Hvem setter av en arbeidsdag til å finlese app-vilkårene?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvem er ordsalaten med «brukervilkår» vi sier ja til ved bruk av dingser og mobilprogram egentlig skrevet for?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og hvem setter av en drøy arbeidsdag for å lese én av disse tekstene, som skuespilleren i videoen over?

Den australske forbrukerorganisasjonen Choice har fått laget videoen øverst i artikkelen. De frykter at ugjennomtrengelige tekster om brukervilkår kan brukes til å «skjule» tvilsomme betingelser for oss som kunder. Eksempelteksten i den australske videoen er fra brukervilkårene til Amazons Kindle-lesebrett.

Det norske Forbrukerrådet er hjertens enig i Choices innsigelser, og har tatt problemstillingen opp til debatt tidligere:

– Lange og tungleste brukervilkår gjør det vanskelig for forbrukeren å forstå hva de faktisk sier ja til. Det kan føre til at folk sier fra seg viktige forbrukerrettigheter, for eksempel eierskap til egne data, skriver fagdirektør for digitale tjenester, Finn Myrstad, i en e-post til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I enkelte tilfeller kamuflerer de eviglange avtaletekstene påfunn som at selskapet forbeholder seg retten til å endre vilkårene uten å varsle brukeren.

Avtaler lange som romaner

Kindle er et apparat for lesing av elektroniske bøker, men det er kanskje andre typer litteratur en eviglange tekster om brukervilkår kundene først og fremst er på jakt etter.

Brukeravtalen til Kindle er en tekst på 73.000 ord. Til sammenligning er romanen «1984», George Orwells dystopi om et undertrykkende fremtidssamfunn med kryptisk 'nytale', på 88.942 ord.

– Selskapene vil ofte beskytte seg mot alle tenkelige scenarier, fremfor å kommunisere med forbrukeren. Noen bruker nok også slike eviglange vilkår bevisst til å skyggelegge hva de faktisk gjør. Andre har faktisk ikke tenkt mye på det, og omtrent «kopiert» tekster fra andre, sier Myrstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Markedsføringsloven, og EU-reglene den bygger på, forbyr urimelige avtalevilkår, noe som blant annet betyr at selskap ikke kan endre vilkår uten å varsle brukeren. Det samme gjør personopplysningsloven, som baserer seg på at forbrukeren skal kunne gi informert samtykke.

– Vi mener det ikke er mulig når vilkårene er så lange og kompliserte, sier Myrstad.

Les også kommentar: Vanlige brudd på personvern kan senke sosiale tilbud

Tilsvarende aksjon i Norge

I fjor gjennomførte Forbrukerrådet et tilsvarende stunt i Norge; «Vi leser appvilkår minutt for minutt».

Interesseorganisasjonen fikk med seg organisasjonsmennesker og politikere til en direktesendt høytlesings-dugnad. De tok for seg samtlige brukervilkår og personvernerklæringene fra de 33 vanligste appene på en «gjennomsnittlig» norsk mobiltelefon.

Ifølge Forbrukerrådets funn i denne kampanjen må en gjennomsnittlig norsk mobilbruker forholde seg til over 250.000 ord med appvilkår, flere ord enn i Det nye testamentet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høytlesningen tok 31 timer, 49 minutter og 11 sekunder. Se videoen de lagde:

(På bildet over ser du fagdirektør Myrstad i sving med høytlesingen).

Forbrukerrådets aksjon i mai fjor fikk en hel del internasjonal oppmerksomhet, blant annet hos BBC , Wall Street Journal og amerikanske ABC News.

– Flere norske aktører har endret vilkår, som for eksempel Vipps, Finn.no og Wordfeud. Internasjonalt har mange av appene vi undersøkte i vår Appfail-kampanje også endret tilnærming, blant annet Tinder og Runkeeper, sier Myrstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombud i Europa har også gått sammen og jobber aktivt med problemstillingen. De gikk nylig ut mot Facebook, Google og Twitter og ba dem klargjøre rettighetene til brukerne på en rekke punkter.

– I tillegg har Europakommisjonen hatt flere studier og jobber med problematikken, men vi ser at det fortsatt er et stykke å gå, sier Myrstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hackingavsløringer: – Folk flest er ikke mål for CIA

Brukervilkår som tegneserie-kunst

Også kunstnere har latt seg inspirere av de absurd omstendelige tekstene om brukervilkår. Denne måneden lanserte tegneserieskaperen Robert Sikoryak «Terms and Conditions», et tykt tegneseriehefte basert på brukervilkårene hos Apples iTunes. Hele Apples jussbabbel, som brukere må erklære at de 'godtar' for å kunne bruke tjenesten, er sammenstilt med pastisjer over tegneserier fra det siste århundret.

Faksimile: R. Sikoryak/Drawn & Quarterly, via New York Times.
Faksimile: R. Sikoryak/Drawn & Quarterly, via New York Times.

Robert Sikoryak syntes det var en spennende utfordring å lage tegneserie basert på iTunes’ brukervilkår, nettopp fordi de er krevende å illustrere. «Det er anti-tegneserier», sier han til New York Times.

Faksimile: R. Sikoryak/Drawn & Quarterly, via New York Times.
Faksimile: R. Sikoryak/Drawn & Quarterly, via New York Times.

«Terms and Conditions» er utgitt av Drawn & Quarterly, og tilgjengelig denne måneden.

For to uker siden publiserte Forbrukerrådet 10 råd til bedrifter om å lage bedre vilkår for brukerne.

Les også:

«Lever videre» på nett etter at vi dør

Passord-lekkasjene: Hva kan du gjøre?