Sterk svensk reklame går verden rundt:Blinde: - Dette er skjønnhet for oss

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan måler man skjønnhet når man er blind?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hudpleiekjeden Dove har de siste årene hatt flere vellykkede kampanjer for å kvinner til å ta et oppgjør med sine holdninger til egen kropp.

Nå har de spurt blinde og svært svaksynte svenske kvinner om hva skjønnhet er for dem. Svarene er ganske så øyeåpnende.

Se tidligere kampanjer: Hvorfor tør de ikke gå inn den andre døra?

– Lenge etter at jeg ble blind gikk jeg fortsatt og kikket i speilet. Det satt helt automatisk i ryggraden, sier Anna Bergholtz i videoen før hun fortsetter:- Det tok lang tid før jeg sluttet å gjøre det. Det har nå blitt en av tingene som er godt å slippe.

Se også denne: Du er penere enn du tror

De tre kvinnene kan ikke dømme seg selv i speilet, men de kan likevel føle seg vakre:

– Når jeg føler at jeg er på rett sted, gjør de rette tingene, meningsfulle ting. Da føler jeg mer automatisk vakker, sier Ida Østlund, som har vært blind hele livet.

Snutten er en del av Doves Choose Beautiful-kampanje . Den svenske videoen har fått mye oppmerksomhet verden over og blir kalt «inspirerende» av Daily Mail og «kraftfull» av The Indipendent.

Se også stuntet Dove gjorde i Frankrike, der kvinner ble konfrontert med de stygge kommentarene de hadde gitt seg selv: