Du kan bli nedringt etter å ha deltatt i en Facebook-konkurranse

Reglene skal strammes inn så du ikke blir ringt opp etter å ha reservert deg mot det.
Reglene skal strammes inn så du ikke blir ringt opp etter å ha reservert deg mot det. Foto: Illustrasjon: Colourbox

Smutthull i lovverket gir telefonselgerne lov å ringe deg tross reservasjon - enn så lenge.

Selv om du har reservert deg mot telefonsalg, kan du bli oppringt hvis du for eksempel har deltatt i en konkurranse på Facebook, hvor du har oppgitt kontaktopplysninger, skriver Dinside.

Hver enkelt konkurranses vilkår kan nemlig overstyre den reservasjonen du trodde skulle gi deg fred fra telefonselgere.

I et forslag til endring i lovverket fra barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, som nå er på høring, fremmes det forslag om to konkrete endringer som skal tette disse smutthullene.

Den første endringen i regjeringens høringsforslag lyder:

Samtykke til telefonsalg fra reserverte kunder må gis direkte til én aktør. Dette tiltaket vil gjøre det forbudt å innhente samtykker til telefonsalg til flere forskjellige aktører kun på bakgrunn av deltagelse i en enkelt konkurranse på nett. Denne praksisen har generert mange klager fra forbrukere.

Det betyr at du kan oppgi kontaktopplysninger uten at de selges videre til firmaer som igjen kontakter deg.

Videre i høringsforslaget foreslås det at:

Næringsdrivende kan ikke rette telefonsalgshenvendelser til eksisterende reserverte kunder uten etter samtykke. Dette vil gjøre det forbudt å selge nye varer eller tjenester per telefon til reserverte forbrukere kun på bakgrunn av et kundeforhold. For frivillige organisasjoner, foreslås det å opprettholde dagens regler. De vil fortsatt kunne drive telefonsalg og pengeinnsamling overfor eksisterende kunder eller givere.

– Telefonsalg oppleves som en påtrengende form for markedsføring og det rammer forbrukere som har tatt et aktivt valg om å ikke bli kontaktet av telefonselgere, skriver Solveig Horne, statsråd i departementet i en pressemelding.

Under den forrige Stoltenberg-regjeringen var Inga Marte Thorkildsen statsråd, og også hun ønsket å stramme inn reglene. I 2012 skulle departementet «se på om markedsføringsloven har gode nok regler på dette området»

– Denne situasjonen kan vi ikke leve med i lang tid fremover. Det handler om respekt for reglene. Jeg ønsker å rasle med sablene, sa statsråd Thorkildsen (SV) til VG i 2012.

Personvernpolicy