DAB: Dette kan du gjøre med din gamle radio når FM-nettet slukkes

– Oppgradering av gamle radioer til DAB vil uten tvil være best for miljøet, ifølge LOOP. Sjekk om din radio kan oppgraderes.

MÅ IKKE KASTES: Veldig mange FM-radioer kan oppgraderes til DAB med en adapter. – Det er også fullt mulig å oppgradere gamle radioklenodier, så hvis man for eksempel har en Tandberg-radio fra 60-tallet, bør man absolutt undersøke muligheten for å gjøre den om til DAB, sier Mari Hagerup i Digitalradio Norge. Illustrasjonsfoto: Johnny Syversen / Digitalradio Norge

MÅ IKKE KASTES: Veldig mange FM-radioer kan oppgraderes til DAB med en adapter. – Det er også fullt mulig å oppgradere gamle radioklenodier, så hvis man for eksempel har en Tandberg-radio fra 60-tallet, bør man absolutt undersøke muligheten for å gjøre den om til DAB, sier Mari Hagerup i Digitalradio Norge. Illustrasjonsfoto: Johnny Syversen / Digitalradio Norge

Mer om DAB-radio:

* Digital Audio Broadcasting (DAB), på norsk digital lydkringkasting, er en europeisk standard for digitalradio som skal erstatte dagens FM-sendinger.

* Standarden krever nytt mottakerutstyr (DAB-radioer), men også mange gamle FM-radioer kan oppgraderes til DAB med en adapter.

* FM-nettet ble tatt i bruk i Norge i 1954.

* I 1995 startet NRK prøvesendinger med DAB som gir plass til flere kanaler.

* NRK og andre landsdekkende radiostasjoner ønsket raskest mulig overgang for å spare penger.

* De ble bønnhørt i fjor da regjeringen vedtok at Norge som det første landet i Europa, skal stenge FM-nettet i løpet av 2017.

* Det vil fortsatt være mulig å høre lokalradio på FM-nettet etter at hovednettet er slukket.

Kilde: NTB

Digitalradio Norge har gjort beregninger på at det er cirka åtte millioner FM-radioer i Norge, inkludert bilradioer, vanlige radioer og lommeradioer.

Det er heldigvis ikke slik at alle disse må kastes når man neste år starter slukkingen av FM-nettene og går over til DAB-radio.

– Svært mange gamle radioer kan oppgraderes til DAB med adapter. Det er vanskelig å si hvor mange det er snakk om. Men det er fullt mulig å oppgradere gamle radioklenodier, så hvis man for eksempel har en Tandberg-radio fra 60-tallet bør man absolutt undersøke muligheten for å gjøre den om til DAB, sier kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, Mari Hagerup, til ABC Nyheter.

Hvis du har en eller flere radioer som du ikke har lyst til å kvitte deg med, kan du begynne med å se etter om apparatet har en inngang for eksterne lydkilder, gjerne en AUX- eller Line in-inngang, forklarer Hagerup.

– Hvis radioen har en slik inngang er det veldig enkelt å sette på en adapter. Hvis den ikke har en av disse inngangene, kan man også bruke andre type plugger til koble om den gamle radioen. Da blir det mer hjemmelagde løsninger, som en del nok er godt kjent med, hvor man bruke såkalte bananplugger, sier hun.

Man kan oppgradere bilradioer også. Da finnes det et enda større utvalg av adaptertyper, både de som er synlige på dashbordet, men også noen som ikke vil synes i det hele tatt, forklarer kommunikasjonssjefen.

– Folk må velge løsning etter type bil de har, men alle bilradioer kan oppgraderes med adapter så lenge de har en fungerende FM-radio. Det er lurt å sette seg inn i hva som passer for dine behov. Det finnes mange gode løsninger, sier Hagerup.

Les også:   Bilekspert forventer DAB-rush hos trege nordmenn

99 prosent av produktet gjenvinnes

Om du likevel velger å bytte ut din gamle radio med en ny DAB-radio er det viktig at du får levert inn den gamle radioen på riktig måte, slik at apparatet blir gjenvunnet til nye råvarer som kan bli til nye produkter, forklarer Sylvelin Aadland, prosjektleder for sortere.no, i LOOP.

– Du kan gratis levere disse radioene til alle forhandlere som selger tilsvarende. Alle som selger radioer må også ta imot de gamle radioene for å levere dem til gjenvinning. Alternativt kan du gå inn på Sortere.no og finne din nærmeste gjenvinningsstasjon, som kan ta imot alle typer avfall, sier hun til ABC Nyheter

Aadland forteller at det samles inn cirka 150.000 tonn el-avfall hvert år. 85 prosent av dette blir gjenvunnet til nye materialer.

Les også: Tvil og uenighet - men stø kurs for DAB i Stortinget

– I kategorien lyd og bilde uten fjernsyn, der radioer hører hjemme, blir 90 prosent av bestanddelene gjenvunnet til nye materialer, mens 9 prosent går til energigjenvinning. Det betyr at 99 prosent av produktene gjenvinnes, sier hun. 

Prosjektlederen forklarer at radioene har mange bestanddeler som kan brukes på nytt, alt fra kobber, jern, gull og sølv, til aluminium og plast.

Når apparatene leveres inn tar man i tillegg hånd om miljøgifter som kan være i radioer på en ordentlig måte, slik at dette ikke kommer ut i miljøet.

– Det er liten andel av miljøgifter i radioen, men det er viktig at de ikke går i restavfallet fordi det da går til forbrenning og gir risiko for at giftene slippes ut igjen i naturen.

Les også:   Flest eldre kjøper ny DAB-radio

Anbefaler oppgradering heller enn å kjøpe ny

Tidligere denne måneden kom halvårsstatistikken fra Elektronikkbransjen, som viste at mange kjøper ny DAB-radio. Nesten en av fem av forbrukerne sier at de eller deres husstand har kjøpt DAB-radio så langt i år. Statistikken viser også det er flere eldre enn yngre kjøpere.

Aadland i LOOP understreker at oppgradering av gamle FN-radioer absolutt er å anbefale fremfor å kjøpe nytt og kvitte seg med gamle radioer.

– Oppgradering vil uten tvil være best for miljøet. Vi har et avfallshierarki der avfallsreduksjon og gjenbruk er helt øverst, mens materialgjenvinning kommer på nivået under. Jo lenger man bruker et produkt, jo bedre er det. Vi vil jo at folk skal kaste minst mulig. Jo mer man kan forlenge et produkts levetid, jo bedre er det for miljøet, sier hun.

Sjekk når FM-nettet slukker der du bor

Og Mari Hagerup i Digitalradio Norge forsikrer at mulighetene for å velge denne løsningen er gode for veldig mange radioeiere.

– Det er definitivt gode muligheter for å bruke radioen også etter årsskiftet. Jeg vil anbefalte særlig de som har gamle klenodier eller gamle store stereoanlegg om å se etter muligheten for å oppgradere til DAB, sier hun.

Mer om DAB-radio:

* Digital Audio Broadcasting (DAB), på norsk digital lydkringkasting, er en europeisk standard for digitalradio som skal erstatte dagens FM-sendinger.

* Standarden krever nytt mottakerutstyr (DAB-radioer), men også mange gamle FM-radioer kan oppgraderes til DAB med en adapter.

* FM-nettet ble tatt i bruk i Norge i 1954.

* I 1995 startet NRK prøvesendinger med DAB som gir plass til flere kanaler.

* NRK og andre landsdekkende radiostasjoner ønsket raskest mulig overgang for å spare penger.

* De ble bønnhørt i fjor da regjeringen vedtok at Norge som det første landet i Europa, skal stenge FM-nettet i løpet av 2017.

* Det vil fortsatt være mulig å høre lokalradio på FM-nettet etter at hovednettet er slukket.

Kilde: NTB

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Kommentarfeltet er lukket for natten (23:00 - 06:00).

Velkommen til debatt i morgen tidlig klokken 06:00.

  • Avatar

    Frode P. Bergsager lørdag 01.10.2016, kl. 15:00:07

    Det merkes i media at DAB-lobbyistene begynner å bli stressa nå.
    Jo færre som har kjøpt nye DAB-radioer jo mer bråk blir det når FM slås av, og jo flere vil finne andre ting å høre på enn radio.

    • Avatar

      Trond Remi søndag 02.10.2016, kl. 20:36:18

      Jepp som meg. Kommer ikke til og bytte til DAB. Det finnes så mye annet påradioen en reklame fre P4

    • Avatar

      Thorstein Tobiassen fredag 30.09.2016, kl. 12:45:53

      I dag hørte jeg på Radio Metro at det ikke var sant at FM-nettet slukkes. Mange lokalradioer kommer fortsatt til å sende på FM i mange år enda. Radio Metro holder for meg i det daglige.

      • Avatar

        Øivind Holta lørdag 01.10.2016, kl. 17:01:04

        Stemmer det - Jeg satser på å bli "lokalradiolytter", og fortsette å lytte til FM, så lenge jeg kan. Det er selvsagt ikke noe ønske å "miste" NRK - men når det allikeel blir resultatet, kan NRK bare takke seg selv!

      • Avatar

        Herløv Bjørnestad fredag 30.09.2016, kl. 11:52:46

        Kor henne kan jeg søke for å få dekket utgiftene mine??

        • Avatar

          SverreAarvoll fredag 30.09.2016, kl. 12:01:00

          Du kan jo prøve å trekke i fra på NRK lisensen for neste år?

          • Avatar

            Herløv Bjørnestad fredag 30.09.2016, kl. 12:03:31

            Vi burde minst slippe å betale lisens til NRK de to neste år.

        • Avatar

          Kjell Håsæther lørdag 01.10.2016, kl. 06:15:19

          Drit i hele DAB tullet, slutt å lytt på radio, så blir nok FM mest sannsynlig satt i drift igjen !!

          • Avatar

            Trond Remi søndag 02.10.2016, kl. 20:39:06

            Sånne som deg liker jeg..

          • Avatar

            Severnaya Volk fredag 30.09.2016, kl. 11:43:40

            Å få DAB+ i en eldre radiomottaker er ingen lett affære....denne artikkelen dreier seg om noe helt annet: man kan kjøpe en "løs" DAB-mottaker og koble den til sin eksterende stereoanlegg...hjemmeradioen...bilradioen...osv.. Det man ikke sier så mye om, er at DAB-radioen krever en annen antenne, og at funksjonaliteten på en "løs" duppeditt ikke alltid er optimal. I tillegg bør man undersøke dekningen der man bor, eller der man ferdes...det er ikke gitt at man har dekning i det hee tatt.

            • Avatar

              Jone Nilsen fredag 30.09.2016, kl. 11:00:45

              Dette må være noe av det dummeste som er blitt vedtatt i dette århundre !

              • Avatar

                Johnny Nyhammer fredag 30.09.2016, kl. 12:32:57

                Hvorfor dumt? Fremtiden er digital og det må man bare fatte! Forskjellen på lydkvaliteten fra analog til digital radio er enorm. Finger opp for DAB!
                Å si nei til dette er som å si at jeg ikke vil ha HD kanaler på tv, vi klarer oss med de gamle analoge sendingene. Kanskje du helle ville fortrekke å se film i VHS kvalitet fremfor Bluray?

                • Avatar

                  Helge Samuelsen fredag 30.09.2016, kl. 13:53:01

                  Fremtiden er internettradio, ikke DAB. Når det er sagt, HD kanaler på TV får jeg og andre inn, DAB innendørs her jeg bor gir vesentlig dårligere mottaksforhold enn FM. I land som har full DAB-dekning lytter mindre enn ti prosent på DAB (Eksempelvis Tyskland og Nederland med i underkant av 5%). DAB er slutten på radio, om ikke folk går over til internettradio.

                  • Avatar

                    Petter_Nor søndag 02.10.2016, kl. 18:05:28

                    Tror du virkelig på det?
                    At folk skal betale for å få høre radiosendinger?
                    Er du klar over at radio via nettet, med full kvalitet, bruker ca 50MB i timen.
                    Og så kan du rene ut hva det vil koste ...

                    • Avatar

                      Øivind Holta lørdag 01.10.2016, kl. 15:45:11

                      Takker for kloke ord. Helge.
                      Noe av årsaken til denne forhastede tvangsinnføring av DAB ligger, etter hva jeg forstår, i at NRK har behov for å oppgradere sitt produksjonsutstyr, og at de allerede for mange år siden, den gang "alle" trodde at DAB var den digitale framtiden, kjøpte inn DAB produksjonsutstyr for adskillig beløp - som de selvsagt ønsker å få avkastning på - før det er for sent!
                      Derfor fikk de Stortinget til å beslutte at vi nå skal bli påtvunget en foreldet teknologi, mens de aller fleste andre land avventer hva som vil skje i forhold til lydkringkasting ved hjelp av IP-basert teknologi. Rett og slett kringkasting via WiFi-teknologi, i en eller annen form, over det ganske land.
                      Et annet argument, har jo vært å legge om for klare å presse flere kanaler inn på eteren, uten å bruke mer båndbredde (frekvenser) enn i dag. For å få til det, må den gode kvaliteten vi lenge hadde på FM, ofres, for komprimert digitallyd.
                      Og prisen for denne omleggingen er det vi forbrukere som må betale, i form av innkjøp av DAB-radioer som trolig vil få en relativ kort levetid. Litt på samme måte som ISDN-telefonene, tenker jeg...

                    • Avatar

                      Jone Nilsen fredag 30.09.2016, kl. 12:54:40

                      Heller være uten dab,slik at de gamle på gamleheimen får lytte på sin gamlle trofaste radio som før !

                      • Avatar

                        Rune Hovland mandag 17.10.2016, kl. 13:08:26

                        Det dumme i dette er vel ikke DAB men å slukke FM nettet ( noe som ikke helt er sant heller , lokalradioer fortsetter ) Tror det heller mange vil droppe radio enn å oppgradere , er vel strengt tatt blitt like dårlig som TV stasjoner og aviser ... for min del hører jeg kun på radio av gammel vane i bilen og jeg bytter ikke bil for å få DAB , dermed blir fort radiovanen borte for bitt vedkommende !

                        • Avatar

                          O.M. Hadland mandag 17.10.2016, kl. 15:47:49

                          Det aller dummeste er at noen av oss kjøpte Dab radio for noen år siden for så å oppleve at den blir like ubrukelig som de gamle FM radioene vi også har. Hvor lenge varer Dab+ ?

                        • Avatar

                          Tom Rogne fredag 30.09.2016, kl. 14:02:08

                          Johnny. Tror alle er tjent med fremgang i teknologien, men DAB er det mange grunner til å styre unna så tidlig i stadiet. Norge er eneste land i verden som slukker FM nettet. Etter hva jeg har skumlest, er DAB ikke siste skrik lenger. Teknologien hviler ikke fordi Fjellapene her i nord med AP i spissen skal vise verden at DAB er fremtiden! Ta Tyskland, hva tror du skjer om de går for en annen teknologi? Da må fjellapene nok en gang kjøpe ny radio i bilen, da DAB ikke støttes. Ny teknologi må ønskes velkommen, men dette er galskap. Enormt mange små steder rundt omkring her i Norges land som ikke får glede av DAB, skal disse måtte lytte til svenske sendinger under en nødsituasjon? Dette er SKANDALE, oppfordrer alle som skal kaste gammle radioer å sende dem til stortinget i posten!

                          • Avatar

                            Roger Alvær lørdag 01.10.2016, kl. 10:44:35

                            Hvorfor skulle Tyskland gå for annen teknologi? Både Tyskland og England har bestemt seg for å bygge ut DAB. Tar de feil alle sammen? At to så store land bestemmer seg for å bygge ut DAB viser vel egentlig at det er DAB(+) som er den beste teknologien på markedet nå når funksjonalitet og pris er vurdert. Dessuten er det ikke DAB sin skyld at FM-nettet slukkes. Det er en politisk bestemmelse. Jeg kjører mye bil i Norge, og selv om det er en del hull i DAB systemet, så er jeg veldig fornøyd med DAB.

                            • Avatar

                              Helge Samuelsen lørdag 01.10.2016, kl. 12:43:22

                              Fordi det ikke går helt på skinner med DAB i Tyskland? Mindre enn 5% lytter på det etter over 20 års satsing. Hvis du leser litt engelske nyheter ser du at det også i England er store problemer med teknologien - konkurser i lokale radiostasjoner og lite lønnsomhet generellt. Internettradio er på fremmarsj selv der myndighetene har presset DAB frem. Det nytter ikke med statlige dekreter når flertallet enten lytter til FM sendinger eller i økende grad internettradio.

                              • Avatar

                                Helge Samuelsen lørdag 01.10.2016, kl. 12:55:16

                                Tillegg: Men du kan ha rett i at DAB+ er beste teknologi på markedet i segmentet av "gammeldagse" bakkesendinger. Men det er ikke der fremtiden ligger. Det er det politikerne ikke forstod når de begynte satsingen.

                                • Avatar

                                  Fred Olav Mulelid søndag 02.10.2016, kl. 14:02:36

                                  Fm er den beste teknologien for bakkesendt lyd!

                          • Avatar

                            SverreAarvoll fredag 30.09.2016, kl. 15:34:02

                            Forskjellen ligger i at analoge TV apparater fremdeles kan brukes og de som har VHS kassetter fremdeles kan se på disse, de behøver ikke å kastes.
                            Ang. digital lyd (musikk) fremfor analog lyd så er det hevet over enhver tvil at analog er best. Vinyl er på vei tilbake og rørforsterkere gir best lydbilde.

                            • Avatar

                              amobe fredag 30.09.2016, kl. 15:38:00

                              DAB kan ikke sammenlignes med lyden fra en god analog tuner.

                              Det komplette idioti skapt og presset igjennom av Nrk, korrupte politikere og elbransje.

                              For ikke å snakke om beredskapshensyn som var svenskenes begrunnelse.

                              Noen som undrer på hvorfor vi er de eneste og første som raderer ut FM-nettet??

                              • Avatar

                                SverreAarvoll fredag 30.09.2016, kl. 15:39:28

                                Fordi "idiotgenerasjonen" har tatt over i NRK.

                                • Avatar

                                  amobe fredag 30.09.2016, kl. 15:44:04

                                  Just.

                                  Jeg undrer også hvilke løbbyister som har lykkes i å lage et fullstendig mediablackout for demokratisk debatt og hvor samtlige politikere er brakt til taushet.

                                  ABC-nyheter er unntaket, men noen burde grave mer om hvorfor all debatt er blitt tabubelagt, i seg selv en skandale.

                        • Avatar

                          Trond Remi søndag 02.10.2016, kl. 20:34:31

                          Er ikke avhengig av dab kanaler da det finnes andre og höre på. Og så slipper man reklame også.
                          Bytte til dab for å få med meg reklame kunne ikke falle meg inn.

                          • Avatar

                            Frode P. Bergsager lørdag 01.10.2016, kl. 14:29:35

                            Jeg tviler ikke på at 99% av en bunad også kan gjenvinnes som filleryer og bestikk, men slik gjenvinning er ikke alltid den beste løsningen.
                            Gjenbruk er bedre enn gjenvinning for både lommeboken og miljøet.

                            • Avatar

                              Helge Samuelsen lørdag 01.10.2016, kl. 15:22:51

                              Det går jo også mye energi med på denne gjenvinningen. Her blir det fremstillt som om 99% kan gjenvinnes og dermed er bare 1% av resursene "tapt". Det er jo meget feil.

                            • Avatar

                              Bjørn Selfors fredag 30.09.2016, kl. 16:52:56

                              Kjøpe en (1) god Dab radio. Kjøpe en liten FM sender (noen hundre lapper), som kobles til hodetelefonutgangen på DABen. Så forsyner den alle de gamle FM-radioene i huset med FM-signaler. Det er min plan :-)

                              • Avatar

                                OddW mandag 17.10.2016, kl. 10:07:58

                                Det har jeg allerede satt igang..
                                Har 2 nettradiokanaler ut på fm-sender til mine gode gamle Tandberg radioer.
                                Funker bra det.
                                DAB+... nei takk.

                              • Avatar

                                Helge Samuelsen fredag 30.09.2016, kl. 13:48:22

                                Jeg har en DAB radio som jeg fikk i en kampanje. Tenkte jeg skulle erstatte den gamle FM-radioen i hobbyrommet. Dengang ei. Ingen dekning. Bruker ikke penger på dette.

                                • Avatar

                                  Lars Erik Bønå fredag 30.09.2016, kl. 18:09:33

                                  DAB er allerede historie. Det må være DAB+

                                  • Avatar

                                    Helge Samuelsen lørdag 01.10.2016, kl. 12:12:21

                                    Jeg snakker egentlig om en DAB+ radio. Den fungerer på terassen, men ikke i kjelleren. Den står nå og samler støv og går nok i søpla (selvsagt som el-avfall) ved neste opprydning. Klarer meg mye bedre med radio fra mobilen.

                                    • Avatar

                                      Lars Erik Bønå lørdag 01.10.2016, kl. 15:22:49

                                      Da er det vel armering i kjellermuren som danner Faradays bur

                                      • Avatar

                                        Helge Samuelsen lørdag 01.10.2016, kl. 15:25:17

                                        Hovedpoenget er at FM radioen fungerer der med bare en spiker som antenne. Så dette har nok med DAB-nettet versus FM å gjøre. Mobilen har også god dekning og tar inn husets wifi. Så noe faradaybur er der nok ikke.

                                • Avatar

                                  Svein Erik Ulverud fredag 30.09.2016, kl. 11:20:21

                                  Dab er ikke Dab+. I min 2010 modell Golf er det en FM/Dab radio som det koster fra 5- til 10.000,-kroner å få gjort om til Dab+. Tiol og med antennen må det gjøres noe med. Biler med Dab-radioer er verre å gjøre om enn biler med rene FM-radioer, Gamle biler med standard radio er aller enklest. Da bytter man helt enkelt hele radioen. Men de som fremstiller dette som noe enkelt

                                  • Avatar

                                    Trond Børke fredag 30.09.2016, kl. 16:35:00

                                    Har også en slik Golf .Er bare å ta ut den gamle radioen å sette inn en ny DAB radio som koster fra 1500 kroner.

                                    • Avatar

                                      Helge Samuelsen fredag 30.09.2016, kl. 13:50:01

                                      Nei dette er ikke enkelt. Ny antenne må man også ha.

                                      • Avatar

                                        Fred Olav Mulelid søndag 02.10.2016, kl. 14:06:40

                                        Nei, man må IKKE ha ny antenne. Så lenge antenna er i rett lengde kan man bruke en helt vanlig bilantenne til DAB. Antenna på taket til en Golf er spot on når det gjelder sendefrekvensene DAB bruker, for den antenna er faktisk feil når det gjelder FM-mottak. En Golf av litt eldre dato har også en standard 1-DIN bilradio, så Golf er faktisk blant bilene der det er enklest å bytte radio.

                                        • Avatar

                                          Helge Samuelsen søndag 02.10.2016, kl. 14:31:36

                                          Vel, det er kanskje en grunn til at dekningen ikke er så god som påstått - at folk ikke har skikkelige antenner. Sitat: "DAB-radio sendes på andre frekvenser enn FM, og krever derfor en annen antenne." http://radio.no/2014/05/sli... Og folk med "skikkelige" FM antenner fra før må derfor som en HOVEDREGEL skifte antenne. Muligens altså med unntak av Golf-eiere. FM radioer kan også ofte fungere selv med en spiker som antenne - men det er ingen som påstår det er optimalt.

                                      • Avatar

                                        Harald Pettersen søndag 02.10.2016, kl. 09:39:38

                                        Koster de virkelig så mye ? .
                                        Da er det jo mye billigere å kjøpe nytt , selv med montering får man et flott stereo anlegg med DAB+ og CD og ny antenne for 5000 kr . For 10 tusen får man et kvalitets-anlegg med DAB+ CD og magasin + antenne montert ferdig til bruk i Golfen din.Men jeg skjønner jo godt at du irriterer deg blå på hele DAB rotet og utgiftene .

                                      • Avatar

                                        Bilisten fredag 30.09.2016, kl. 12:49:31

                                        Jeg går ut fra at det blir med mange som med meg: Radio blir historie!

                                        • Avatar

                                          Earl Turner fredag 30.09.2016, kl. 11:40:58

                                          Problemet med bilradioer er ikke først og fremst å sette inn en adapter.
                                          Det største problemet er at DAB/DAB+ ikke virker i store deler av landet, Selv i Oslo sentrum er det hakking og opphør med jevne mellomrom.
                                          La FM leve!

                                          • Avatar

                                            Trond Børke fredag 30.09.2016, kl. 16:31:40

                                            Har du rett antenne har du DAB signal fra Halden til ytterst I Lofoten.Har prøvd.

                                            • Avatar

                                              Frode P. Bergsager lørdag 01.10.2016, kl. 14:20:37

                                              Bruker man glassantennen som følger med adapteret så får man ikke det i Rogaland. Jeg har prøvd, og måtte bytte til antenne med magnetfot på taket. Selv da må jeg ofte bruke FM når DAB-dekningen blir for dårlig.

                                              • Avatar

                                                Per Gulliksen søndag 02.10.2016, kl. 09:59:02

                                                Rett antenne? Nå har vel de fleste biladaptere en glassantenne som i de fleste tilfeller monteres oppe til høyre på frontruta?
                                                Har kjørt Oslo - Bergen med en slik antenne og det er mange "hull" i sendingene hele veien etter å ha passert Hønefoss.

                                                • Avatar

                                                  Harald Pettersen søndag 02.10.2016, kl. 09:51:49

                                                  Slik skal det i vertfall være .

                                                • Avatar

                                                  Odd Ragnar Rossing jr. fredag 30.09.2016, kl. 14:37:09

                                                  Jeg er helt enig, i Østfold er det flere steder som har helt ræva dekkning.

                                                  • Avatar

                                                    Mari Andersen fredag 30.09.2016, kl. 12:35:04

                                                    Ingen av radioene som artikkelen omhandler har dette problemet.

                                                  • Avatar

                                                    Odd Johannessen søndag 02.10.2016, kl. 09:37:34

                                                    FM-radioene kan jo selges til resten av Europa, de fleste er jo like gode som ny.

                                                    • Avatar

                                                      Harald Pettersen søndag 02.10.2016, kl. 09:45:39

                                                      Ja tenk på alle de kanonfine bil anleggene som går rett til resirkulering .

                                                    • Avatar

                                                      Arild Smaaberg fredag 30.09.2016, kl. 15:43:19

                                                      DAB er no stor dritt som virker bare sporadisk. Kan det ikke komme opp med noe bedre en dette for det heller være med hele radioen.

                                                      • Avatar

                                                        EstenDahl fredag 30.09.2016, kl. 16:47:27

                                                        Jeg leide bil fra Oslo til ute ved kysten i Trønderlag et sted, med DAB radio. Det fungerte aldeles utmerket hele tiden. Og lyden var god, ren og fin. 110 mil att og frem med dekning hele tiden. Topp. Og radioen sto på absolutt hele tiden bare så det er sagt.

                                                        • Avatar

                                                          SverreAarvoll fredag 30.09.2016, kl. 16:50:52

                                                          Ergo: Alle med FM radio som slutter å virke skal leie seg bil med radio som "virker"?

                                                          • Avatar

                                                            EstenDahl fredag 30.09.2016, kl. 16:51:45

                                                            Jepp. :)

                                                            • Avatar

                                                              SverreAarvoll fredag 30.09.2016, kl. 16:53:20

                                                              Hva med co^2 utslippene?

                                                              • Avatar

                                                                EstenDahl fredag 30.09.2016, kl. 16:54:34

                                                                Slikt bryr jeg meg ikke om når jeg leier bil.

                                                                • Avatar

                                                                  SverreAarvoll fredag 30.09.2016, kl. 16:55:13

                                                                  • Avatar

                                                                    EstenDahl fredag 30.09.2016, kl. 16:59:52

                                                                    Men, altså, fra spøk til alvor. Jeg skulle bare gi en 'solskinnhistorie' om min erfaring med DAB. Så langt i alle fall. Og bil og radio var splitter ny. Min gamle bil med FM virker ikke i tjukkeste Oslo en gang.

                                                                    • Avatar

                                                                      SverreAarvoll fredag 30.09.2016, kl. 17:04:12

                                                                      Da er det noe feil på radioen/antenna ! Er du sikker på at det ikke er en gammel AM radio :-)

                                                                      • Avatar

                                                                        EstenDahl fredag 30.09.2016, kl. 18:57:31

                                                                        Godt spørsmål. Nei, jeg vet ikke. Det er en Sony. Eller som en sa da han fikk spørsmål om hva slags bil han hadde. Jeg har en grønn bil, sa han.
                                                                        Jeg tipper det er antenna. Bra tips.

                                                                        • Avatar

                                                                          SverreAarvoll fredag 30.09.2016, kl. 20:09:11

                                                                          Nå har jeg drivi med bilradioer siden 1965. men en Sony bilradio? Du har en kasettspiller!

                                                      • Avatar

                                                        SverreAarvoll fredag 30.09.2016, kl. 11:48:32

                                                        Du må gjerne be for din "syke mor" kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, Mari Hagerup, men å slukke FM nettet blir ikke mindre dumt for det!

                                                        • Avatar

                                                          AK fredag 30.09.2016, kl. 17:08:18

                                                          Har ingen planer om å bytte til noen annen radio... Er radioen borte? så får den være det...
                                                          Blir for dumt at flere millioner fungerende radioer skal gjøres ubrukelige... Det får holde at vi har ubrukelige folk i politikken.

                                                          • Avatar

                                                            Odd Johannessen søndag 02.10.2016, kl. 09:49:14

                                                            Behøver ikke kjøpe en DAB-radio. Har du kabel-TV eller satellitt, ligger det masse radiokanaler der.

                                                          • Avatar

                                                            Kåre Sivesand fredag 30.09.2016, kl. 15:54:10

                                                            "Oppgradering av gamle radioer til DAB vil uten tvil være best for miljøet"
                                                            Det beste for miljøet er å skrinlegge DAB og beholde FM nettet.

                                                            • Avatar

                                                              Fred Olav Mulelid søndag 02.10.2016, kl. 14:03:49

                                                              Synd å lese at så mange av dere er så LITE opptatt av god lyd!

                                                              • Avatar

                                                                Trond Remi søndag 02.10.2016, kl. 20:34:56

                                                                Det får man mange andre steder en radio

                                                              • Avatar

                                                                Helge Samuelsen lørdag 01.10.2016, kl. 16:01:10

                                                                Telenor har også funnet ut at nettradio er tingen: http://www.online.no/forbru... Kan legge til at med ekstern aktiv antenne med induksjonskobling mot mobilen så blir mobilsignalet bunnsolid de fleste steder.

                                                                • Avatar