kjærlighet, krangler og konkurs

Elisabeth Haugsmoen forteller hvilke regler kundene hennes må forholde seg til når de går på date.
Elisabeth Haugsmoen forteller hvilke regler kundene hennes må forholde seg til når de går på date. Foto: Håkon Sæbø
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kundene betaler 150.000 kroner for å finne en partner, men får sex-nekt på første date. Jakten på kjærligheten er blitt dyr både for kunder og selskaper som tilbyr matchmaking.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

250.000 kroner. Det har en av kundene til L`Ardour brukt på privat matchmaking for å finne den rette til å dele resten av livet med. Men til tross for slike summer, er matcmaking i Norge et område med små marginer, krangler, konkurser og nye forsøk med nye selskaper og nye navn.

«No sex before monogamy!», skriker Patti Stanger i TV-serien «Millionaire Matchmaker». På høydramatisk vis og med amerikanske klisjeer blir kundene kastet på dør av Patti hvis de har sex på første date eller bryter noen av de andre reglene til klubben. Det er eksklusivt. Ikke en klubb for hvem som helst. Men en skrikende Patti har vært en inspirasjon for skaperglade krefter i Norge. De som vil erstatte upersonlige tjenester på nett med fysiske matchmakere som gir deg en personlig tilrettelegging. Det er i alle fall målet. Flere selskaper tror de har funnet veien til suksess.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Å finne en partner er det viktigste man kan gjøre

Elizabeth Haugsmoen er én av dem. Hun har etablert selskapet L`Ardour, som tilbyr privat matchmaking fra 150.000 kroner og oppover.

– Nordmenn har god økonomi og kan fort bruke 100.000 kroner på en personlig trener på treningsstudio. Men det å finne en partner å dele livet er det viktigste du kan gjøre, sier Haugsmoen, som senere i sommer skal på tre dagers kurs med Patti Stanger i Los Angeles, til Finansavisen.

– Hva får kunden for 150.000 kroner?

– Det kommer an på hver enkelt kunde og hvor vanskelig søket vårt blir. Hvis kunden ønsker en match som har doktorgrad, er supersporty, ressurssterk, har gode sosiale relasjoner, god økonomi, er trygg på selv og er fra Østfold, da må vi jobbe mye for å møte de kravene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen av reglene hos matchmaker Patti finner du igjen hos L`Ardour. Ingen sex på første date og hold alkoholkonsumet på et respektabelt nivå. Én vinflaske til middagen får holde. Ingen tafsing eller pågåenhet. Ikke noe nedlatende eller sjåvinistisk språk. Bryter du reglene blir du også her kastet på dør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er det noen som har brutt reglene?

– Ja, noen er blitt drita fulle, noen har hatt sex på første date. Det er en grunn til at jeg har de reglene. Hvis du vil ha en seriøs relasjon med et annet menneske kan du ikke ha sex på første date. Det går aldri bra.

– Så de kundene er blitt kastet ut?

– Ja. De ringer for å klage, men de har jo fått reglene.

Les også: Kan blli historiens dyreste kjendis-skilsmisse

Klatrer Mount Everest hver dag

Haugsmoen startet opp med L`Ardour i 2014. Året etter omsatte selskapet for én million kroner og satt igjen med et resultat på 35.000 kroner. I fjor økte omsetningen til 2,1 millioner og resultatet til 483.000.

– Vi har holdt på i tre og et halvt år og har klatret Mount Everest hver dag. 2016 ble vårt beste år til nå. Men det er en ekstremt vanskelig bransje i Norge, selv om det ikke burde være det. Utenfor Norge er matchmaking den raskest voksende industrien, sier Haugsmoen til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det sies at det tar fem år for en gründerbedrift for å se om den lykkes eller ikke. Vi har holdt på i tre og et halvt år nå.

– Hvordan er kundetilfanget?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det koster jo litt å bruke tjenesten. Vi tenker kvalitet, ikke kvantitet. Det viktigste for oss er å ta riktig betalt av de kundene vi har. Det er en krevende jobb der vi gjør dybdeanalyse, profilanalyse og realitetsorienterer kunden, forteller Haugsmoen.

Saken fortsetter under bildet

Ingvild Sundland og Solveig Toverød Sandaas har stor tro på gründerprosjektet Fast Følge. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Ingvild Sundland og Solveig Toverød Sandaas har stor tro på gründerprosjektet Fast Følge. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

– Flere strenger å spille på

1. juli slo hun seg sammen med Elisabeth Granlund som har drevet Din Matchmaker i Oslo. De skal dele kundelister og profiler av interessenter, men følger konseptet til L`Ardour.

– Det er vanskelig å drive alene, konstaterer Haugsmoen.

At det er vanskelig å drive alene fant også Vidar Tollefsen ut. Hans første matchmakerprosjekt, Love 2 match, ble kortvarig. Nå har coachen fra Rogaland fått med seg Kathe Simensen og Stine Wergeland Enger og prøver på ny med nytt navn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå har vi flere strenger å spille på og et større nettverk å ta fra, sier Tollefsen til Finansavisen.

– Det er godt å ha noen sparringspartnere, fortsetter gründerkollega Simensen.

Dermed er de i gang med Venus og Mars. Tollefsen sitter i Porsgrunn mens Simensen og Wergeland Enger holder kundekontakten i Oslo.

– Vi ser etter kunder som er på jakt etter noe mer seriøst. De som har blitt lei Tinder og annen nettdating. Tinder er vindusshopping der du håper noe skal skje på magisk hvis. Vi bruker derimot lang tid med kundene for å bli kjent med deres ønsker og behov. Matchmaking gir en personlig oppfølging og en seriøsitet som mange savner. Jeg skulle kommet på denne ideen for 10-15 år siden da nettdating begynte å komme, sier Tollefsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Matchmakerne ønsker ikke å gå ut med hva tjenesten koster, men forteller at de skreddersyr et program for hver enkelt kunde med en kontrakt som varer i opptil ett år. Per nå jobber de med 10 kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er ikke noe vi blir rike av, men vi skal selvfølgelig tjene penger og gi oss selv en lønn. Den store drivkraften er likevel engasjementet for at noen skal finne kjærligheten. For meg er dette en drømmejobb, sier Wergeland Enger.

Hun har gått bort til fremmede på treningsstudio hun har tenkt kunne matche en av kundene til Venus og Mars. Det ble ingen stor suksess. Den fremmede viste stor skepsis da Wergeland Enger fremførte sitt ærend.

– Selv om vi har en stor database med kandidater gjør vi også eksterne søk. Ser vi noen som kan passe så kontakter vi venners venner, folk som vi kommer i prat med treningsstudioet eller noen som sitter på setet ved siden av på trikken, sier Simensen.

– Hvordan er det å drive med matchmaking i Norge?

– Matchmaking er fortsatt veldig ukjent her. Når vi er i kontakt med potensielle kunder må vi ofte forklare hva vi egentlig driver med. Kvinner er ofte bedre kjent med det enn menn, men det er bare noen av dem. Likevel tror jeg potensialet er enormt. Kundene våre er godt fornøyd med den oppfølgingen de får, sier Tollefsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva er målet deres fremover?

– Vi vil skape langvarige forhold. Vi lever av det. Vi vil skape oss et godt rykte og håper å bli et kjent navn innen matchmaking i østlandsregionen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vil behandle søvnproblemer med nett

Relanserer

Vi holder oss på Østlandet og møter to damer i en kjærlighetsfarget sofa i Nydalen. De startet med Fast Følge i februar i fjor, men tok en lengre pause for å utvikle ideen videre. Nå vil de gjøre det billigere å få en matchmaker.

– Vi prøvde det samme konseptet som noen av de andre matchmakerselskapene med personlige konsultasjoner med alle, men vi så at vi ikke traff helt i markedet. Da måtte vi ta en vurdering på veien videre, sier gründer Ingvild Sundland.

– Det siste året har vi jobbet med å relansere nettsidene våre. De andre matchmakerne i Norge er ganske dyre, men vi ønsker å lage et tilbud som er mulig for de fleste. Mot slutten av sommeren er vi i gang igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvor mye skal det koste?

– Vi kommer til å ha litt forskjellige abonnementer og pakker. Den billigste vil koste 199 kroner i måneden. Da får du én match per måned, sier Sundland.

– Vi ønsker at overgangen fra nett ikke skal bli så stor, men likevel får du den personlige hjelpen. Med kvalitetssikringen vi gjør slipper du også å oppleve å møte noen som utgir seg for å være noen de ikke er, sier Sundland.

I den rød sofaen sitter hun med sin gründerpartner Solveig Sandaas. De to driver allerede oversettelsesfirmaet BeConnected sammen.

– Vi vet hva som skal til for å starte opp noe nytt og vi har ressurser til å gjøre det. Vi har en liste med ting vi ønsker å få til. Når det gjelder matchmaking vil vi komme raskt i gang, fordi det er så mange andre som prøver akkurat nå, sier Sandaas.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også her var Patti inspirasjonen som fikk ideen om matchmaking i Norge til å blomstre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi hadde ideen en stund før vi prøvde i fjor, sier Sundland.

– Hvordan ble dere matchmakere?

– Vi tok et nettbasert kurs og tok en prøve i etterkant som vi besto med glans. Etterpå kom diplomen i posten. Matchmaker er ikke akkurat en beskyttet tittel, det handler mer om egenskapene du har som person, mener Sundland.

Det var ikke langt unna at det første forsøket for halvannet år siden også ble det siste. At det ble satt en permanent sluttstrek for Fast Følge.

– Vi hadde høye tanker om hvordan starten skulle være, men det ble ikke som vi håpet og vi ble usikre på konseptet. Vi holdt på å gi opp, forteller Sundland.

Tilbakemeldinger fra kunder som meldte sin interesse gjorde at de likevel valgte å fortsette. I overkant av 150 personer står klare når det nye konseptet er oppe og går.

– Folk skraper nærmest på døren for å være med når vi starter opp igjen, sier Sandaas.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Behovet er der. Det er godt å vite, utdyper Sundland.

– Det ser foreløpig ut til å være vanskelig å tjene penger på dette?

– Det er vanskelig å tråkke opp nye marker, men spesielt når de andre er så dyre i pris er terskelen høyere for å teste ut noe nytt. Folk vil ikke punge ut mye før de er trygge på hva de får tilbake. Det tror jeg vi kan gjøre noe med.

– Er det håp om å lykkes?

– Det har vært en gjenganger i bransjen at ting ikke har fungert, og så prøves det på nytt. Men jeg har en god følelse nå. Det kommer nok til å ta litt tid fordi vi trenger en endringsholdning blant nordmenn. Den største utfordringen blir å åpne øynene til folk og få dem til å prøve noe nytt. Da nettdating kom var også folk skeptiske til å begynne med, men nå har det blitt måten å gjøre det på. Veien kan bli litt lettere å tråkke nå i og med at nordmenn allerede er introdusert for et alternativt datingmarked.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Doper seg i jakten på sommerkroppen

– Ingen skal være ufrivillig singel

Målene er i hvert fall klare. Først vil de etablere seg i Norge, deretter Sverige og Danmark. Finland er neste land på listen. De har oversatt navnet til de ulike språkene og sikret seg rettigheter til domene i de ulike landene.

– Her får vi god nytte av kompetansen vi sitter med fra oversettelsesselskapet. Vi er klare til å rulle ut i mange ulike land.

Men det aller mest hårete målet er som følger:

– Ingen skal være ufrivillig singel!

Noe de for øvrig er selv, begge to.

Singel er ikke Kristine Lervåg, men til felles med damene i Fast Følge har hun veldig tro på matchmaking. Oljejobben forsvant mens hun satt hjemme i mammapermisjon. Hun måtte tenke nytt og Patti på TV-skjermen ga henne noe å tenke på. «Hvorfor finnes ikke dette konseptet i Norge?». Dermed startet hun opp Spleiset fra gründerparken på Sotra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg bestemte meg for å hoppe i det. Det var noe jeg virkelig hadde lyst til å gjøre. Nå kan jeg skape noen arbeidsplasser i et område som ble hardt rammet av oljekrisen.

Etablerersenteret ga henne penger til research og forarbeid for å finne markedet for single mennesker i bergensområdet.

– Jeg fant ut at Bergen trenger en matchmaker. I dag er det nesten som en godtebutikk der du har masse å velge i og smake på. Jeg tilbyr en mye grundigere jobb med kartlegging og tett dialog hele veien. Jeg snakker med kundene etter hver date for å finne ut hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Det er en lang prosess, sier Lervåg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun samarbeider med Venus og Mars på Østlandet og følger det samme konseptet.

– Hva er målet ditt?

– Jeg håper å kunne leve av dette. Det var utgangspunktet da jeg bestemte meg for å satse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun beskriver starten som veldig positiv. Kunder er allerede matchet av henne og sendt på date.

– Jeg trodde mitt marked skulle være personer et sted mellom 30 og 60 år, men jeg har kunder i alle aldre, fra begynnelsen av 20-årene til over 70 år. Folk er tøffe uansett alder og kjønn. For meg er dette kjempespennende og interessant å jobbe med.

De er altså mange som satser på kjærligheten. Ikke for å finne den selv, men får å finne den til andre. Og tjene penger på den. Men hvem kommer til å lykkes? Kappløpet er i gang.

– Jeg håper jo at det er vi som klarer å skyte fart først, sier Sundland i Fast Følge.

Saken ble først publisert i Finansavisen lørdag 8. juli