BYEN I FJORDEN:«Fjordby» utenfor Oslo kan romme 150.000 mennesker

Hver av de fire øyene skal ha sitt eget sentrum, broer seg imellom, og et avansert grid-system med poder. Foto: Sweco
Hver av de fire øyene skal ha sitt eget sentrum, broer seg imellom, og et avansert grid-system med poder. Foto: Sweco
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flytende øyer, undersjøisk t-bane og førerløse transportpoder er bare noe av det Sweco ønsker å bygge utenfor Oslo mot 2070.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag lanserte Sweco sin idé for by- og transportutvikling i Oslo mot 2070.

Ideen, presentert som en rapport, skal ifølge selskapet gjøre Oslo til en av de mest spesielle kystbyene i hele verden.

Planene involverer blant annet fire flytende øyer med plass til omlag 150.000 mennesker.

Les også: Post-it-lapper ga hus med null byggefeil

Kunstige øyer

I fremtidsplanen for Oslo 2070 – «Byen i Fjorden» ønsker selskapet å fremheve hvordan fjorden bør brukes som en mulighet og ikke en barriere.

Selskapet ønsker å bruke noe av fjordarealet til å anlegge fire kunstige øyer, hvorav tre øyer i Bunnefjorden og én utenfor Nesoddtangen.

– Idéen vår er å bygge ut områdene Bygdøy, Nesodden og Holmlia, og la Nesodden gi rom til et nytt sentrum. Området vil da utgjøre den sørlige delen av en omfattende fjordring, som igjen vil trekke det urbane sentrum litt lenger sørover, ut i fjorden, sier Malin Andersson, prosjektleder for Oslo 2070 i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Saken fortsetter under bildetForslaget går ut på å etablere tre øyer i Bunnefjorden og én utenfor Nesoddtangen. Foto: SwecoForslaget går ut på å etablere tre øyer i Bunnefjorden og én utenfor Nesoddtangen. Foto: Sweco

Fremtidens transportløsninger

Hver av de fire øyene skal ifølge Sweco ha sitt eget sentrum. Det skal være broer mellom øyene, og et avansert grid-system med kjøretøyer, eller såkalte poder. Podene er elektriske, førerløse og går langs dedikerte traséer.

Podene skal gå over takene og ha hyppige stoppesteder ved sentrale knutepunkter. I tillegg ønsker selskapet å etablere en ny undersjøisk t-bane-ring som skal knytte Bygdøy, Nesodden, Mortensrud og Holmlia sammen med resten av Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Linjene skal være 20 meter under havoverflaten, og ha fire spor. To for podene og to for t-bane.

– Vi ønsker at det tradisjonelle sentrum skal bli grønnere. Pod-biler og –busser, samt lett-transport-broer vil underlette persontransporten i sentrum. Håpet er et billøst Oslo innenfor Ring 3, der pod-busser tar over ved sentrale innfartsårer, sier Andersson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Profesjonelle kunder bestiller produkter som var vanlige rundt første verdenskrig

Saken fortsetter under bildetFjordbyen skal ha plass til så mange som 150.000 mennesker. Foto: SwecoFjordbyen skal ha plass til så mange som 150.000 mennesker. Foto: Sweco

Utviklingsplan

Utviklingen skal ifølge Sweco skje gradvis. Om alt går etter planen skal Nesoddtangen utvides med en 18,2 hektar stor plattform innen 2030. Dette skal gi en befolkningsøkning på 35.000 innbyggere.

Frem mot 2050 skal tre av de fire kunstige øyene stå klare. Det skal i tillegg være bygget en effektiv t-banering via Nesodden, øyene og inn til Oslo. Videre skal alle øyene være ferdigutviklet og bebodd innen 2070.

Saken fortsetter under bildetSweco ønsker å bygge en fjordby langs kysten av Oslo. Foto: SwecoSweco ønsker å bygge en fjordby langs kysten av Oslo. Foto: Sweco

Les også:

De leverer tak basert på mål fra Google Earth

Her er Vegvesenets advarsel til naboene i Bjørvika

Bygger verdens høyeste skyskraper med 80.000 tonn stål