Nettbutikk justerer prisen basert på netthistorikken din

TO PRISER: Disse to skjermdumpene fra Lensstore.no er bare ett trykk på F5 unna. Fordi vi har søkt opp prisen på Prisjakt.no får vi plutselig lavere pris. (Fotomontasje: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
TO PRISER: Disse to skjermdumpene fra Lensstore.no er bare ett trykk på F5 unna. Fordi vi har søkt opp prisen på Prisjakt.no får vi plutselig lavere pris. (Fotomontasje: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lensstore.no gir deg lavere pris om du først har søkt etter billigste butikk på Prisjakt.no.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han skulle nylig kjøpe linser, og gikk til nettbutikken Lensstore.no som han hadde handlet fra tidligere. Men prisen overrasket han: Den var høyere enn han husket.

Derfor tok han et søk på Prisjakt.no for å sjekke om butikken fortsatt var billigst. Og joda: Søket fortalte at Lensstore såvisst var billigst, men da med en annen pris enn han fikk opp bare sekunder tidligere. En pris han deretter også fikk opp direkte i nettbutikken.

Og Dinside kan nå demonstrere deg hvordan nettbutikker fikler med priser basert på din egen nettbruk.

Les også: Chat med kundeservice lagres uten at du får vite det

Se selv

Prøv dette i en nettleseren din, så skal du se noe rart:

  1. Følg denne lenken til Lensstore.no sin 90-pakning med «DAILIES AquaComfort Plus». På skrivende tidspunkt får vi prisen 485 kroner.
  2. Følg så denne lenken til Prisjakt.no sitt søk etter samme produkt, i en ny fane. På skrivende tidspunkt kommer Lensstore.no opp som billigste butikk, med prisen 357 kroner. Trykk på prisen for å bli sendt til butikken.
  3. Gå tilbake til fanen du først åpnet med Lensstore.no. Prisen der vil fortsatt være 485 kroner. Men trykk F5 for å laste siden på nytt, og prisen settes plutselig ned til 357 kroner der også.

Klar over praksisen

Etter å ha fulgt lenken fra Prisjakt, vil Lensstore også i framtida gi deg den lavere prisen når du går direkte til nettbutikken. Selv etter å ha lukket Chrome og startet den på nytt, får vi Prisjakt-prisen. Trolig takket være informasjonskapsler («cookies») i nettleseren vet de at vi tidligere har vært ute etter lavest mulig pris, og fortsetter å gi oss den.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

DERFOR: Produktet listes til 357 kroner på Prisjakt, og billigst, men 485 kroner direkte i butikken. Trykker du deg til butikken fra Prisjakt vil prisen være 357 kroner, også når du ikke går via Prisjakt. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)DERFOR: Produktet listes til 357 kroner på Prisjakt, og billigst, men 485 kroner direkte i butikken. Trykker du deg til butikken fra Prisjakt vil prisen være 357 kroner, også når du ikke går via Prisjakt. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

Det har ikke lyktes Dinside å komme i kontakt med Lensstore. De opplyser på nettsidene at de bruker cookies, og at de kan brukes til «å følge besøkeres bruk av internett». Prisjakt innrømmer at de er klar over slik praksis.

- Men vi opplever på ingen måte at denne type aktivitet skjer i noe større skala, og har kun blitt oppmerksomme på det i forbindelse med kontaktlinser, forteller norgessjef Carolina Appelqvist i Prisjakt til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kundeservice kunne lese chat-meldinger før de ble sendt

«Legger oss ikke opp i»

Appelqvist ser på prisfiklingen som et eksempel på «kreative løsninger gjennom å bruke cookies for å kommunisere forskjellig til ulike brukere». Hun nekter samtidig for at Prisjakt legger til rette for dette.

- Som sagt er ikke dette en praksis som forekommer ofte, men vi legger oss heller ikke opp i de forskjellige butikkene sin markedsstrategi, forteller norgessjefen.

- Hva synes dere om det?

- Det er synd at noen butikker velger å selge det samme produktet dyrere til kunder som ikke sjekker prisen på Prisjakt. Men vi garanterer uansett at de som faktisk bruker Prisjakt alltid får vist den beste prisen tilgjengelig på det de leter etter.

Ikke la deg lure på Facebook – vennene dine er ikke frivillig tagget i annonsene

Artikkelen fortsetter under annonsen


Første eksempel i Norge

Det har lenge versert rykter om at butikker og flyselskaper spekulerer i kundenes surfehistorikk for å skru på prisene sine. Men Dinsides avsløring er det første konkrete eksempelet Forbrukerombudet har sett her til lands.

Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i ombudet synes derfor saken er interessant, uten at han kan konkludere på hvorvidt den er i strid med norsk lov. For rabatter er selvfølgelig lov, og om prisene er «juks», «overvåkning» eller «rabatt» kan diskuteres.

SKEPTISK: Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet ser ingen problemer med rabatt, men ser problemer med rabatt som ikke framstår som rabatt. (Foto: Per Ervland)SKEPTISK: Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet ser ingen problemer med rabatt, men ser problemer med rabatt som ikke framstår som rabatt. (Foto: Per Ervland)

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det problematiske er om man prøver å skape et bilde av at butikken generelt er billigst. Det bør være åpenhet rundt slike priser, så de ikke virker villedende, sier Gjedrem til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tror mer kommer

Hverken Prisjakt eller Lensstore merker den nedsatte prisen som rabattert. Den fremstår som butikkens faste pris, noe Gjedrem mener kan være villedende. Gjedrem er dessuten bekymret for personvernet for netthandlere, nå som stadig flere av oss ser hvordan tidligere nettbesøk former både annonsene, og nå prisene, vi får på nett.

- Tror du vi vil se mer overvåkning av kunder for prisjustering i framtida?

- Ja. Den våte drømmen om bruk av «big data» er veldig populær, og omfattende, svarer fagdirektøren.

- Men forskjellige ting setter grenser for dette: Det må ikke gå på bekostning av personvernet, forbrukere må ikke lures, forbrukerne kan raskt tilpasse seg dette ved å for eksempel rense historikken og butikken vil raskt få et dårlig omdømme.

Les også: Slik bruker nettbutikkene din informasjon