Neandertalerne kan ha snakket som oss

SOSIALE: Neandertalerne levde antakeligvis i små grupper på mellom fem og ti individer. Det ser ut til at de pleiet skadde medlemmer av gruppen og hadde empati og omsorg for hverandre. Foto: NTB scanpix

Hadde neandertalerne et menneskelig talespråk? Tungebeinet kan tyde på det.

De sofistikerte neandertalerne:
  • Homo neanderthalensis deler fra 99,5 til 99,9 prosent av sitt DNA med det moderne mennesket, Homo sapiens, og er med det våre nærmeste genetiske slektninger.
  • Neandertalerne levde i Europa, Sentral-Asia og Midtøsten for mellom 200.000 og 300.000 år siden, frem til de forsvant fra jorden for om lag 30.000 år siden. Hvorfor de døde ut, er et mysterium.
  • De levde antakelig i forholdsvis små grupper med fem til ti individer. Funn av gravplasser og skjeletter med skader som har blitt leget, tyder på empati og omsorg innad i gruppene.
  • Det ser ut til at Homo sapiens og neandertalere levde side om side i tid og geografisk rom i en periode. Men om de kriget eller levde i fredelig sameksistens er gjenstand for debatt. Flere analyser av DNA og fossiler tyder nå på at mennesker og neandertalere faktisk paret seg med hverandre. Men dette synet er fortsatt kontroversielt.
  • Undersøkelser av neandertalernes tenner tyder på at de hadde en variert diett bestående av grønnsaker og urter så vel som kjøtt. De samme undersøkelsene kan dessuten tyde på at neandertalerne brukte urter som medisin.
  • Forskere har dessuten gjort funn som tyder på at våre nærmeste genetiske slektninger bygde konstruksjoner til å bo i, blant annet av bein og knokler fra mammut.
  • Neandertalerne kan også ha krysset Middelhavet i båt – 50.000 år før menneskene gjorde noe slikt. Funn av verktøy assosiert med neandertalere på middelhavsøyer, som blant annet Kreta, ligger til grunn for denne påstanden.

(Kilder: New Scientist, Nature, The Telegraph, National Geographic, Wikipedia)

Talespråkets opprinnelse:

• Mennesket er ikke den eneste arten som kommuniserer med hverandre. Andre dyr har også utviklet former for kommunikasjon, enkelte også ved hjelp av former for lyd.
  • Men menneskets bruk av tunge, lepper og andre bevegelige deler, samt vårt språks kompleksitet, gjør at menneskets talespråk havner skiller seg ut fra andre typer kommunikasjon.
  • Mangelen på direkte bevis gjør at forskerne må gå omveier via blant annet studier av fossiler, arkeologiske kilder og sammenligninger av menneskespråk med andre dyrs kommunikasjon for å finne svar på gåten om menneskespråkets opprinnelse.
  • Det er to hovedgrupper av teorier for hvordan det menneskelige språket oppsto.
  • Noam Chomsky står bak én av disse gruppene med teorier. Han hevder at språket oppsto forholdsvis brått for omtrent 100 000 år siden som følge av en mutasjon i hjernen.
  • Denne typen teorier står i kontrast til den andre gruppen med teorier, som hevder at språket utviklet seg gradvis fra de tidligste hominider, som en følge av adaptive behov.
  • Ved å studere fonemer (spesifikke lyder i språket) mener biologen Quentin Atkinson å ha funnet ut at språket oppsto ett sted – i Afrika.
  • Dette impliserer at språket oppsto kun én gang, før menneskene forlot Afrika, og ikke flere separate steder etter at menneskene hadde spredt seg. Noe som fortsatt er gjenstand for debatt.
  • Sammenlikninger av kognater (ord som har samme betydning og lyd i forskjellige språk) har ført britiske og newzealandske forskere 15.000 år tilbake i tid. Der hevder de å ha funnet et felles urspråk som har dannet grunnlaget for alle moderne språk på det euroasiatiske kontinentet.

(Kilder: forskning.no, Wikipedia, The New York Times, New Scientist)

Når og hvordan vi begynte å snakke sammen, er gjenstand for kraftig debatt, og det er vanskelig – om ikke umulig – å gi et sikkert svar på spørsmålet. For i vår fjerne fortid er det langt mellom kildene. De siste årene har imidlertid en ny gjeng meldt seg på i debatten – neandertalerne.

Forskere fra the University of New England publiserte nylig en undersøkelse av en neandertalers tungebein. Dette beinet styrker påstanden om at også våre primitive søskenbarn kunne kommunisere gjennom tale.

Tungebeinet

Tungebeinet er et hesteskoformet bein som sitter i halsen vår, rett under kjeven. Det er en del av taleorganet vårt ved at det øker bevegeligheten til tungen og strupehodet.

Det fossile beinet ble først undersøkt i 1989 av Stephen Wroe og hans kolleger ved the University of New England. De oppdaget at tungebeinet hadde så å si lik form som vårt eget.

Problemet den gang var at man ikke visste noe om hvordan dette tungebeinet faktisk ble brukt av neandertalerne.