Tabbe og programfeil lammet mobilnettet
Tre millioner Telenor-kunder mistet i høst muligheten til å ringe eller sende tekstmeldinger. Det hele startet med en kunde som skulle ha nytt sim-kort.
Årsaken til at store deler av mobiltrafikken ble lammet 30. oktober i fjor var rett og slett en velkjent svakhet i en programvare og en uheldig tekniker, skriver Aftenposten.
Resultatet ble at store deler av mobiltrafikken i Norge ble lammet, også kunder i andre mobilselskaper ble forhindret fra å ringe eller sende tekstmeldinger til Telenor-abonnenter.
I en rapport til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som Aftenposten har fått innsyn i skriver Nasjonal kommunikasjonsmyndighet at hendelsen «avdekket alvorlige svakheter».
Bakgrunn: Post- og teletilsynet: – Ser alvorlig på Telenor-feilen
Bakgrunnen for mobilkollapsen var helt enkelt en kunde i Telenor som skulle ha et nytt sim-kort. Rutinemessig måtte selskapet da endre abonnentdatabasen hvor all nødvendig data for å ringe, sende tekstmeldinger eller opprette dataforbindelse, ligger.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen kundens data ble ødelagt da opplysningene skulle legges inn, noe som skjer hver dag og som skyldes en velkjent svakhet i programvaren Telenor bruker til å oppdatere data om eksisterende abonnenter.
Etter at kundebehandleren ikke klarte å gjøre jobben en gang til, gikk Telenors leverandør inn i systemet for å slette feilen manuelt, men uheldigvis ble feil data slettet og et av de største mobilsammenbruddene i Norge et faktum.
Telenor opplyser at selskapet har evaluert sammenbruddet og foreslått flere tiltak.
Les også: Telenor beholder fasttelefonen
* ABC Nyheter er en del av ABC Startsiden som hovedsakelig er eid av Telenor.