Forbrukerrådet: Ni av ti nettbutikker bryter loven

Mange nettbutikker følger ikke de nye angrerettsreglene som ble innført i sommer. Foto: Robert Schlesinger (NTB scanpix)
Mange nettbutikker følger ikke de nye angrerettsreglene som ble innført i sommer. Foto: Robert Schlesinger (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du julehandler på nett, må du ofte kjenne rettighetene dine selv. Av 150 nettbutikker Forbrukerrådet har undersøkt, ga bare ni prosent den informasjonen loven krever.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I undersøkelsen så Forbrukerrådet på om nettbutikkene fulgte 13 krav fra angrerettloven og ehandelsloven. Over halvparten av butikkene opplyste ikke om angrerettsskjemaet, og hele 85 prosent fulgte ikke de nyeste reglene som ble innført i sommer.

– Dette er skuffende. Når du driver en nettbutikk, har du et ansvar for å ta vare på forbrukeren, og du må selvfølgelig sette deg inn i hva loven krever, sier Jo Inge Bjørntvedt i Forbrukerrådet.

Les også: Så mye kan du handle for den nye 500-kronersgrensen

– Fra i sommer økte kravet til informasjon som selgerne i EØS-området skal gi forbrukerne. Det er urovekkende at så mange i bransjen ikke har fått med seg disse endringene, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne (Frp).

En tredel av nettbutikkene opplyste ikke om angrefristen og kostnadene ved retur. I disse tilfellene kan forbrukeren kreve at butikken betaler for returkostnadene.