Matbransjen skal lage plan for å kutte mettet fett

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) møter næringslivsgruppen på matområdet. Tema for møtet er hvordan myndigheter og matvarebransjen kan jobbe sammen for å redusere innholdet av mettet fett i matvarer. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) møter næringslivsgruppen på matområdet. Tema for møtet er hvordan myndigheter og matvarebransjen kan jobbe sammen for å redusere innholdet av mettet fett i matvarer. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)

Matvarebransjen er godt i gang med å redusere saltinnholdet i maten, mener helseministeren. Nå går han løs på mettet fett.

Helseminister Bent Høie (H) har oppskriften klar. Han vil vennlig dytte forbrukerne i retning å ta sunnere valg.

For å få til det, må matbransjen redusere andelen mettet fett i produktene, det må bli flere nøkkelhullsvarer og tydelig merking, og myndighetene må gi folk god og tydelig informasjon.

– Jeg opplever at folk ønsker seg sunnere alternativer, sier Høie.

– Vi må ha sterkere forpliktelse til nøkkelhullsmerket. Det handler om produktutvikling, men også at næringen merker de produktene som faktisk tilfredsstiller kravene. Det er vi litt bekymret for, at de velger å ikke merke på grunn av priskrig, sier han.

Samles om sunnere mål

Mandag inviterte Høie matvarebransjen til et dialogmøte. Målet er å få til en møteplass for produsenter, matvarekjedene, helsemyndighetene og forskningsmiljøer. Det klare budskapet fra helseministeren var at bransjen må hjelpe forbrukerne til å bli sunnere.

– Hvis nøkkelhullsmerker skal være folks førstevalg, må det være et spekter å velge i, sier Høie.

Nå skal de store aktørene i matvarebransjen sette seg ned sammen med Helsedirektoratet og utarbeide noen mål for hvordan man kan få ned andel mettet fett i maten. Arbeidet skal raskt i gang, slik at de har elementer av planen klart til neste dialogmøte i høst.

Orkla lover dobling

Orkla-konsernet lover allerede nå å satse mer på nøkkelhullsvarer.

– Vi vil doble antall nøkkelhullsprodukter. Vi har i dag 11, i løpet av 2016 er målet å ha 22. Og vi skal gå gjennom samtlige kategorier og se på om de produktene vi har kan gjøres bedre, sier konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli, i Orkla.

Et godt initiativ, mente NorgesGruppen, som likevel ikke er altfor imponert over produsentene. Bare 15 nye nøkkelhullsprodukter så dagens lys i 2013.

– Det er altfor lite. Vi ønsker en langt kraftigere satsing, sier Øyvind Andersen, konserndirektør for innkjøp og kategoriutvikling.

Lavkarbo snudde utviklingen

I flere tiår har andelen av mettet fett i det norske kostholdet vært på jevn tur nedover. Smør ble byttet ut med olivenolje. Medisterdeig fikk vike for karbonadedeig. Men i løpet av de siste årene har mengden mettet fett begynt å stige igjen.

– Det er lavkarbobølgen. Det er promoteringen av et synspunkt om at det er karbohydrater som er farlig, og ikke mettet fett – det er bare noe myndighetene har lurt dere til å tro. Dette er en internasjonal trend, og det er ikke lett å møte en slik utvikling i ett enkelt land, sier Camilla Stoltenberg, direktør i Folkehelseinstituttet.

Utviklingen bekymrer helsemyndighetene. Stoltenberg viser til at store, internasjonale og tunge forskningsmiljøer har slått fast at det er økt risiko for hjerte- karsykdom ved et høyt inntak av mettet fett.

Meieriprodukter står for 42 prosent av andelen av det mettede fettet vi får i oss. Kjøtt står for 20 prosent, mens kategorien margarin, matolje og dressing utgjør 13 prosent.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden