Facebook varsler nye endringer

ENDRING: Facebook vil de kommende månedene innføre videoannonser som starter automatisk. Foto: NTB scanpix
ENDRING: Facebook vil de kommende månedene innføre videoannonser som starter automatisk. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

De neste månedene ruller Facebook ut videoannonser som starter automatisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Facebook gjør endringer, skaper det ofte harnisk blant brukerne som ikke liker det.

Facebook har rundt 1,2 milliarder brukere, og få ting påvirker folks hverdag så mye som det sosiale mediet.

Nå melder selskapet at devil innføre videoannonser som starter automatisk de neste månende.

Les også: Facebook har åpnet profilen din - du må lukke den selv

Uten lyd

I et blogginnlegg bekrefter Facebook at de nye videoannonsene ikke avspilles med lyd.

– Hver 15 sekunders videoannonsene vil begynne å spille uten lyd når den dukker opp på skjermen og stopper hvis brukeren går forbi. Hvis brukeren trykker på videoen, endres den til fullskjerm og av spilles med lyd, skriver selskapet i blogginnlegget.

Selskapet har de siste årene forsøkt å bygge tillit blant de aller største selskapene i verden og vil i første omgang jobbe med en utvalgt gruppe annonsører.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se Facebooks egen demonstrasjonsvideo av annonsene her.

Les også: Slett Facebook-søkene dine

– Tre ganger om dagen

Talsmann for Facebook Tim Rathschmidt sier til Bloomberg at brukerne ikke vil merke stor forskjell med de nye annonsene.

– Facebook-brukere vil ikke se annonsene i nyhetsfeed mer enn tre ganger om dagen, sier han.

Selskapet vil følge nøye med hvordan videoannonsene blir mottatt.

– Vi vil rulle ut videoannonsene sakte og overvåke hvordan folk blir påvirket av dem. Denne begrensende innføringen tillater oss å konsentrere vår innsats om et mindre antall annonsører med høy kvalitet på for å skape en best mulig opplevelse på Facebook, sier produktsjef i Facebook Susan Buckner.