– Du skal slippe å betale for uønskede TV-signal

ULOVLIG? Det er ulovlig å kreve at de som kjøper bredbånd fra kabelselskapene også skal betale for TV-signaler, mener Forbrukerombudet. Foto: Illustrasjon
ULOVLIG? Det er ulovlig å kreve at de som kjøper bredbånd fra kabelselskapene også skal betale for TV-signaler, mener Forbrukerombudet. Foto: Illustrasjon
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ønsker du kun bredbånd fra kabelselskapene Get og Canal Digital, er det ulovlig å kreve at du også betaler for TV-signalene, mener Forbrukerombudet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har du bredbånd gjennom kabelselskapene Get og Canal Digital, må du også betale for TV-signaler fra samme selskap. Også om du egentlig ikke ønsker dette. Og det mener altså Forbrukerombudet er en ulovlig praksis. Men hva har det å si for deg som kunde?

Betyr dette at du som kunde kan kreve å slippe å betale for TV-signaler fra selskapene?

Nei, ikke i første omgang

Selv om Forbrukerombudet mener at selskapenes praksis er i strid med markedsføringen, vil det ifølge forbrukerombud Gry Nergård ikke få noen umiddelbar effekt for kundene i denne omgang:

– Først når de to selskapene faktisk har endret vilkåret om kobling, vil forbrukerne kunne kreve å for eksempel si opp TV-avtalen, sier Nergård til Dinside, og legger til at hvor lang tid det eventuelt vil ta, er noe Forbrukerombudet nå diskuterer med de to selskapene.

– Med de endringene i TV-vaner som nå går veldig fort, blir dette mer urimelig for hver dag som går, sier Nergård, og oppfordrer kunder som kun ønsker å ha bare internettavtalen om å kontakte sin tilbyder og si ifra.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis selskapene får henvendelser om dette fra kundene direkte, vil det også kunne være med å fremskynde en endring, mener Nergård.Les også om du burde kvitte deg med hele TV-boksen.

Men selskapene er uenige

Verken Canal Digital eller Get er enige med Forbrukerombudet i at de bryter loven, og Forbrukerombudet påpeker da også at bestemmelsen de krangler om skal vurderes skjønnsmessig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spørsmålet er altså hvorvidt dagens praksis er urimelig, slik Forbrukerombudet hevder.

Catharina Kokkim, informasjonssjef i Canal Digital Kabel, sier til Dinside at de er uenige i at de gjør noe ulovlig, ettersom TV et grunnprodukt hos dem, og det ikke er slik at de kobler TV og Internett sammen.

Les også: Her er Canal Digitals T-We løsning

– Grunnen til at TV er grunnprodukt i dag er at vi fortsatt tilbyr TV-signaler analogt, og det er altså ikke mulig for oss å levere bredbåndssignaler uten å samtidig kutte dette tilbudet. Selv om Forbrukerombudet legger vekt på viktigheten av bredbånd, så har vi faktisk mange kunder som er opptatt av det analoge tilbudet og ønsker å beholde dette, sier Kokkim.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å kunne tilby bare bredbånd til kundene må altså selskapet kutte det analoge tilbudet de har i dag, noe Canal Digital Kabel ifølge Kokkim allerede har planer om.

– Dette er en endring vi skal gjøre, og som vi ønsker å gjøre. Det er en stor jobb som skal gjøres frem til vi kommer dit, men dette er noe vi gleder oss til, og som vi mener gjør oss relevante for mange flere, sier Kokkim.

Hun legger til at de jobber med å legge til rette for dette i året som kommer, og at kundene vil få god informasjon når et nytt tilbud er klart.

Har du fått med deg RiksTVs nye funksjoner?

Heller ikke Get vil endre tilbudet

– Vi mener dagens ordning ikke er brudd på Markedsføringsloven, sier Øyvind Husby, direktør for samfunnskontakt i Get til Dinside, og fortsetter:

– Vi vil derfor ikke endre dagens praksis på grunn av dette, men vil la nye kundeløsninger komme gjennom konkurranse mellom tilbyderne og dialog med kundene.

Les også: Vi har testet Get Box 2