Harrods selger norsk flaskevann for 840 kroner flaska

EKSKLUSIVT: Mens noen misliker å bruke penger på flaskevann og foretrekker vann fra springen, er andre villige til å betale svært mye for å slukke tørsten om flaskevannet har et spennende nok opphav. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
EKSKLUSIVT: Mens noen misliker å bruke penger på flaskevann og foretrekker vann fra springen, er andre villige til å betale svært mye for å slukke tørsten om flaskevannet har et spennende nok opphav. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Svalbardi er navnet på flaskevannet som skal være så eksklusivt at det selges med en literpris på godt over 1000 kroner, i varehuset Harrods i London.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vannet skal ifølge produsenten være tappet fra 16 tonn med isfjell på Svalbard. Ideen om å lage det eksklusive produktet oppsto da norsk-amerikanske Jamal Quereshi i 2013 var på ferie på Svalbard. Gründeren er nå, sammen med sin norske partner Terje Aunevik, i full gang med å tappe vannet på flasker i Longyearbyen, skriver Dagbladet.

Foreløpig er en Svalbarid-flaske med 750 milliliter av vannet til salgs i varehuset Harrods i London til en pris på 80 pund, som tilsvarer cirka 840 kroner. Det gir en literpris på 1120 kroner.

På Harrods nettsider står det blant annet at vannet har et lavt mineralnivå, er «ekstra rent» og er tappet fra arktiske isfjell som er opptil 4000 år gamle.

Britiske tabloidaviser som Daily Mail, har omtalt det høytprisede flaskevannet.

Les også: – Vi er i ferd med å spise opp planeten vi bor på

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har forstått konseptet

Medinvestor Terje Aunevik forteller til avisa at en flaske kan kjøpes for 400 kroner lokalt i Longyearbyen.

– Når det gjelder Harrods' prising, synes jeg det reflekterer veldig godt at varehuset har forstått konseptet; at dette ikke er «just another bottle of water». De ser betydningen av storytelling og eksklusivitet, og de har kundegrupper som leter etter denne type historier, sier Aunevik til avisa.

Han sier videre at dette ikke er noe juks når det kommer til opphavet til det eksklusive vannet, og at markedet for premiumvann for tiden er et av de hurtigst voksende drikkevaresegmentene i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Her snakker vi luksussegmentet. Så er det jo en sak som vi normalt ikke tenker på, og det er at det er rundt 1,5 milliarder muslimer i verden som i utgangspunktet ikke drikker alkohol. Det er faktisk et stort marked for alkoholfrie drikkevarekonsepter som kan benyttes til de store anledninger, sier Aunevik til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Snabla dyr møkkakaffe

– Selger et symbol

Professor Fred Selnes ved BI Handelshøyskolen forklarer til avisa at når det gjelder luksuskategorien er det symboler man selger, og har du mye penger spiller det ingen rolle hva produktet koster. Han sier at det ikke er et enkelt segment å etablere seg i.

Forsker Annechen Bahr Bugge ved forbrukningsinstituttet SIFO sier til Dagbladet at nordiske råvarer og ingredienser er i vinden, og at hun ikke er overrasket over at et selskap forsøker å selge vann tappet på Svalbard som et luksusprodukt.

I januar i fjor ble det klart at et kinesisk selskap betalte en milliard kroner for å bli hovedeier i Voss of Norway, som produserer luksusvann på designflaske. Dette flaskevannet er for øvrig i en helt annen prisklasse enn Svalbardi.

Les mer: Luksusvann fra Norge solgt til Kina for 1 milliard