KitKat vs. Kvikk Lunsj i domstolen
KitKat kan ikke kreve enerett på de fire kjeksfingrene, slår en ekspert i EU-domstolen fast om en sjokoladefasong nordmenn kjenner best som Kvikk Lunsj.
I over ti år har snopgigantene Nestlé og Cadbury utkjempet britiske sjokoladeslag.
Først ville Cadbury ha opphavsrett på den lilla logofargen. Så gikk Nestlé til domstolen for å få formen på de fire kjeksfingrene i KitKat erklært som varemerke i Storbritannia.
Mens Nestlé står bak KitKat, står Cadburys eier Mondelez bak Freias Kvikk Lunsj. Den første stammer fra 1935, den andre fra 1937. Begge har de samme, fire sjokoladestengene med kjeks som kan brekkes fra hverandre.
Ifølge BBC selges Kvikk Lunsj i noen britiske butikker, og Cadbury ville slett ikke ha noe av Nestlés fremstøt i domstolen.
Nestlé har vist til at 90 prosent av spurte forbinder kjeksfingrene med KitKat, og de britiske dommerne ba til slutt EU-domstolen om råd.
Der slo en av generaladvokatene torsdag fast at Nestlé ikke kan beskytte fasongen på sjokoladen som varemerke etter EUs regler. Uttalelsen er ikke bindende, men innspillene fra generaladvokaten følges som regel av domstolene.
Hvilken av sjokoladene som faktisk er best, sier dog uttalelsen fra EU-domstolen ingen ting om.