Julebrus til over tusen kroner på Finn.no

KUPP? Flere personer annonserer for julebrus av den gamle varianten på nett. Skjermdump: Finn.no
KUPP? Flere personer annonserer for julebrus av den gamle varianten på nett. Skjermdump: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sverger du til den gode, gamle smaken på Aass Julebrus, må du ty til Finn.no og priser i tusenkroners-klassen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

At man ikke skal tulle med gamle tradisjoner har Aass bryggerier fått oppleve, etter at de endret smaken på sin julebrus.

Er du en av dem som synes julen er ødelagt av den grunn, kan du sikre seg den gamle versjonen av julebrusen - på Finn.no!

– Hvis noen kan ha det moro med å legge ut den gamle varianten på nett til salgs, så får de bare gjøre det. Jeg tviler på at noen er villig til å betale hundre ganger pålydende på svartebørs, sier Leif Eliassen, produktsjef i Aass bryggerier til Dinside.no.

Les også: Her får du kjøpt den nye, grønne Coca Colaen

2.000 kroner for én flaske

At man nå ikke får tak i den gamle varianten av Aass Julebrus, har enkelte sett muligheter i, nemlig de som har denne stående hjemme.

På Finn.no finner vi hele fem annonser hvor man kan sikre seg Aass Julebrus til priser på opptil 2.000 kroner for én flaske.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

GAMLE SMAKER: Julebrus har mange et nærmest religiøst forhold til. Så disse fra en tidligere test på Dinside vil nok vekke minner. Foto: DinSideGAMLE SMAKER: Julebrus har mange et nærmest religiøst forhold til. Så disse fra en tidligere test på Dinside vil nok vekke minner. Foto: DinSide

Én av selgerne som har lagt ut annonse på Finn.no med ti flasker Aass Julebrus, er Hege Beate Bjølgerud i Vikersund. Prisen er satt til 800 kroner samlet, men med oppfordring om å gi bud.

– Jeg har fått to henvendelser så langt, og høyeste bud er på 350 kroner, forteller Hege Beate til Dinside, og legger til at annonsen ble lagt ut som en spøk, da hun reagerte på at andre solgte én flaske av julebrusen for store summer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å faktisk selge de ti flaskene blir sannsynligvis ikke aktuelt. Selv kjøpte hun flaskene for å ha dem til jul da Aass solgte ut restlageret sitt tidligere i høst.

– Da gir jeg dem heller bort, sier Hege Beate, som selv ikke har smakt på den nye versjonen av julebrusen fra Aass, men har hørt av kjente at den ikke er spesielt god.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Disse nye matvarene er nå på plass i butikkhyllene

Oppleves som negativt

Om julebrusen på Finn går som varmt hvetebrød eller ikke, gjenstår å se, men det er ingen tvil om at endringen av produktet har skapt stort engasjement.

– Det er noen forbrukere med et nærmest religiøst forhold til julebrusen vår, så det har blitt noen sinte henvendelser, men også noen som liker den nye bedre, forteller Leif Eliassen i Aass Bryggerier.

Han legger til at endringen ikke er gjort av egen fri vilje, eller markedshensyn. Derimot ble de tvunget til å endre oppskriften fordi en av leverandørene av aromastoffer har sluttet å produsere et produkt de brukte i den gamle varianten.

FORVENTNINGER: Har du et spesielt forhold til et produkt, som julebrus, er det knyttet forventninger til smaken. «Feil» smak oppleves som noe negativt, ifølge smaksforsker Valérie Lengard Almli. Foto: Per ErvlandFORVENTNINGER: Har du et spesielt forhold til et produkt, som julebrus, er det knyttet forventninger til smaken. «Feil» smak oppleves som noe negativt, ifølge smaksforsker Valérie Lengard Almli. Foto: Per Ervland

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og dermed skapes et voldsomt engasjement og sinne blant forbrukerne. Valérie Lengard Almli, som blant annet er forsker innen forbrukeratferd ved Nofima, forklarer til Dinside at dette er knyttet både til forventningene til smaken på et produkt, og til tradisjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis det er produkt man for eksempel har vokst opp med, har man klare forventninger til smaken basert på tidligere erfaringer. Når smaken ikke passer til forventningene, oppleves dette som negativt, sier Lengard Almli.

Les også: Hvilken ketchup smaker best?

Du kan bli vant til den nye smaken

Hun forteller videre at det er mye følelser knyttet til tradisjoner, og at det kanskje er spesielt mange emosjonelle assosiasjoner knyttet til julen.

– Produsentene kan stå friere til å rote med hverdagsproduktene enn med juleproduktene. Når julebrusen forandrer smak er det ikke bare brusen dette påvirker, men også juleopplevelsen, tror forskeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men om man sverger til Aass julebrus, går det an å venne seg til den nye smaken? Ja, tror Valérie Lengard Almli, men det kan ta litt tid.

– Det vil kreve flere eksponeringer for å erstatte den opprinnelige forventningen til produktet. Er det dessuten snakk om et produkt som har vært likt i mange tiår, kan det ta ekstra lang tid å endre forventningene, sier hun.