Facebook beklager at de blokkerte bilde av «uønsket» plus-size-modell
Facebook fikk merke raseriet fra australske feminister da de sensurerte en annonse med en stor kvinne.
Den sosiale mediekjempen Facebook har sett seg nødt til å unnskylde seg etter at selskapet ikke godkjente en australsk annonse som avbildet en plus-size-modell i bikini. Bildet skulle promotere et sunt kroppsbilde, men ble stemplet som «uønsket».
Les også: – Du er tjukk, og folk kommer til å stirre
– I strid med retningslinjene
Annonsen tilhørte det australske arrangementet «Cherchez La Femme: Feminism and Fat» og ble blokkert som følge av at bildet var i strid med selskapets retningslinjer for reklame.
Ifølge Facebook sine retningslinjer kan ikke annonser fremstille en helsetilstand eller kroppsvekt som «svært uønsket».
Da arrangørene protesterte på avgjørelsen, svarte annonseavdelingen til Facebook at «bildet fremstilte en kropp eller kroppsdeler på en uønsket måte».
«Annonser som disse blir ikke tillatt siden de gir brukere en dårlig selvfølelse», kunne man lese i brevet som arrangør Jessamy Gleeson la ut på nett.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Derfor bør du droppe tester og quiz på Facebook
Oppmodet til raseri
Gleeson sa hun var sjokkert over at Facebook tilsynelatende ikke hadde noen anelse om at store kvinner kunne ha et godt selvbilde.
Hun oppmodet folk om å «rase mot alle som prøver å fortelle oss at noen kropper er mer ønskelige enn andre».
«Facebook har ignorert det faktum at arrangementet vårt skal handle om positivitet rundt kroppen (som kommer i alle fasonger og størrelser, men som i vårt tilfelle dreier seg om tykke kropper)», skrev hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHun fortsatte med at Facebook «har istedenfor kommet til konklusjonen at vi har prøvd å gi kvinner dårlig selvfølelse ved å publisere et bilde av en vidunderlig stor kvinne».
Les også: Seks gode grunner til å droppe slanking
Innrømmet feilvurdering
Gleeson sa at Facebook senere unnskyldte seg og sendte henne en melding der de innrømmet at de hadde feilbedømt annonsen.
Artikkelen fortsetter under annonsen«Retningslinjene våre skal hjelpe med å beskytte samfunnet vårt fra støtende annonser som kan skade brukeropplevelsen deres», lød meldingen fra Facebook-teamet.
«Dette er ikke tilfelle her, og jeg beklager den feilaktige vurderingen vår. Vi evaluerer millioner av annonser hver uke, og det forekommer tilfeller der vi feilaktig avslår bilder som ikke er i strid med retningslinjene våre».