Stress og sosiale medier: kompliserte saker

Sosiale medier kan gjøre brukerne oppmerksomme på at venner og familie har opplevd ubehagelige ting, noe som kan øke deres stressnivå. Foto: Bloomua / Shutterstock.com
Sosiale medier kan gjøre brukerne oppmerksomme på at venner og familie har opplevd ubehagelige ting, noe som kan øke deres stressnivå. Foto: Bloomua / Shutterstock.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruk av digital teknologi forårsaker ikke stress direkte, men sosiale medier kan øke bevisstheten om problemer blant venner og familie. Dette stresset kan virke «smittsomt», ifølge en ny studie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rapport fra Pew Research Center og forskere ved Rutgers-universitetet konkluderer med at stresset enkelte brukere av sosiale nettverk opplever er knyttet til «kostnaden ved det å bry seg», melder AFP Relaxnews.

– Det finnes ikke beviser i våre data for at brukere av sosiale medier opplever mer stress enn mennesker som bruker digital teknologi i mindre grad eller ikke i det hele tatt, sier Rutgers-forskeren Keith Hampton, en av forfatterne av rapporten.

Hampton sier dataene ikke støtter forestillingen om at brukere blir stresset fordi de stadig må oppdatere seg på sosiale medier som Facebook og Twitter. Men han legger til at «det å få vite om og stadig bli påminnet uønskede hendelser i andres liv gjør at folk selv kan føle mer stress. Dette funnet om kostnaden ved det å bry seg demonstrerer at stress kan være smittsomt».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskerne fant at regelmessig bruk av internett og sosiale medier ikke har ga høyere nivå av stress enn i gjennomsnittsbefolkningen, og at mange som bruker Twitter, e-post og billeddeling på mobilen melder om lavere nivå av stress.

Det var imidlertid noen kjønnsforskjeller ved hvordan bruken av sosiale medier påvirket stress.

– Det var ingen statistisk signifikant forskjell i stressnivået mellom menn som bruker sosiale medier, mobiltelefoner eller internett og menn som ikke bruker disse teknologiene, skriver forskerne.

Men «kvinner som bruker Twitter flere ganger per dag, sender eller mottar 25 e-poster per dag, og deler to digitale bilder via mobil per dag, scorer 21 prosent lavere på vår stressmåling enn kvinner som ikke bruker disse teknologiene overhodet».

Les også: Slik slår du opp med venner

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Facebook kan spre stress

I tilfeller der digitale teknologier øker oppmerksomheten om stressende hendelser i andres liv, særlig på Facebook, så forskerne at stress kunne være «smittsomt».

– Facebook er den ene plattformen som, for både menn og kvinner, gir økt oppmerksomhet om stressende hendelser i andres liv, både nære venner og mer perifere bekjente, skriver forskerne.

En kvinne med et gjennomsnittlig nettverk på Facebook er oppmerksom på 13 prosent flere stressende hendelser i livene til sine nærmeste, og menn er oppmerksomme på åtte prosent mer, fant man i studien.

– «Kostnaden ved å bry seg» føles særlig sterkt blant kvinner, skriver forskerne.

– Dette skyldes to faktum om kvinner og stress: for det første melder kvinner om høyere grad av stress i utgangspunktet, for det andre er kvinner oppmerksomme på flere stressende hendelser i livene til venner og familie.

Les også: Odd Karsten Tveit er «gangsterlegende» på Facebook

Artikkelen fortsetter under annonsen

Facebook fortsatt mest populær

Rapporten er basert på en undersøkelse av 1801 voksne amerikanere i perioden 7. august til 16. september, med en feilmargin på 2,6 til 3,3 prosentpoeng, avhengig av gruppen. En annen studie fra Pew, offentliggjort forrige uke, viser at Facebook fremdeles er det mest populære sosiale nettverket blant amerikanere, og brukes av 71 prosent av de som bruker internett.

Andre plattformer har økt, men er fremdeles langt bak Facebooks popularitet, blant disse finner man Pinterest og LinkedIn (28 prosent), Instagram (26 prosent) og Twitter (23 prosent). Studien viste at 81 prosent av alle amerikanere bruker internett.