Vi klager mest på bil og bygg

MISNØYE: Håndverkere er blant noe av det nordmenn leverer flest klager på. (Illustrasjonsfoto: All Over Press)
MISNØYE: Håndverkere er blant noe av det nordmenn leverer flest klager på. (Illustrasjonsfoto: All Over Press)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn klager mest på bil, håndverkere og byggevarer, viser ferske tall fra Forbrukerrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den mest misfornøyde gruppen er ikke uventet bileierne. De toppet klagelisten med klar margin i fjor, og de gjør det samme i år.

– Bilen er en stor investering, og vi er avhengige av den for å få hverdagen til å gå rundt. Det er også mye som kan gå galt med en bil, og det koster å reparere. Det betyr at mye står på spill økonomisk også for selgeren. Alt dette øker konfliktnivået og med det behovet for en nøytral megler, påpeker direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet meglet i fjor i 5.593 konflikter, og over hver fjerde sak (26,9 prosent) handlet om bil, det vil si 1.525 saker. Etter bil er det håndverkere som får flest klager. I fjor gjaldt det 522 saker – eller hver tiende klage.

– I dag kan det være ganske tilfeldig hvilken håndverker du ender opp med. Pass på at du gjør skikkelige undersøkelser. Sjekk referanser, og bruk Forbrukerrådets kontrakt, er rådet fra Flønes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nordmenn klager på sparetjenester og pornoregninger

Om du ikke får problemer med håndverkeren, kan det hende du får trøbbel med byggevarene. De havner på tredjeplass med 450 klagesaker. Her handler klagene ofte om inventar til kjøkken og bad, varmepumper samt parkett.

På topp-ti listen finner vi også kategoriene mobiltelefoner, møbler og interiør, klær og tilbehør, datamaskiner, verkstedtjenester, hvitevarer og avtalerett.